عقبگرد دوباره بورس

عقبگرد دوباره بورس

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۹۳/ ۱درصدی مواجه شد، از ۳۳۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸۴ سهم (۲۵‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۴۳ سهم (۷۲‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۱۰۱۰۰۲
بازدید : ۵۷۶۴

معاملات آخرین هفته آبان ماه با افت میانگین قیمت سهام پایان یافت. به این ترتیب روز شنبه شاخص کل بورس تهران با عقب گرد ۹۳/ ۱‌درصدی برای چهارمین بار در دو ماه اخیر ماندن در ابرکانال ۴/ ۱‌میلیون واحد را تاب نیاورد. نماگر هم وزن نیز روز شنبه با افت ۸۳/ ۰‌درصدی مواجه شد تا به‌رغم نشان دادن وضعیت بهتر گروه‌های ریالی، از افت یکپارچه بازار حکایت کند.

پایان هفته منفی بازار‌های جهانی در کنار ثبات دلار در محدوده ۲۸۲۰۰ تومانی و البته از همه مهم‌تر ترس سرمایه‌گذاران از وضعیت آتی بازار از مهم‌ترین دلایلی است که باعث وضعیت رکودی بورس شده است. جایی که ارزش معاملات خرد سهام در محدوده‌ای نازل در نوسان است.

خروج حقیقی‌ها شدت گرفت

در چنین شرایطی روز گذشته شاهد جابه جایی سهامی به ارزش ۳۰۹‌میلیارد و ۵۰۵‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز سهامداران خرد تنها ۷ صنعت را در لیست خرید خود قرار دادند و در مقابل شاهد خروج سرمایه این دسته از بورس بازان از ۳۱ گروه بودیم.

در صدر لیست خروج حقیقی‌ها گروه فلزات اساسی با خالص فروش ۶۹‌میلیارد و ۱۸۲‌میلیون تومانی قرار داشت و پس از آن نوبت به گروه فرآورده‌های نفتی رسید که با جابه جایی سهام ۴۴‌میلیارد و ۴۰۸‌میلیون تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله گران عمده بورس تهران مواجه شود.

پتروشیمی‌ها نیز خروج ۳۸‌میلیارد و ۴۹۷‌میلیون تومانی سرمایه‌های خرد را تجربه کردند. گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، کانه‌های فلزی و خودرو و ساخت قطعات از دیگر صنایعی بودند که در اولویت سهامداران حقیقی برای خروج قرار گرفتند. در مقابل انبوه سازان با خالص خرید ۵۵‌میلیارد و ۹۹۲‌میلیون تومانی حقیقی‌ها همراه شدند و سپس نوبت به دستگاه‌های برقی و محصولات غذایی رسید.

به نظر می‌رسد در تداوم ابهامات در خصوص آینده بازار، سرمایه‌ها ترجیح داده اند اخبار و وقایعی که تاثیری کوتاه مدت بر روند شرکت‌ها دارد را دنبال کرده و از این رو به معامله در برخی تک سهم‌ها متمایل شده اند.

رکود بورس در فضایی انتظاری

در این روز ارزش دادوستد سهام بورسی ۳۱۲۰‌میلیارد تومان برآورد شد که هر چند نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته افزایش نشان می‌داد، اما همچنان در سطوح نازلی قرار داشته و از رکود معاملاتی در تالار شیشه‌ای حکایت می‌کند.

در میان صنایع فعال بورسی، روز شنبه ۸ گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند که همگی در زمره صنایع ریالی و با ارزش بازار پایین قرار می‌گرفتند که به نظر می‌رسد شاهد فعال شدن جریان سفته بازی و معاملات کوتاه مدتی هستند.

شورای مشورتی بورسی‌ها

در میان خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات تالار شیشه‌ای خبر رسید عصر چهارشنبه (۲۴ آبان) جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور رؤسای فعلی و سابق سازمان، اعضای هیات‌مدیره و برخی از صاحبنظران بازار سرمایه همچون مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدعلی دهقان دهنوی، حسن قالیباف اصل، شاپور محمدی، محمد فطانت، حسین عبده تبریزی، روسای سابق این سازمان، اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس از جمله فرج‌زاده، خدابخش، ناصرپور و مسعودی فر و آقای نوری بروجردی معاون اقتصادی دادستان کل کشور و آقای راعی و آقای مساحی مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و خانم صفاریان سرپرست مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی و محمدحسین قوام، عضو و دبیر شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد و در آن به بررسی تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه پرداخته شد و حاضرین در جلسه راهکار‌ها و نظراتی من‌باب ارتقای کارآیی شرکت‌های تامین سرمایه، ارائه کردند.

بورس شنبه از دریچه آمار

به هر روی در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۹۳/ ۱درصدی مواجه شد، از ۳۳۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸۴ سهم (۲۵‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۴۳ سهم (۷۲‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۸ نماد (۸‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۱‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۴۱ نماد بورسی (۱۲‌درصد) به ارزش ۲۲۰‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۲۶/ ۱درصدی را ثبت کرد، ۱۳۹ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۵ سهم (۳۲‌درصد) مثبت و ۹۳ سهم (۶۷درصد) منفی بود. در این بازار ۱۴ نماد (۱۰‌درصد) صف خریدی به ارزش ۳۹‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۱۳ نماد بورسی (۹‌درصد) به ارزش ۲۴‌میلیارد تومان بودیم.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۱۲۸ نماد بود. در این میان ۳۷ سهم (۲۹‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۲ سهم (۶۴‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۸ نماد (۲۲‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۹‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۶ نماد (۴۴‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۰۹‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید