شروع ریزشی در بازار دلار

شروع ریزشی در بازار دلار

قیمت دلار در آذرماه رشد معناداری را تجربه کرده است و اسکناس آمریکایی پس از بالای یک سال توانسته است نوساناتی را بالای مرز ۳۰ هزار تومانی به ثبت برساند.

کد خبر : ۱۰۱۵۸۷
بازدید : ۵۰۴۵

در نخستین روز هفته، دلار و سکه توان زیادی برای حرکت به سوی سطوح بالاتر نداشتند. بازار‌ها در روز شنبه بیشتر با قدرت‌نمایی فروشندگان همراه بودند و تقاضا بیشتر حالت هراسان داشت و سعی می‌کرد ورود فعالی به بازار نداشته باشد.

در چنین فضایی بود که اسکناس آمریکایی ۳۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. تحلیل‌گران فنی باور دارند در صورتی که دلار بتواند زیر سطح ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شود، حتی احتمال افت‌های بیشتر نیز در بازار ارز وجود خواهد داشت.

به گفته فعالان، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه نقش مهمی در افت قیمت دلار داشت. سعید خطیب‌زاده عنوان کرد: روز‌های آینده خبر‌های خوش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد رسید. همین خبر سرعت افت دلار در بعدازظهر روز گذشته را بالا برد.

ممکن است پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های پایین‌تری نیز برای اسکناس آمریکایی به ثبت رسیده باشد. عده‌ای از نزول دلار به زیر محدوده ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان خبر دادند.

بازار به دنبال اخبار

برخی از فعالان اعتقاد داشتند که روز شنبه معامله‌گران در انتظار انتشار اخبار جدید از مذاکرات وین بودند و ایجاد چنین فضای انتظاری در بازار بود که موجب می‌شد تمایل به خریدوفروش ارز کاهش پیدا کند.

در کنار این، خبر‌های مربوط به احتمال دریافت مالیات ۱۰درصدی از معاملات ارزی موجب شده بود که برخی از صرافی‌ها تمایلی برای فعالیت در بازار نداشته باشند. این در حالی است که معاون درآمد‌های مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرده است که مالیات علی‌الحساب ١٠درصدی، شامل فعالان غیررسمی و دلالان می‌شود.

مسیحی گفت: مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند. با تمام این تفاسیر برخی از صرافی‌ها دیروز عنوان کرده بودند که تمایلی به خریدوفروش ارز ندارند.

شماری از تحلیل‌گران اعتقاد داشتند که صرافی‌ها به دلیل عدم مشخص بودن تکلیف مذاکرات وین دست به خرید‌وفروش نمی‌زنند. این درحالی بود که عده دیگری مساله مالیات را برای خروج شماری از صرافی‌ها از بازار مطرح می‌کردند.

قیمت دلار در آذرماه رشد معناداری را تجربه کرده است و اسکناس آمریکایی پس از بالای یک سال توانسته است نوساناتی را بالای مرز ۳۰ هزار تومانی به ثبت برساند.

این موضوع انتظارات صعودی را بالا برده است. با این حال، عده زیادی باور دارند که این رشد به دلیل افزایش تقاضای فصلی رخ داده است. این گروه انتظار دارند که پس از عبور بازار از هفته اول دی ماه، موج کاهشی جدیدی بازار را گرفتار کند.

ضربه نزولی دلار به سکه

شروع کاهشی دلار در هفته جاری موجب شد سکه امامی نیز تمایل خاصی برای رشد قیمت نداشته باشد و هفته را کاهشی آغاز کند. روز شنبه فلز گران‌بهای داخلی ۱۷۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و در محدوده ۱۳ میلیون و ۳۰هزار تومان قرار گرفت.

سکه در صورتی که مرز ۱۳ میلیون تومانی را از دست بدهد، با حمایت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی مواجه خواهد بود.

شکست محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می‌تواند فروشندگان زیادی را وارد بازار فلز گران‌بهای داخلی کند. به گفته فعالان، اونس طلا نیز در هفته گذشته روند صعودی خاصی نداشت و این موضوع موجب شد قیمت سکه نیز در ابتدای هفته جاری تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

برخی از فعالان با توجه به روند نزولی سکه در روز گذشته عنوان می‌کردند که ممکن است بازار در معاملات پشت خطی حتی به زیر مرز ۱۳ میلیون تومانی برود.

سکه برای قرار گرفتن در مسیر صعودی نیاز دارد که بالای محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شود. سکه در هفته گذشته با کمک رشد دلار توانست حتی به نزدیکی محدوده ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومانی برسد. برای تکرار این رشد عبور دلار از مرز ۳۱هزار تومانی ضروری است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید