عقب نشینی دلار

عقب نشینی دلار

در این میان اخبار جدید منتشر شده پیرامون مذاکرات هسته‌ای توانست نقش بسزایی در بیشتر شدن تعداد فروشندگان و در نتیجه کاهش قیمت دلار تا رقم ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان داشته باشد.

کد خبر : ۱۰۲۰۲۳
بازدید : ۴۵۸۲

در معاملات روز گذشته بازار ارز، ترکیب کاهش حجم معاملات بازار ارز و خبر سفر پیش روی رئیس‌جمهور به مسکو توانست بازار ارز را تحت فشار فروش قرار دهد. از نگاه فعالان، این سفر برای فعالان بازار ارز مهم بوده و معتقدند در راستای تسریع لغو تحریم‌ها صورت گرفته است.

علاوه بر این از فردا مذاکرات هسته‌ای ایران و کشور‌های ۱+۴ آغاز خواهد شد و نتایج این دور می‌تواند تا حد قابل توجهی، میزان حصول یک توافق را نمایان سازد. اگرچه برخی از افراد خوش‌بین معتقدند حصول یک توافق دور از انتظار نیست، اما برخی دیگر از افراد اختلاف‌نظر‌های موجود را مانع حصول یک توافق در کوتاه‌مدت می‌دانند.

این رویداد‌های خبری، در هفته جاری باعث خواهد شد که احتمالا حرکت دلار متمایز از هفته گذشته باشد. اسکناس آمریکایی که در هفته گذشته با روند افزایشی و شکست مقاومت روانی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان داده بود، در ابتدای هفته جاری با عقب‌نشینی به کانال ۲۹ هزار تومانی بازگشت.

در نوسانات قیمتی هفته گذشته، با تلاش‌هایی که برخی از معامله‌گران بازار ارز برای بالا بردن قیمت دلار انجام دادند، دلار شاهد رشد قیمت بود. اما افزایش قیمت دلار، با استقبال بازار روبه‌رو نشد و باعث شد فعالان از حجم معاملات خود کاسته و همچنان گوش به زنگ اخبار وین باشند.

برداشت دلار از سفر رئیسی

در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته و با انتشار خبری مبنی بر سفر قریب‌الوقوع رئیس دولت به شهر مسکو، پیش‌بینی‌ها از قیمت ارز وارد فاز جدیدی شد. این سفر رئیسی از دیدگاه تحلیلگران، یک معنای مهم داشت؛ اینکه ایران برای یک توافق کاملا جدی است و به دنبال این است که در زمین بازی بیشترین تلاش را در جهت عملی‌سازی لغو تحریم‌ها انجام دهد.

در روز شنبه با وجود اعدادی که در معاملات پشت خطی روز قبل از آن مطرح می‌شد قیمت دلار با کاهشی ۱۰۰ تومانی و در رقم ۳۰ هزار تومان کار خود را شروع کرد. در این میان اخبار جدید منتشر شده پیرامون مذاکرات هسته‌ای توانست نقش بسزایی در بیشتر شدن تعداد فروشندگان و در نتیجه کاهش قیمت دلار تا رقم ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان داشته باشد.

این کاهش قیمت ۱۵۰ تومانی شاید در نگاه اول و با توجه به نوسانات هفته‌های اخیر آن‌چنان تعجب‌برانگیز به نظر نیاید، اما از نظر تحلیلگران بازار ارز شکستن کف حمایتی ۳۰ هزار تومانی اگر با اخبار جدید و مثبتی از مذاکرات برجام در روز‌های آینده همراه شود می‌تواند آغازگر ریزش جدیدی در قیمت بازار ارز باشد.

برخلاف هفته گذشته، معامله‌گران با روند نزولی همسو شده و با اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی با نرخ نقدی روز شنبه برای روز‌های آتی سخن گفتند. روند بازار به نحوی است که معاملات پشت خطی در روز گذشته، قیمت‌های پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی داشتند، موضوعی که نشان می‌دهد آینده کوتاه‌مدت بازار کاهشی است.

حال باید دید بازار‌ساز که به دنبال کاهش نوسان قیمت در بازار ارز است، تا چه حد از این کاهش قیمت حمایت کرده و چه سیاستی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

سکه از دلار جا نماند

سکه هم که در هفته گذشته خیزش‌های بی‌نتیجه‌ای برای شکستن سقف ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی داشت، در ابتدای هفته جاری و در روز شنبه با کاهش قیمت ۱۲۰ هزار تومانی به حوالی ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

این در حالی است که قیمت هر اونس طلای جهانی نه تنها کاهش نداشته بلکه در مقایسه با روز‌های گذشته رو به افزایش بوده و در روز شنبه و تا لحظه نوشتن این گزارش در بازار‌های جهانی با رقمی معادل ۱۸۱۰ دلار معامله شده است. این روند کاهشی قیمت سکه و بی‌توجهی آن به ارزش جهانی طلا می‌تواند نمایانگر جهت‌پذیری قیمت سکه از دلار در بازار ایران باشد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید