بازار بی‌رمق بورس

بازار بی‌رمق بورس

بازار به شدت بی‌رمق شده و به نظر فعلا شرایط بهبود وضعیت مهیا نیست. نظرسنجی این هفته نیز گویای این وضعیت است.

کد خبر : ۱۰۱۷۸۱
بازدید : ۵۴۸۷

معاملات بورس تهران در هفته گذشته باز هم با افت شاخص‌های اصلی بازار مواجه شد. شاخص کل بازار با عقب‌نشینی ۲/ ۴ درصدی، کانال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار واحدی را نیز از دست داد. همزمان ارزش معاملات نیز در سطوح پایینی قرار داشت.

حقیقی‌ها نیز به خارج کردن نقدینگی خود از بازار شدت دادند. همه این موارد دست به دست هم داد تا سریال رکود بازار سهام هنوز ادامه داشته باشد. جو روانی موجود در بازار نیز تحت‌تاثیر این تحولات بسیار بی‌انگیزه همراه با ناامیدی است. معلوم نیست این حجم از بی‌انگیزگی و ناامیدی از کجا ناشی می‌شود؟

اگر تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای است چرا به اخبار متفاوت آن واکنشی ندارد؟ چه آن زمان که حصول یک توافق پیش‌بینی می‌شود و چه زمانی که اخبار از به نتیجه نرسیدن مذاکرات خبر می‌دهند، روند بورس تغییری نمی‌یابد؟ آیا اقدامات سیاستگذار سبب این کم‌رمقی و رکود در بازار شده است یا این واقعا انعکاس وضعیت اقتصادی در چهره بورس تهران است؟ هر چه هست، اما نتیجه آن یکسان بوده است.

بازار به شدت بی‌رمق شده و به نظر فعلا شرایط بهبود وضعیت مهیا نیست. نظرسنجی این هفته نیز گویای این وضعیت است.

غالب سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند بورس باز هم نزولی است. تحلیلگران، اما می‌گویند بورس در این هفته روندی کم نوسان را دنبال خواهد کرد. به هر حال روند این روز‌های بازار غافلگیر‌کننده شده است و گویا افسار بورس از دست تحلیل و بررسی شرایط فعلا خارج است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۲۳‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند بازار سهام در هفته جاری با رشد عمومی قیمت‌ها مواجه خواهد بود. به اعتقاد این دسته قیمت سهام واقعا جایی برای ریزش بیشتر ندارد و حتی احتمال حصول توافق هسته‌ای و اصلاح نرخ ارز را پیش‌خور کرده است.

ارزش دلاری سهام به کمتر از نیمی از ارزش خود در سال گذشته رسیده است و افزایش قیمت ارز نیز همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر با جدی شدن تک نرخی شدن ارز یک موج تورم دیگر نیز در اقتصاد به وجود خواهد آمد که در سمت راست ترازنامه شرکت‌ها خود را نشان خواهد داد و این موضوع می‌تواند قیمت سهام را در مسیر افزایشی حرکت دهد.

از سوی دیگر در بازار‌های جهانی پتانسیل قابل‌توجهی برای بورس به چشم می‌خورد. جایی که قیمت فلزات پایه در سطوح قابل‌توجهی معامله می‌شوند. انتشار گزارش‌های ماهانه و ۹ ماهه شرکت‌ها در روز‌های آتی که پیش‌بینی می‌شود حاوی عملکرد مطلوب شرکت‌ها باشد، می‌تواند با تایید برخورداری بورس از پشتوانه بنیادی، بار دیگر قیمت‌ها را در مسیر رشد مناسبی قرار دهد.

کم‌نوسان: ۵۶‌درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند، قیمت‌ها نزول قابل‌توجهی را تجربه کرده و بعید است موج فروش قابل‌توجهی در بازار صورت بگیرد. بورس بسیار با بی‌اعتمادی مواجه شده و دور از انتظار است که در شرایط فعلی دیگر کسی سودای وارد کردن نقدینگی به بازار را در سر داشته باشد.

از طرفی به نظر می‌رسد فعالان کمی حرفه‌ای‌تر بازار در انتظار انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و ماهانه شرکت‌ها باشند و تا زمان ارزیابی محتوای این گزارش‌ها فعالیت خود در بازار را کاهش دهند. فعالان بازار باید دلایل بنیادی قوی دیگری برای ادامه مسیر رشد مدنظر قرار دهند.

این دلایل بنیادی نه اینکه وجود نداشته باشند، اما گویا در شرایط بی‌اعتمادی فعلی شاید انتظار برای رصد عینی‌تر این عوامل بنیادی غیر‌منطقی نباشد.

بر این اساس به نظر می‌رسد طی هفته جاری شاخص کل زیر فشار ناامیدی و بی‌اعتمادی و شاید در مواردی تحت‌تاثیر ارزیابی معامله‌گران از محتوای گزارش عملکرد و برنامه‌ریزی برای داده‌های جدید از شرکت‌ها با حرکت پایاپای عرضه و تقاضای سهام مواجه شود.

نزولی: ۲۱ درصد کارشناسان مزبور روند شاخص سهام طی هفته جاری را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند ناامیدی و بی‌انگیزگی هنوز در بورس وجود دارد و فعلا چشم‌اندازی برای متوقف شدن این مسیر مشاهده نشده است. بازار در بی‌خبری محض از یک عامل قدرتمند همچنان تحت فشار فروش سهام خواهد بود.

در ایجاد چنین شرایطی تجربه‌های پیشین معامله‌گران بیشتر از واقعیات مدنظر قرار می‌گیرد. علاوه بر این محتوای بودجه سال آینده از نظر بسیاری از سهامداران باری از دوش بورس برنخواهد داشت. بر همین اساس افزایش فشار فروش در هفته جاری از منظر این دسته از کارشناسان دور از انتظار نیست.

از نگاه سهامداران

صعودی: ۲۹‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی آخرین هفته معاملاتی آذرماه را صعودی ارزیابی کرده‌اند.

نزول چشمگیر اخیر قیمت‌ها و وجود فرصت مناسب برای خرید دوباره سهام به پشتوانه رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و سطوح فعلی نرخ ارز موجب ورود نقدینگی قابل‌توجه به بازار سهام خواهد شد که این روند منجر به صعود شاخص کل می‌شود.

کم‌نوسان: ۲۸ درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی نیز روند قیمت‌ها طی هفته آتی را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان معتقدند تا زمان انتشار یک عامل عینی‌تر، فعالیت در هر دو سطح خرید و فروش کاهشی خواهد ماند. مادامی که یک عامل این‌چنینی در بازار وجود نداشته باشد، بورس در همین بی‌انگیزگی به مسیر خود ادامه می‌دهد.

نزولی: ۴۳‌درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. از نگاه این سهامداران فعلا هیچ دلیلی برای متوقف کردن فشار فروش سهام وجود ندارد و بی‌اعتمادی و نا امیدی نسبت به بهبود و احیای بورس در آینده مسیری جز خروج نقدینگی در نگاه سهامداران را باقی نگذاشته است.

پیش بینی بورس

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید