۱۲ روش برای رفع خشکی پوست در زمستان

۱۲ روش برای رفع خشکی پوست در زمستان

همیشه باید پس از شست و شوی پوست از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید مخصوصا در فصول سرد که پوست به سختی قادر به حفظ رطوبت و چربی مورد نیاز خود است.

کد خبر : ۱۰۱۶۱۹
بازدید : ۴۶۸۵

خشکی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که پوست قادر به حفظ رطوبت کافی نیست.

این عارضه می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله حمام کردن مکرر، استفاده از صابون‌های نامناسب، بالارفتن سن یا برخی از شرایط پزشکی مانند سندروم شوگرن رخ دهد، اما هوای سرد پاییز و زمستان هم می‌توانند باعث بروز خشکی در پوست شوند.

چگونه از خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری و درمان خشکی پوست در زمستان روش‌های زیادی وجود دارد که اکثر آن‌ها بسیار راحت و قابل دسترس هستند و جزو روش‌های خانگی محسوب می‌شوند. در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

۱. بلافاصله پس از شست و شو از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب‌کننده‌های پوست، که اپیدرم را هیدراته می‌نمایند، اولین قدم برای مبارزه با خشکی پوست هستند. آن‌ها از لحاظ مواد تشکیل دهنده، سه نوع اصلی را شامل می‌شوند.

۱. مرطوب کننده‌هایی که به جذب رطوبت کمک می‌کنند و وظیفه آبرسانی به پوست را بر عهده دارند، عبارتند از: سرامیدها، گلیسیرین، سوربیتول، اسید هیالورونیک و لسیتین.

۲. مرطوب کننده‌هایی که به حفظ رطوبت موجود در پوست کمک می‌کنند شامل پترولاتوم (ژله نفتی)، سیلیکون، لانولین و روغن‌های معدنی هستند و باعث می‌شوند تا رطوبت در پوست حبس شده و تبخیر نشود.

۳. آخرین نوع، نرم کننده‌ها مانند اسید‌های لینولئیک، لینولنیک و لوریک هستند که با پر کردن فضای بین سلول‌های پوست، پوست را صاف می‌کنند.

هر زمان که صورت، دست‌ها یا بدن خود را می‌شویید، چربی طبیعی پوست را هم همراه با آب و مواد صابونی پاک می‌کنید. اما چربی بدن یک سپر حفاظتی بسیار مهم برای حفظ رطوبت پوست است. به همین دلیل همیشه باید پس از شست و شوی پوست از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید مخصوصا در فصول سرد که پوست به سختی قادر به حفظ رطوبت و چربی مورد نیاز خود است.

۲. ضدآفتاب را در فصل زمستان کنار نگذارید

با توجه به روز‌های کوتاه‌تر زمستان و نور خورشید کمتر، حذف کرم ضد آفتاب از برنامه روزانه می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما به یاد داشته باشید که حتی در زمستان، نور مضر UV همچنان می‌تواند بر سد رطوبتی پوست شما که برای حفظ سلامت و آبرسانی پوست حیاتی است، فشار وارد کند.

پس برای حفظ رطوبت و درخشندگی پوست خود هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده، از یک ضدآفتاب مناسب پوست خود استفاده کنید. حتما ضدآفتابی را انتخاب کنید که حداقل SPF۳۰ داشته باشد.

۳. از کرم‌های شب استفاده کنید

کرم‌های شب در مقایسه با کرم‌های دیگر ترکیبات سنگین تری دارند و قدرت احیای آن‌ها به مراتب بیشتر از کرم‌های دیگر است به همین جهت جذب آن‌ها در پوست، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و در هنگام شب و قبل از خواب استفاده می‌شوند.

علاوه بر کرم‌های شب که روی صورت استفاده می‌شوند حتما شب‌ها قبل از خواب از لوسیون‌های بدن در قسمت‌های مختلف دیگر پوست مانند دست‌ها و پا‌ها و پوست گردن استفاده کنید تا این قسمت‌ها هم در طول شب زمان مناسب برای بازیابی داشته باشند.

۴. از لوازم آرایشی کمتری استفاده کنید

کرم پودر‌های آرایشی و همچنین بسیاری از مواد آرایشی مخصوص لب‌ها حاوی ترکیباتی هستند که باعث از بین رفتن رطوبت و چربی پوست می‌شوند، مخصوصا اگر مناسب برای پوست‌های چرب و ضدآکنه باشند. استفاده از این مواد آرایشی در فصل زمستان، خشکی پوست را دو چندان می‌کند و باعث می‌شود تا پوست حساس و شکننده به نظر برسد.

همچنین، اگر پوست شما تحریک شده است، ممکن است به موادی مانند عطر و الکل حساس‌تر باشد. استفاده از این مواد را در فصول زمستان محدود نمایید. سعی کنید روتین مراقبت از پوست را رعایت کنید و هر روز صبح قبل از خروج از خانه، از کرم‌های مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنید و شب‌ها قبل از خواب با استفاده از ژل‌های شستشو و تونر، آلودگی‌ها را از روی پوست خود پاک کنید.

۵. در خانه و محل کار از بخور سرد استفاده کنید

دستگاه‌های بخور سرد به بازگرداندن رطوبت به هوا کمک می‌کنند. در فصل پاییز و زمستان که وسایل گرمایشی مانند بخاری، شومینه و رادیاتور در محل‌های بسته باعث گرم شدن هوا می‌شوند، رطوبت هوا به سرعت از بین می‌رود به همین جهت پوست دچار خشکی می‌شود و داشتن رطوبت بیشتر در هوا می‌تواند به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل نماید.

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، تنظیم رطوبت ۶۰ درصد در زمستان می‌تواند آبرسانی در لایه بالایی پوست را جبران نماید.

۶. از دوش گرفتن با آب داغ پرهیز کنید

یک حمام آب گرم در پایان یک روز سرد زمستانی می‌تواند بسیار آرامش بخش باشد، اما پوست شما با این نظریه بسیار مخالف است! زیرا اب گرم و داغ باعث تشدید خشکی پوست و عدم آبرسانی و ترشح چربی در آن می‌شود.

اسکراپ و لایه برداری

۷. از اسکراب‌ها و لایه بردار‌ها استفاده کنید

لایه برداری، که به حذف سلول‌های مرده سطح پوست کمک می‌کند، می‌تواند به صاف و شاداب نگاه داشتن آن کمک شایانی نماید. نکته قابل توجه در استفاده از این مواد، تعداد دفعات استفاده از آنهاست که باید کنترل شود، زیرا استفاده بیش از حد از اسکراب‌ها ممکن است به بافت‌های سالم پوست آسیب برساند.

اگر پوست شما خشک و پوسته پوسته است بهتر است از یک لایه بردار شیمیایی ملایم به جای اسکراب‌های فیزیکی استفاده کنید. اسکراب‌های فیزیکی آن دسته از اسکراب‌ها هستند که حاوی مواد خشن و دانه‌های درشت برای لایه برداری از سطح پوست هستند که این ذرات خشن می‌توانند سر رطوبتی پوست را بشکنند و باعث آسیب رسیدن به پوست شوند.

توجه داشته باشید که اگر پوست شما در اثر خشکی ترک ترک شده یا دچار قرمزی و التهاب است، بهتر است تا بهبودی کامل از اسکراب‌ها استفاده نکنید.

۸. به مقدار کافی آب بنوشید

یکی دیگر از گام‌های کلیدی برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست هیدراته بودن بدن است. عدم مصرف مایعات کافی در طول روز می‌تواند ظاهر پوست را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و همچنین آن را مستعد خشکی نماید.

۹. به رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشید

علاوه بر مصرف آب و مایعات در طول روز، رژیم غذایی و گنجاندن برخی مواد مهم در سبد غذایی روزانه برای می‌توانند کمک شایانی در جلوگیری از خشکی پوست نمایند. مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و اسید‌های چرب امگا۳ برای این منظور، بسیار مناسب هستند.

آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شوند تا پوست خاصیت جایگزینی خود را حفظ کرده و به راحتی سلول‌های مرده را از بین برده و سلول‌های جدید را جایگزین آن‌ها نماید.

برخی از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان عبارتند از:
آجیل‌ها
گوجه فرنگی
شکلات تلخ
زردچوبه
حبوبات مانند انواع لوبیا‌ها
چغندر و لبو
کلم قرمز و کلم بروکلی
اسفناج
میوه‌هایی مانند تمشک و توت فرنگی

برخی از مواد غذایی حاوی امگا۳ عبارتند از:
ماهی سالمون
ماهی ساردین
ماهی قزل آلا
میگو
شاه دانه
دانه کتان
خاویار
گردو
روغن سویا
لوبیا

۱۰. جنس لباس‌ها برای سلامت پوست بسیار مهم هستند

اولین و راحت‌ترین قاعده‌ای که برای مقابله با مشکلات پوستی باید رعایت کنید، دوری از پوشیدن البسه با جنس‌های خشن است. اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است، سعی کنید از پارچه‌های گشاد، راحت و طبیعی استفاده کنید تا خطر تحریک فیزیکی اضافی را کاهش دهید.

همچنین از شستن لباس‌های خود با مواد شوینده معمولی خودداری کنید. به دنبال شوینده‌هایی باشید که برای پوست‌های حساس فرموله شده اند، که احتمالاً عاری از مواد شیمیایی و عطر‌های خشن هستند.

۱۱. از دستکش استفاده کنید

دست‌ها در هوای زمستان و سرد، اندام‌های بسیار مظلومی هستند! بیشتر افراد از مراقبت از آن‌ها در برابر آفتاب و سرما غافل می‌شوند و روتین‌های پوستی را برای آن‌ها رعایت نمی‌کنند. دستکش‌ها مانع فیزیکی نهایی در برابر عوامل محیطی هستند و می‌توانند از خشکی پوست دست‌ها در اثر سرما و اشعه‌های مضر آفتاب جلوگیری نمایند.

برای محافظت از دستان خود، هنگام بیرون آمدن در هوای سرد دستکش گرم بپوشید و هنگام شستن ظروف از یک جفت دستکش سیلیکونی استفاده کنید و هم چنین از شستن دست‌ها با آب داغ اجتناب کنید، زیرا آب دغ یک دشمن قوی برای زیبایی، لطافت و جوانی دست هاست.

۱۲. استفاده از ضدعفونی کننده‌های الکلی را کاهش دهید

در دوران شیوع کرونا، استفاده از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل بسیار رایج شده است و افراد در طول روز، بار‌ها و بار‌ها از اسپری‌های الکل برای تمیز کردن دست‌ها و جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌نمایند. اما این ضدعفونی کننده‌ها خشکی پوست دست را دوچندان می‌کنند. پس بهتر است به جای استفاده از آنها، دست‌ها را با آب و صابون‌های مناسب بشویید.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید