تصاویر/ گران‌ترین آثار هنری حراج شده در سال ۲۰۲۱

تصاویر/ گران‌ترین آثار هنری حراج شده در سال ۲۰۲۱

تابلو‌هایی از «پیکاسو»، «ونگوگ»، «روتکو»، «پولاک» و یک مجسمه برنزی از جمله گران‌ترین آثار هنری حراج شده در سال ۲۰۲۱ بودند.

کد خبر : ۱۰۱۹۰۸
بازدید : ۸۰۲۰

پایگاه خبری بلومبرگ به مناسبت فرارسیدن سال جدید میلادی در مطلبی به معرفی ۱۰ مورد از گرانترین آثار هنری حراج شده در ۱۲ ماه گذشته پرداخت. در مجموع ۷۸۱ میلیون دلار برای خرید این ۱۰ اثر هزینه شده که از مجموع فروش قسمت جدید فیلم جیمز باند در گیشه بین‌المللی هم بیشتر است.

در ادامه این ۱۰ اثر گرانقیمت را مشاهده می‌کنید:

تابلوی زن نشسته کنار پنجره (۱۹۳۲) اثر پابلو پیکاسو، فروش به مبلغ ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

 اثر پابلو پیکاسو

در عرض ۱۹ دقیقه قیمت این تابلو به ۹۰ میلیون دلار رسید و در نهایت با احتساب پورسانت حراجی، ارزش کلی آن از ۱۰۰ میلیون دلار نیز عبور کرد. حراج استثنایی این اثر پیکاسو نشان می‌دهد وقتی دو نفر چشمشان یک چیز را بگیرد چه اتفاقی می‌افتد؛ تا رسیدن قیمت پیشنهادی روی ۶۰ میلیون دلار، پیشنهاداتی بود که برای خرید این تابلو ارائه می‌شدند، اما از آن به بعد فقط دو مشتری که تلفنی در این مزایده شرکت داشتند به رقابت نفس‌گیر خود ادامه دادند تا این که تابلو به دو برابر قیمت تخمینی آن به فروش رسید.

تابلوی در این مورد (۱۹۸۳) اثر ژان میشل باسکیت، فروش به مبلغ ۹۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار

اثر ژان میشل باسکیت

بازار آثار باسکیت این روز‌ها حسابی داغ است و دلالان هنری این آثار را به سه یا چهار برابر قیمت چند سال پیش می‌فروشند. تابلوی در این مورد (In this Case) نیز از این موج استقبال بی‌نصیب نماند و به دومین اثر گران باسکیت در دنیای حراجی‌های تبدیل شد. به دنبال رقابت ۶ مشتری، این تابلو در نهایت در حدود دو برابر ارزش تخمینی آن فروخته شد.

تابلوی مرد جوان قاب مدور به دست (۱۴۸۰) اثر ساندرو بوتیچلی، فروش به مبلغ ۹۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

 اثر ساندرو بوتیچلی

تنها اثر غیرمدرن و غیرمعاصری که به جمع ۱۰ اثر گران سال راه یافت، این تابلو از بوتیچلی بود. درباره ارزش تخمینی مرد جوان قاب مدور به دست بحث و گمانه‌زنی‌های فراوانی وجود داشت، برخی پیش‌بینی می‌کردند قیمت نهایی این تابلو تا ۲۰۰ میلیون دلار نیز برسد.

هرچند اینطور نشد؛ این حراجی موفقیت‌آمیز بود و رکورد گرانترین اثر فروخته شده از بوتیچلی در حراج‌های هنری را شکست. رکورد قبلی این نقاش ایتالیایی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بود که در سال ۲۰۱۳ ثبت شد.

تابلوی شماره هفت (۱۹۵۱) اثر مارک روتکو، فروش به مبلغ ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

اثر مارک روتکو

تابلوی شماره هفت روتکو به عنوان بخشی از مجموعه متشکل از ۳۵ نقاشی و مجسمه متعلق به هری مکلو سرمایه‌دار آمریکایی و همسر سابقش، لیندا، روز ۲۴ آبان در حراجی ساتبیز در نیویورک به مزایده گذاشته شد.

کارشناسان هنری در کمال اطمینان پیش‌بینی می‌کردند این نقاشی به قیمت بالای ۱۰۰ میلیون دلار به فروش برسد، اما چنین چیزی محقق نشد و شاهکار روتکو در همان بازه تخمینی ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلاری به مجموعه‌داری از آسیا فروخته شد.

این تابلو ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار چکش خورد و به دومین اثر گران روتکو در دنیای حراجی‌ها تبدیل شد. گرانترین نقاشی روتکو تابلوی نارنجی، قرمز، زرد است که در مه سال ۲۰۱۲ به قیمت ۸۶ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار فروش رفت.

مجسمه بینی (۱۹۶۵) اثر آلبرتو جاکومتی، فروش به مبلغ ۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

اثر آلبرتو جاکومتی

تنها مجسمه‌ای که به فهرست گران‌ترین آثار حراج‌های هنری راه یافت مجسمه بینی از آلبرتو جاکومتی است که آن هم به مجموعه مکلو تعلق داشت. ارزش تخمینی این مجسمه برنزی بین ۷۰ تا ۹۰ میلیون دلار برآورد شده بود، پیش‌بینی‌ای که درست از آب درآمد.

رکورد گرانترین مجسمه فروخته شده در حراج‌های هنری نیز در اختیار جاکومتی است، مجسمه مرد با انگشت (L'Homme au Doigt) از او در سال ۲۰۱۵ به قیمت استثنایی ۱۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروش رفت و این رکورد را ثبت کرد.

تابلوی کلبه‌های چوبی در میان درختان زیتون و سرو (۱۸۸۹) اثر ونسان ونگوگ، فروش رفته به مبلغ ۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

 اثر ونسان ونگوگ

ونسان ونگوگ را که بیش از ۱۳۰ سال پیش درگذشت، شاید بتوان جذابترین هنرمند سال ۲۰۲۱ دانست. با وجود نگرانی‌ها در این باره از مد افتادن هنر امپرسیونیستی، دست‌کم ۷ نفر برای خرید این تابلو از سراسر جهان با هم رقابت کردند.

این نقاشی یکی از سه تابلوی ونگوگ بود که از مجموعه ادوین ال. کاکس، سرمایه‌دار فقید صنعت نفت آمریکا در حراجی کریستیز به فروش گذاشته شدند، یکی دیگر از این نقاشی‌ها با وجود این که به فهرست ۱۰ اثر هنری گران سال راه پیدا نکرد با ارزش تخمینی ۷ میلیون دلار به مزایده گذاشته شد و به قیمت استثنایی ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخته شد.

تابلوی برکه نیلوفر آبی (۱۹-۱۹۱۷) اثر کلود مونه، فروش رفته به مبلغ ۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

اثر کلود مونه

این تابلو در حراجی عصر هنر امپرسیونیستی و مدرن ساتبیز در ماه مه (اردیبهشت- خرداد) با ارزش تخمینی ۴۰ میلیون دلار به مزایده گذاشته شد و به یکی از گرانترین آثار مونه تبدیل شد. گرانترین اثر این هنرمند فرانسوی نقاشی انبار کاه (Haystacks) از اوست که چند سال پیش به قیمت ۱۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار چکش خورد و به گرانترین اثر امپرسیونیستی تاریخ حراج‌های هنری تبدیل شد.

هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست (۲۰۲۱) اثر بیپل، فروش رفته به مبلغ ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار

 اثر بیپل

در شرایطی که نه حراجی‌ها، نه دنیای هنر و نه حتی خود مایک وینکلمان (بیپل)، هیچکدام انتظارش را نداشتند، در آخرین دقایق از یک حراج برخط برای توکن غیرقابل معاوضه یک کلاژ دیجیتال از تصاویر، پیشنهاداتی ارائه شد که صاحب اثر تا چند لحظه پیش حتی خوابش را هم نمی‌دید.

جالب است بدانید این هنرمند آمریکایی پیش از آن بالاترین پولی که در ازای فروش آثار خود دریافت کرده بود ۱۰۰ دلار بود، اما رونق بازار ان‌اف‌تی‌ها وی را به یکی از سه هنرمند گران و زنده جهان تبدیل کرد.

تابلوی شماره ۱۷ (۱۹۵۱) اثر جکسون پولاک، فروش رفته به مبلغ ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

اثر جکسون پولاک

پیدا کردن نقاشی‌های قطره‌ای جکسون پولاک کار ساده‌ای نیست؛ بسیاری از این دست آثار در موزه‌ها نگهداری می‌شوند و آن‌هایی که در مجموعه‌های خصوصی هستند هم به صورت غیرعلنی تبادل می‌شوند؛ بنابراین وقتی این تابلو با ارزش تخمینی ۳۵ میلیون دلار در حراجی ساتبیز به مزایده گذاشته شد، کسی نمی‌توانست بگوید قیمت پیشنهادی برای آن تا کجا بالا خواهد رفت.

رقابت سنگینی برای تصاحب این اثر درگرفت و در نهایت با عبور از مرز ۳۵ میلیون دلاری تعیین شده، ۵۳ میلیون دلار چکش خورد و قیمت کلی آن به ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسید.

تابلوی بدون عنوان (۲۰۰۷) اثر سای تومبلی، فروش رفته به مبلغ ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار

ثر سای تومبلی

بی‌انصافی است اگر فروش نزدیک به ۶۰ میلیون دلاری یک نقاشی را ناامیدکننده بدانیم، اما انتظارات از این تابلو خیلی بالاتر بود. با وجود این، تابلوی تومبلی ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فروخته شد و به فهرست گران‌ترین آثار هنری سال راه یافت.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید