پشت پرده هدیه 700 میلیون دلاری آل سعود به نخست وزیر مالزی

پشت پرده هدیه 700 میلیون دلاری آل سعود به 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی به علامت سئوالی برای مردم این کشور جنوب شرق آسیال تبدیل شده است.

کد خبر : ۱۰۱۱۹
بازدید : ۲۹۹۰
پشت پرده هدیه 700 میلیون دلاری آل سعود به 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی به علامت سئوالی برای مردم این کشور جنوب شرق آسیال تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، مردم مالزی در این اندیشه اند که با فاصله 6 هزار کیلومتری دو کشور چه موضوعی نخست وزیرشان و رئیس حزب حاکم آمنو را با عربستان به هم پیوند زده است.

دادستان کل مالزی روز سه شنبه نجیب را از اتهام جرائم جنایی و فساد در دریافت این کمک تبرئه کرد، اما آژانس مبارزه با فساد می گوید که به دنبال مرور تصمیم دادستان کل این کشور برای روشن شدن دلیل تبرئه نخست وزیر از پرونده فساد در پرونده کمک صدها میلیون دلاری آل سعود است.

'محمد اپندی علی' دادستان کل مالزی روز سه شنبه در نشستی خبری ادعا کرد نجیب از جرائم جنایی و یا فساد تبرئه شده و از پایان تحقیقات این رسوایی مالی که تا 700 میلیون دلار میزان آن اعلام می شود، خبر داد.

نخست وزیر مالزی از سال گذشته متهم به اختلاس و سوء مدیریت در شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد (ام.دی.بی 1) و دریافت صدها میلیون دلار هدیه از عربستان و انتقال آن به حساب شخصی شد.

مخالفان دولت مالزی و فعالان ضد اختلاس و کاربران شبکه های اجتماعی در این کشور در برابر گزارش دادستان کل و بذل و بخشش های غیر قابل قبول عربستان علامت سئوال قرار داده اند.
براساس گزارش برخی رسانه ها، دولت عربستان سعودی ادعا می کند هیچ اطلاعی از اهدای صدها میلیون دلار به نخست وزیر مالزی و 'هدیه سلطنتی' ندارد.

کاربران شبکه های اجتماعی در مالزی با تمسخر این جریان به کمک های عربستان به مالزی پرداختند و با طنز آن را مورد انتقاد قرار دادند.

'سامانتا گرانت' هماهنگ کننده شفافیت بین المللی در جنوب شرق آسیا تاکید دارد دولت مالزی باید به پرسش های بی پاسخ از جمله 'این پول از کجا آمده و این کمک مالی چرا به حساب شخصی رفته است' پاسخ دهد.

'ماهاتیر محمد' نخست وزیر مالزی نیز که بارها و بارها خواستار استعفای نجیب شده است در یک پست وبلاگ خود تصریح کرد که دریافت پول اشتباه بوده حتی اگر اتهام جنایی پشت آن نباشد.

براساس برخی گزارش ها، این کمک 681 میلیون دلاری عربستان که به حساب های شخصی نجیب تون رزاق واریز شده از سپرده های عربستان سعودی در آمریکا سرچشمه گرفته است.

بی.بی.سی نیز به صراحت منبع ارسال پول را عربستان عنوان کرد و نوشت 'دولت عربستان سعودی برای کمک به برنده شدن نخست وزیر مالزی در انتخابات عمومی سال 2013 این پول را هدیه کرده است'.

این پول در چند نوبیت از اواخر ماه مارس سال 2013 تا اوایل آوریل 2013 به حساب شخصی نجیب تون رزاق منتقل شده است.

بنابراین گزارش، این پرداخت را مقامات بلندپایه عربستان در اواخر دوره پادشاهی 'ملک عبدالله' مجاز اعلام کرده و شامل کمک های شخصی و دولتی بوده است.

شاهزاده ترکی بن عبد الله بن عبد العزیز آل سعود، یکی از پسران پادشاه سابق نیز براساس این گزارش ها معاملات گسترده ای در مالزی داشته است.

چرا عربستان به نجیب کمک کرد؟
چرا باید سعودی ها مراقب انتخابات در یک کشور غیر عرب جنوب شرق آسیا باشند که بیش از 6 هزار کیلومتر از عربستان فاصله دارد.

علت کمک آل سعود در عربستان به مالزی سوالی است که ذهن بسیاری از افراد و سیاستمداران را به خود مشغول کرده است، تا جایی که هفته گذشته نیز یک تحلیلگر مالزیایی نوشت آیا این کمک بدون چشمداشت بوده و یا کوالالامپور باید پاسخگوی نیازهای سیاسی ریاض باشد.

این کمک را تحلیلگران و کارشناسان از چند زوایه بررسی می کنند تا به زوایای تاریک دریافت کمک نجیب تون رزاق از آل سعود برسند.

پشت پرده کمک شرکت پتروسعودی به مالزی
برخی اسناد افشا شده که چندی پیش تارنمای 'ساراواک ریپورت' منتشر کرد نشان می دهد شرکت پتروسعودی در پشت صحنه حمایت دیپلماتیک مالزی از تجاوز نظامی عربستان به مردم بیگناه یمن قرار دارد.

این اسناد در تارنمای 'مالیزیا اینسایدر' نیز منتشر و این تارنما در مطلبی با عنوان عربستان سیاست خارجی مالزی را دیکته می کند، به آن پرداخت.

براساس این گزارش، 'لو تایک جو' عضو شرکت توسعه استراتژیک مالزی موسوم به 'ام.دی.بی 1' و یک تاجر مالزیایی حتی متن بیانیه 'نجیب' در حمایت از حمله عربستان را از شرکت نفتی پتروسعودی دریافت و مالزی این متن را قرائت کرده است.

'طارق عبید' از موسسان پتروسعودی در سال 2009 از عضو 'ام.دی.بی 1' خواسته بود مالزی سازماندهی دیپلماتیک حمایت از عربستان سعودی پس از حملات بحث برانگیز به شمال یمن را انجام دهد.

گرچه این موافقت در سال 2009 انجام شد، اما نشان می دهد بده و بستان ها بین مالزی و عربستان از سال های قبل از 2013 است که بحث کمک صدها میلیون دلاری به 'نجیب تون رزاق' در آن مطرح شد.

نجیب تاکنون دستکم 5 سفر به عربستان داشته است.

جلوگیری از نفوذ اخوان المسلمین مصر
برخی تحلیلگران در بحث کمک حدود 700 میلیون دلاری عربستان به نجیب در انتخابات عمومی سال 2013 مالزی، موضوع ممانعت از نفوذ بیشتر اخوان المسلمین مصر در مالزی را مطرح می کنند.

در این انتخابات احتمال داده می شد ائتلاف مخالفان به رهبری 'انور ابراهیم' رئیس حزب عدالت مردم و حضور حزب اسلامی مالزی (پاس) در انتخابات پیروز شود و حزب حاکم آمنو پس از چند دهه حاکمیت از زمان استقلال، قدرت را از دست بدهد.

حزب پاس مناسبات نزدیکی با اخوان المسلمین داشت و انور ابراهیم رهبر مخالفان نیز از دوستان شخصی 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر ترکیه بود.

'اردوغان' نخست وزیر ترکیه نیز در آن دوران خطی رسانه ای برای به لرزه انداختن ثبات عربستان و امارات در پاسخ به سقوط حکومت اخوان المسلمین در مصر را طراحی کرده بود و گفته می شد خود شخصا آن را مدیریت می کرد.

روزنامه 'الوطن' نیز آبان ماه سال 1392 خبری منتشر کرد که نشان می داد گروه اخوان المسلمین مصر درپی انتخاب 'عبدالهادی آونگ' رئیس بخش سیاسی آن زمان حزب پاس مالزی و رئیس کنونی این حزب در حال حاضر، به دبیر کلی بین الملل این گروه در مصر است.

آونگ تفکرات اخوانی در سر دارد و گاهی مخالف دیدگاه های عربستان است. وی تلاش کرده است در ظاهر امر خود را از اخوانی های مصر و خاورمیانه جدا کند و به همین دلیل تاکید دارد: برخی می خواهند ما را با اخوان المسلمین که در مصر و خاورمیانه فعال است، مرتبط کنند، اما ما در مالزی هستیم و آنچه آنها در مورد حزب اسلامی مالزی می گویند، اتهاماتی غیرواقع است.

این در حالی است که رییس حزب اسلامی مالزی در دوره ای که حکم اعدام 529 عضو اخوان المسلمین مصر صادر شد با انتشار بیانیه ای این احکام را ناشی از 'دولت ملعون مصر' دانست و تصریح کرد جنبش های اسلامی هدف مخالفان اصول دموکراسی قرار گرفته اند.

مخالفت های صریح عربستان با اخوان المسلمین مصر باعث شده بسیاری از رهبران احزاب مخالف مالزی، عربستان را در جهت استکبار و غرب ارزیابی کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند این تفکرات حزب پاس مالزی و احتمال پیروزی ائتلاف مخالفان به رهبری انور ابراهیم در انتخابات عمومی سال 2013 میلادی 'نجیب تون رزاق' رئیس حزب آمنو و نخست وزیر مالزی را وادار کرد دست به دامان عربستان شود که مخالف نفوذ ترکیه و همفکران اخوانی ها در مالزی بود. از این طریق نجیب نیز می توانست در انتخابات پیروز میدان باشد.

گفته می شود هدف از کمک مالی عربستان به نجیب به کارگیری تیم ارتباطات استراتژیک با تجربه بین المللی و تمرکز بر ایالت ساراواک و اجرای برنامه های اجتماعی در مبارزات انتخاباتی برای برنده شدن در انتخابات بوده است.

در انتخابات عمومی سال 2013 مجلس مالزی که 222 نماینده دارد حزب حاکم با این روش و کمک عربستان توانست 134 نماینده خود را وارد پارلمان کند و بیش از 80 نماینده مخالف نیز کرسی های مجلس را به خود اختصاص دادند و نجیب همچنان در پست نخست وزیری باقی ماند و مناسبات کوالالامپور - ریاض هر چه بیشتر نزدیک شد.

در این سال ها نخست وزیر مالزی به طور معمول سالانه یک سفر به عربستان داشته و احتمال داده می شود پادشاه عربستان نیز به مالزی سفر کند.

طی یکسال گذشته بحث مهاجرت رهبران و طرفدران تبعیدی اخوان المسلمین به مالزی نیز مطرح بود، اما نفوذ سیاسی عربستان در مالزی یکی از موانع مهم در برابر مهاجرت آنها بشمار می آمد، بویژه آن که حکومت عربستان به صورت تمام عیار از رئیس جمهور نظامی مصر السیسی حمایت کرد و اخوان المسلمین را گروهی منحرف و تروریستی خواند.

اما موضوعی که در یکسال گذشته رقم خورد و می تواند به دریافت صدها میلیون دلار توسط نجیب از عربستان مرتبط باشد، تلاش وی برای نزدیک کردن پاس با حزب آمنو و خارج کردن حزب اسلامی از رده مخالفان دولت بود.

پس از مرگ 'نیک عبدالعزیز نیک مات' رهبر معنوی حزب اسلامی مالزی در حدود یکسال پیش، 'عبدالهادی آونگ' رییس حزب به راحتی پس از مطرح شدن موضوع فساد مالی نجیب پس از مذاکراتی به آمنو نزدیک شد.

تلاش نخست وزیر مالزی برای نزدیکی با پاس جواب داد و تحلیلگران اکنون که بحث کمک عربستان به منظور مقابله با نفوذ اخوان المسلمین مصر در مالزی مطرح می شود، مقابل تلاش نجیب برای نزدیکی با حزب پاس علامت سئوال بزرگی قرار داده اند.

افزایش نفوذ وهابیت و مقابله با شیعه
تحلیگران معتقدند یکی از علل کمک چندصد میلیون دلاری عربستان به نجیب تون رزاق برای پیروزی درانتخابات آزادشدن دست آل سعود برای افزایش نفوذ وهابیت در دستگاه حاکمه مالزی، آزادی عمل بیشتر برای تبلیغ آن بین مردم و شیعه ستیزی و مقابله با شیعیان در این کشور جنوب شرق آسیا بوده است.

با یک بررسی می توان طی سال های اخیر شاهد افزایش شیعه ستیزی در مالزی با توجه به سیاست های آل سعود بود.

آل سعود در این سال ها به بدنه دولت و بویژه بخش های مذهبی دولت مالزی نفوذ زیادی کرده اند تا جایی که روزنامه 'استریت تایمز' سنگاپور نوشت افزایش سلفی گری در مالزی و نفوذ و رخنه آن در لایه های سیاسی این کشور باعث شده است برخی برای توجیه این روند از اصطلاح 'سلفی گری صلح آمیز' یاد کنند.

این روزنامه نوشت: با توجه به افزایش علمای سلفی در حزب مالایی تباران متحد (حزب حاکم آمنو)، سلفی گری که ارتباط نزدیکی با عربستان دارد مورد توجه بیشتری در این کشور قرار گرفته است.

'فیصل موسی' محقق و نویسنده مالایی نیز معتقد است 'با پذیرش دیدگاه های وهابیت، اعضای آمنو تایید کرده اند در حال تبدیل شدن به افراط گرا هستند.'

'دنیس ایگنانتیوس' یک دیپلمات ارشد بازنشسته مالزی نیز چندی پیش با اشاره به تلاش های مختلف عربستان در بخش های تربیت افراطیون نظامی و معلمان و اساتید متعصب وهابی، تاکید کرد چیزی که تاکنون در منطقه جنوب شرقی آسیا آشکار نشده است روند تدریجی عربستانی سازی این منطقه است.

این دیدگاه ها نشان می دهد آل سعود با این کمک راه نفوذ خود را به بدنه حاکمیتی مالزی باز کرده اند و نجیب تون رزاق با دریافت کمک از عربستان در گردابی گرفتار شده است که خروج از آن مشکل است.

دادستان کل مالزی هر چند ادعا کرد این پول به عربستان بازگشت داده شده است، اما شرایط مالزی چیز دیگری را نشان می دهد و کارشناسان معتقدند ادامه نفوذ وهابیت باعث شرایط بدی در مالزی می شود که نمونه آن افشای یک وزیر این کشور در مورد حمایت دستکم 50 هزار نفر از مردم و افراط گرایان مالزی از گروه تکفیری داعش است.

این وضعیت که ناشی از افراطی گری عربستان است خطرات زیادی برای مالزی که سال های آرامی را پشت سر گذاشته است، دارد و نجیب تنها باید در این اندیشه باشد که آرامش را با سیاست های اعتدالی به مالزی بازگرداند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید