دو نیمه متفاوت دلار در آذرماه

دو نیمه متفاوت دلار در آذرماه

این بیشترین میزان بازدهی دلار از مرداد ۱۴۰۰ بود، آماری که نشان از افزایش میزان تغییرات افزایشی اسکناس آمریکایی در آخرین ماه پاییز دارد. دلار در آخرین ماه پاییز سقف قیمت سال ۱۴۰۰ را نیز شکست، چرا که در این ماه توانست تا نزدیک مرز ۳۱ هزار تومانی پیشروی کند.

کد خبر : ۱۰۱۹۲۷
بازدید : ۸۳۶۳

در آخرین روز آذرماه، دلار رشد اندکی را تجربه کرد تا مسیر افزایشی این ارز در آخرین ماه پاییز نیز ادامه پیدا کند. روز سه‌شنبه اسکناس آمریکایی ۲۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و در محدوده ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان قرار گرفت. با ثبت این افزایش میزان بازدهی دلار در آذرماه به ۳/ ۶ درصد رسید.

این بیشترین میزان بازدهی دلار از مرداد ۱۴۰۰ بود، آماری که نشان از افزایش میزان تغییرات افزایشی اسکناس آمریکایی در آخرین ماه پاییز دارد. دلار در آخرین ماه پاییز سقف قیمت سال ۱۴۰۰ را نیز شکست، چرا که در این ماه توانست تا نزدیک مرز ۳۱ هزار تومانی پیشروی کند.

این ارز تنها در مهرماه ۹۹ توانسته بود قیمت بالاتری را به ثبت برساند. بررسی روند دلار در ۹ ماه ابتدایی سال نیز نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی نسبت به سایر بازار‌ها رشد بیشتری را تجربه کرده است. دلار از ابتدای سال بیش از ۲۱ درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده است، حال آنکه به عنوان مثال، شاخص کل بورس تنها هشت دهم درصد در این بازه زمانی تقویت شده است.

دو نیمه متفاوت دلار در آذرماه

دلار در آخرین ماه پاییز دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. در ۱۵ روز ابتدایی این ماه، اوضاع بیشتر به کام خریداران بود و اسکناس آمریکایی در این فاصله زمانی توانست از محدوده ۲۸ هزار تومانی کنده شود و تا مرز ۳۱ هزار تومانی پیشروی کند.

با رسیدن دلار به مرز ۳۱ هزار تومانی به یکباره فروشندگان ارزی بیشتر شدند و توانستند در مقاطعی حتی اسکناس آمریکایی را به زیر مرز ۳۰ هزار تومانی برگردانند. با این حال، در دو روز انتهایی ماه دلار توانست اندکی بالاتر از مرز ۳۰ هزارتومانی قرار بگیرد. این اتفاق تا حدی انتظارات صعودی را در بازار فعال نگه داشت.

به گفته فعالان بازار ارز در آذرماه بیشتر تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار داشت. زمانی که معامله‌گران نسبت به مذاکرات بدبین شدند، خرید‌ها بیشتر شد و هر زمان خوش‌بینی‌ها بیشتر شد، فروشندگان زیاد شدند.

روند بازار در آخرین روز آذر

با وجود میل بازار‌ساز مبنی بر نشکستن سقف مقاومتی ۳۰ هزار تومان، نرخ دلار روز سه‌شنبه همچنان با روند صعودی، ولی با آهستگی به حرکت خود ادامه داد و این کانال را بعد از غیبتی کوتاه‌مدت برای خود تثبیت کرد.

دلار که روز دوشنبه در بازار آزاد با رقم ۳۰ هزار و ۱۳۰ تومان به کار خود پایان داده بود دیروز، سه‌شنبه به محدوده ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. معامله‌گران هم در واکنش به این روند تحلیل‌های گوناگونی داشتند. برخی از نامعلوم بودن نتیجه مذاکرات برجام می‌گفتند و برخی دیگر به روند افزایشی درهم امارات و در نتیجه آن ادامه روند صعودی دلار اشاره داشتند.

این درحالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان داشت بازگشت به برجام بهترین گزینه است. او که در نشستی مطبوعاتی روز دوشنبه به وقت محلی پیرامون مذاکرات برجام حضور یافت به این نکته اشاره کرد که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام برای آمریکا، ۱+۵ و جامعه جهانی بهترین گزینه خواهد بود.

در همین راستا انتظار می‌رود با توجه به میزان نوسان‌پذیری بازار ارز داخلی نسبت به اخبار مذاکرات احیای برجام، انتظار می‌رود در روز‌های آینده شاهد تاثیرات مستقیم یا غیرمستقیم سخنان این نشست خبری بر بازار قیمت این ارز باشیم. هر اونس طلا نیز دیروز تا زمان تهیه این گزارش در بازار‌های جهانی به ۱۷۸۶ دلار رسید.

روند بهای دلار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید