خواص و کاربردهای روغن کنجد؛ شناخت آن حیاتی است!

خواص و کاربردهای روغن کنجد؛ شناخت آن حیاتی است!

این روغن یک ضد آفتاب طبیعی پوست است و آکنه را نیز درمان می‌کند. روغن‌تراپی مو با روغن کنجد همین اثرات را دارد. موها با استفاده از این روغن از اشعه‌های مضر آفتاب و آلودگی‌های محیطی در امان مانده و سالم، و شاداب می‌مانند.

کد خبر : ۱۰۱۴۴۱
بازدید : ۸۸۳۰

روغن کنجد می‌تواند جایگزین بخش زیادی از محصولات مراقبت از پوست و موی شما شود، پس کافی است راه استفاده از آن را یاد بگیرید. در ضمن این روغن از بهترین گزینه‌ها برای سبک زندگی و تغذیه سالم به حساب می‌آید.

خرید روغن کنجد همان اقدامی است که به جای فردا بهتر است همین امروز انجام شود. اما برای اینکه بدانید چطور باید این روغن را وارد زندگی روزانه خود کنید، چند پاراگرف بعدی را نیز مطالعه بفرمایید!

روغن کنجد از چه عناصری تشکیل شده ‌است؟

این روغن از دانه‌های کنجد که محصول بومی افریقای شرقی و هند است، گرفته می‌شود. هرچند که با شناخت خواص کنجد و محصولات آن، پرورش این دانه در سراسر جهان رواج پیدا کرده است. حالا این محصول یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین روغن‌های خوراکی محسوب می‌شود. دلیل این حجم از محبوبیت عناصر تشکیل‌دهنده کنجد است که آن را به ملکه دانه‌های روغنی تبدیل کرده است.

ویتامین E یکی از عناصر موجود در روغن کنجد است که از سلامت بدن در مقابل اشعه‌های مضر ماوراء‌بنفش محافظت می‌کند.

ویتامین‌های B1 ، B2 ، B3 و همچنین کلسیم و منیزیم از دیگر عناصر این محصول است. این محصول همچنین حاوی چندین ترکیب فنلی است که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی می‌دهد. این ترکیبات عبارتنداز: توکوفرول، پینورزینول، سزامولین، سزامینول و سیسمول.

این روغن همچنین حاوی چندین نوع اسید ‌چرب ضروری است. این اسیدها مرطوب‌کننده‌های مؤثری هستند که می‌توانند به لطافت، نرمی و هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک کنند. اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استریک و اسید لینولئیک از دیگر عناصر تشکیل‌دهنده این روغن است.

خواص روغن کنجد کدام‌اند؟

ازجمله خواص این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آنتی‌اکسیدانی: این روغن سلامت شما را از خطرات ناشی از رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های ناپایدار در امان می‌دارد. در واقع ساختار سلولی شما با استفاده از عناصر آنتی‌اکسیدانی این محصول شکل درستی خواهد داشت.

جوانسازی پوست و مو: این روغن را می‌توان به عنوان یک جوانساز طبیعی پوست معرفی کرد. در واقع اثرات ضدچروک روغن کنجد بروز علائم پیری را در شما به تأخیر می‌اندازد. به علاوه آسیب‌های سلولی ناشی از عوامل مختلف با روغن تراپی کنجد بهبود پیدا می‌کنند.

این روغن یک ضد آفتاب طبیعی پوست است و آکنه را نیز درمان می‌کند. روغن‌تراپی مو با روغن کنجد همین اثرات را دارد. موها با استفاده از این روغن از اشعه‌های مضر آفتاب و آلودگی‌های محیطی در امان مانده و سالم، و شاداب می‌مانند.

ضدمیکروبی: این بدان معنی است که روغن دانه‌های کنجد می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرد یا رشد آنها را متوقف کند.

ضد التهابی: این روغن می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. بنابراین بسیاری از بیماری‌هایی که ریشه آنها التهاب و تورم است با مصرف مداوم این روغن بهبود پیدا می‌کنند. در طب سنتی تایوان از این روغن برای درمان التهاب مفاصل، دندان‌درد و زخم و خراشیدگی پوست استفاده می‌شود.

ارتقاء‌ سلامت قلب: روغن دانه‌های کنجد حاوی 82 درصد اسیدهای چرب غیراشباع است. این روغن سرشار از اسیدهای‌چرب امگا 6 است که نوعی چربی غیراشباع چندگانه محسوب می‌شود. به علاوه کلسترول بد خون یا LDL با استفاده از این محصول به کلسترول خوب خون یا HDL تبدیل می‌شود.

به این ترتیب مصرف مداوم روغن کنجد به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و حتی کند شدن رشد پلاک در شریان‌ها کمک می‌کند.

کنترل‌ قند خون: مصرف مداوم این ماده سطح قند خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد و البته اثر آن طولانی‌مدت است. مقایسه دو گروه بزرگسال که یکی از آنها ۹۰ روز از این روغن استفاده کرده‌اند، این خاصیت روغن کنجد را ثابت می‌کند. براساس این پژوهش دسته مصرف‌کننده روغن کنجد، قند ناشتا و هموگلوبین خون بسیار کمتری نسبت به دسته دیگر داشتند.

خواص روغن کنجد

بهبود کیفیت خواب: براساس تحقیقات چکاندن چند قطره از این روغن بر روی پیشانی، کیفیت خواب شما را بهتر می‌کند.

کاهش‌ درد: تسکیل دردهای موضعی به خصوص در ناحیه بازو و ساق پا یکی از خواص روغن کنجد بوده که به صورت تجربی نیز ثابت شده است.

درمان آرتروز: آرتروز و التهابات مفصلی ۱۵ درصد از جمعیت جهان را مبتلا کرده و یک بیماری رایج محسوب می‌شود.

روغن کنجد چه کاربردی در زندگی روزانه دارد؟

کاربرد روغن کنجد آنقدر گسترده است که بسیاری از نیازهای روزانه شما را برطرف می‌کند. شما به روش‌های زیر می‌توانید از خواص این روغن بهره‌مند شوید:

  • روغن بی‌ضرر و سالم برای انواع سبک‌های آشپزی: خوبی روغن کنجد این است که می‌توان از آن در سرخ کردن، پختن و مزه‌دار کردن غذا استفاده کرد. همچنین تهیه انواع چاشنی و سس برای سالاد‌ها با استفاده از این روغن عالی است. ازآنجاییکه نقطه دود روغن کنجد تصفیه‌شده بالا است استفاده از آن در حرارت‌های زیاد و برای تفت دادن مواد غذایی نیز ایمن است. در ضمن عطر و طعم کنجد که این محصول به غذای شما می‌دهد، آن را به یک روغن جذاب در سبک‌های مختلف آشپزی تبدیل کرده است. پس از این روغن می‌توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • محلول ضدسوختگی: این روغن پوست را از هرگونه اثر سوختگی پاک می‌کند. این روغن را سال‌ها است که عطاری‌ها برای برطرف کردن اثرات سوختگی و التیام فوری آن تجویز می‌کنند. تحقیقات زیادی بر روی این خاصیت روغن کنجد انجام گرفته است که همگی این حقیقت را ثابت می‌کنند. درواقع روغن کنجد یک کلاژن‌ساز طبیعی محسوب می‌شود و کلاژن همان عنصری است که پوست برای ترمیم و حیات مجدد به آن نیاز دارد.
  • محلول شست‌وشوی دهان: خواص ضد باکتریایی این روغن آن را به یک دهانشویه قدرتمند تبدیل کرده است. کافی است یکبار در روز مقداری از این روغن را به مدت ۱۵ دقیقه در دهان خود چرخانده و سپس بیرون بریزید. به این ترتیب دهان و دندان‌های شما از هرگونه میکروب، باکتری و عوامل بیماری‌زا پاک می‌شود.
  • داروی یبوست: اگر روغن کنجد را در برنامه غذایی خود بگنجانید، دیگر اثری از یبوست در شما باقی نخواهد ماند. این روغن حرکات روده شما را در حد طبیعی خود نگه داشته و اجازه نمی‌دهد به یبوست دچار شوید. البته برای رسیدن به این نتیجه لازم است که روغن کنجد را به صورت روزانه مصرف کنید.

برای خرید روغن کنجد خالص چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهم‌ترین نکته در خرید روغن کنجد خالص، ارزیابی عملکرد فروشنده است. پس اگر قصد خرید روغن کنجد از فروشگاه‌های سطح شهر را دارید، به سراغ شناخته ‌شده‌ترینشان بروید. اما اگر قصد دارید خرید اینترنتی روغن کنجد را تجربه کنید، مجموعه زیمالب را امتحان کنید.

مسیر تهیه روغن کنجد زیما کاملاً روشن است و به شما احساس نزدیکی به طبیعت را می‌دهد. کافی است یکبار طعم این روغن را در غذا بچشید و یا بافت لطیف آن را بر روی پوستتان لمس کنید. شکی نیست که این محصول به پایه ثابت خریدهای ماهانه‌تان تبدیل خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید