بورس، ابرکانال را حفظ کرد!

بورس، ابرکانال را حفظ کرد!

در حالی شاهد عقب گرد قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هستیم که در بازار‌های موازی، روز گذشته دلار صعودی بود و بی تفاوت به سفر گروسی به ایران، روند روبه‌رشد خود را ادامه داد.

کد خبر : ۱۰۱۱۰۸
بازدید : ۷۴۶۵

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی معاملات روز سه شنبه را آغاز کرد که در ۵ دقیقه نخستین شروع دادوستد‌ها با افزایش بیش از ۱۵۰۰ واحدی همراه بود، اما به یک باره همزمان با پیشی گرفتن جریان فروش روند بازار نیز تغییر کرد و دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای نزولی شد، اما ابرکانال ۴/ ۱‌میلیون واحد را از دست نداد.

به این ترتیب در چهارمین روز کاری هفته جاری شاخص کل بورس تهران با افت ۱۸/ ۰ درصدی مواجه شد و در رقم یک‌میلیون و ۴۰۴‌هزار واحدی آرام گرفت.

اما شاخص کل هم‌وزن که نمایی از وضعیت کلی بازار را ترسیم می‌کند و تمام شرکت‌های بورسی از یک وزن در این نماگر برخوردارند، افت بیشتری را تجربه کرد. این شاخص که از تمام شرکت‌ها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد روز سه شنبه ۴۹/ ۰درصد عقب نشست. ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز رقم ۲۶۷۱میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد.

بی تفاوتی بورس به دلار

در حالی شاهد عقب گرد قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای هستیم که در بازار‌های موازی، روز گذشته دلار صعودی بود و بی تفاوت به سفر گروسی به ایران، روند روبه‌رشد خود را ادامه داد. به نظر می‌رسد بدبینی به مذاکرات هسته‌ای مهم‌ترین دلیل رشد قیمت دلار است، اما در تالار شیشه‌ای شرایط متفاوت است و به نظر می‌رسد دیگر هیچ خبری اعم از مثبت یا منفی در انگیزه سهامداران برای فروش اثر نمی‌گذارد.

در بازار روز سه شنبه نیز پس از افزایش ۴۶/ ۱درصدی روز ماقبل معاملاتی آن، شاهد افت ۱۸/ ۰درصدی میانگین قیمتی سهام بودیم. اتفاقی که مشابه آن به کرات طی چند وقت اخیر در بازار تجربه شد‌ه‌است. (ثبات ریسک‌های داخلی و خارجی، اما به یک باره افزایش یا کاهش چند‌درصدی نماگر بدون تغییر در این پارامتر ها).

در این میان برخی از فعالان معتقدند واکنش بورس تهران به اتفاقاتی اعم از حضور گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مخابره اخباری مبنی بر عدم‌مشاهده انحراف در برنامه هسته‌ای ایران منجر به عقب نشینی هرچند محدود تالارنشینان سعادت آباد شد.

در عین حال دیگر کارشناسان بازار سرمایه نیز بر این باورند که با نزدیک شدن به ۸ آذرماه (طی ۳ روز کاری آینده) سردرگمی و ابهام در بازار‌های مالی احتمالا به اوج خود خواهد رسید، چرا که مشخص نیست کدامیک از سناریو‌های مذکور به وقوع خواهد پیوست و سرمایه‌گذاران چه استراتژی را باید در دستور کار معاملاتی خود قرار دهند.

به هر روی روند دادوستد‌ها از پیش‌بینی‌ناپذیری قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس حکایت می‌کند. اتفاقی که به موجب آن سرمایه‌گذاران نیز غالبا رفتار سفته بازانه از خود نشان می‌دهند و با نوسان‌گیری هرچند روزانه و مقطعی کسب سود می‌کنند.

در بازار ارز نیز طی دادوستد‌های دیروز (تا لحظه تنظیم این گزارش) شاهد افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به محدوده ۲۸‌هزار و ۵۶۰ تومانی بودیم. هرچند صنایع صادرات‌محور واکنش چندانی به این موضوع از خود نشان ندادند و مانند روند شکل گرفته چند وقت اخیر (که اتفاقا از هیچ الگوی سرمایه‌گذاری هم تبعیت نمی‌کند و پس از افزایش قیمت یک تا دو روزه مجددا سرمایه‌گذاران به لاک احتیاط و گاه فروش سهام فرو می‌روند) به ادامه مسیر معاملاتی خود پرداختند.

حقیقی‌ها همچنان فروشنده

در بازار دیروز گروه محصولات شیمیایی در صدر فهرست بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها قرار گرفت، این در حالی است که در این صنعت بیشترین خالص خرید حقیقی نیز مربوط به نماد معاملاتی «پارس» بود. خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در ۲ آذرماه از جابه‌جایی ۳۳‌میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی حکایت داشت.

رقمی که از پرتفوی سهامداران خرد به سبد سرمایه‌گذاری حقوقی‌ها انتقال پیدا کرد. در این میان گروه‌هایی نظیر خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و بانک‌ها نیز در صدر فهرست خالص فروش حقیقی‌ها جای گرفتند.

روایت آماری بورس سه شنبه

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۱۸/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۴۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۰۸ سهم (۳۱‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۱۹ سهم (۶۴‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۳ نماد (۷‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۶۳‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۳۰ نماد بورسی (۹‌درصد) به ارزش ۱۰۹‌میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۱۹/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۴۲ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۷ سهم (۳۳‌درصد) مثبت و ۹۴ سهم (۶۶‌درصد) منفی بود. در این بازار ۱۷ نماد (۱۲‌درصد) صف خریدی به ارزش ۹۲‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل گیری صف فروش در ۱۴ نماد بورسی (۱۰‌درصد) به ارزش ۳۷‌میلیارد تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۴ نماد بود. در این میان ۴۲ سهم (۳۴‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۷۹ سهم (۶۴‌درصد) در محدوده منفی بودیم.

در این بازار نیز ۲۳ نماد (۱۹‌درصد) صف خریدی به ارزش ۹۷‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازاربه ۴۸ نماد (۳۹‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۳۵‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

ارزش کل بورس تهران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید