دلار در مرز حساس

دلار در مرز حساس

یکی از عواملی که در روز گذشته زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار بود، عدم نزول دلار در شهر مرزی هرات افغانستان بود. بالا بودن ارزش دلار در شهر‌های مرزی به صورت کلی، انتظارات افزایشی را در بازار ارز تقویت می‌کند.

کد خبر : ۱۰۱۰۰۳
بازدید : ۵۷۱۱

در ابتدای نخستین روز هفته، بازار ارز با قدرت‌نمایی فروشندگان آغاز به کار کرد. با این حال، پس از اینکه در مقطع کوتاهی دلار به زیر محدوده ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رفت، خریداران وارد بازار شدند و اجازه ندادند که دلار از مرز حساس ۲۸ هزار تومانی پایین برود.

مقاومت معامله‌گران در مرز حساس ۲۸ هزار تومانی و افزایش خرید‌ها موجب شد اسکناس آمریکایی تا ساعت ۳ بعدازظهر تا محدوده ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان بالا بیاید. این قیمت ۱۰ تومان بالاتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود.

جابه‌جایی موقعیت در بازار دلار

صحبت‌های فعالان نشان می‌دهد که معامله‌گران نسبت به آینده قیمتی دلار سردرگم هستند و به دلیل ابهامی که نسبت به آینده بازار دارند، موقعیت خرید و فروش خود را به سرعت عوض می‌کنند. همین عوض شدن موقعیت معامله‌گران به صورت سریع موجب می‌شد رفت و برگشت‌های قیمتی دلار در روز ابتدایی هفته بیشتر از روز‌های قبل باشد.

در کنار این، روز گذشته بازار ارز با سیگنال‌های متناقضی مواجه بود که برخی از معامله‌گران را ترغیب به خرید می‌کرد، حال آنکه اخبار مثبت موجب می‌شد فروشندگان نیز به صورت فعال در بازار حضور پیدا کنند.

یکی از عواملی که در روز گذشته زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار بود، عدم نزول دلار در شهر مرزی هرات افغانستان بود. بالا بودن ارزش دلار در شهر‌های مرزی به صورت کلی، انتظارات افزایشی را در بازار ارز تقویت می‌کند. در مقابل، در ابتدای روز معامله‌گران ارزی بیشتر روی این تحلیل مانور می‌دادند که ممکن است به زودی توافق موقتی بین ایران و آمریکا انجام شود.

برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که با وجود بالا رفتن سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، آمریکا برای رسیدن به یک توافق کوتاه مدت تلاش کند. در این میان، پایگاه خبری اکسیوس نیز خبر داده است توافق موقت در دستور کار دولت بایدن قرار گرفته است.

دو منبع آمریکایی به این پایگاه گفته‌اند ایده مطرح‌شده از سوی آمریکایی‌ها در دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با همتای اسرائیلی خود این بود که آمریکا و متحدانش در ازای توقف موقت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، امکان آزادسازی بخش‌هایی از دارایی‌های مسدودشده ایران را فراهم خواهند کرد یا اینکه برای مبادلات کالا‌های بشردوستانه، معافیت‌های تحریمی صادر خواهند کرد.

اثر ابهام دلاری در بازار سکه

فضای ابهام در بازار دلار موجب می‌شد بازیگران بازار سکه نیز با احتیاط عمل کنند و بی‌گدار به آب نزنند. در فضای مبهم بازار ارز، توجه سکه‌بازان به سوی افت بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی جلب شد. جمعه شب طلای جهانی خط مهم هزار و ۸۵۰ دلاری را از دست داد و این عامل موجب شد در روز شنبه فروش‌های سکه‌بازان افزایش پیدا کند.

فشار فروش در بازار فلز گران‌بهای داخلی موجب شد سکه ۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست بدهد و در محدوده ۱۲ میلیون و۴۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. در صورتی که روز یکشنبه، دلار افزایش خاصی را تجربه نکند، سکه حتی می‌تواند به کانال ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سرازیر شود.

در کنار این، به گفته فعالان، خط هزار و ۸۵۰ دلاری اونس طلا برای بازیگران بازار سکه اهمیت ذهنی زیادی داشت. به عبارت دیگر، از دست رفتن خط یاد شده موجب شد انتظار معامله‌گران سکه برای افت بیشتر اونس طلا افزایش پیدا کند.

برخی فعالان عنوان کردند که در معاملات پشت خطی روز شنبه نیز حجم فروش‌ها در بازار سکه بیشتر شد و این موضوع موجب شد فلز گران‌بهای داخلی حتی در محدوده ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی مورد معامله قرار بگیرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید