سرکرده داعش افغانستان چه کسی است؟

سرکرده داعش افغانستان چه کسی است؟

گروه تروریستی داعش بسیاری از تاکتیک‌های جنگ شهری که توسط طالبان علیه دولت سابق افغانستان و نیرو‌های خارجی استفاده می‌شد، کپی برداری می‌کند و فرماندهان میدانی نگرانی خود را نسبت به فعالیت داعش در شهر‌های اصلی مخفی نمی‌کنند.

کد خبر : ۱۰۲۱۷۰
بازدید : ۷۰۱۷

ایالات متحده آمریکا سه تن از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش را در لیست تروریسم جهانی قرار داده که از میان آن‌ها «ثناء الله غفاری» است.

در ۲۱ دسامبر کمیته تحریم‌های وابسته به شورای امنیت، نام «شهاب المهاجر» - یکی از اسامی مستعار غفاری- را در لیست تحریم‌ها قرار داد. یک روز پس از آن اتحادیه اروپا نیز نام شهاب المهاجر را در لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم در سایه حملات متعدد داعش در افغانستان و برعهده گرفتن مسئولیت این حملات گرفته شد و این تصمیم شامل ثناء الله غفاری، سرکرده این گروه تروریستی و "سلطان عزیز عزام مولوی رجب"، سخنگوی آن است.

المهاجر کیست؟

شهاب المهاجر، از خانواده‌ای ثروتمند در افغانستان است و اسم واقعی وی مهندس "ثناء الله غفاری"، متولد ۱۹۹۰ و فارغ التحصیل از دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه کابل است. گروه تروریستی داعش پس از بازداشت اسلام فاروقی، سرکرده سابق داعش در سال ۲۰۱۹ در قندهار واقع در جنوب افغانستان، در ژوئن ۲۰۲۰ المهاجر را سرکرده جدید داعش معرفی کرد.

یک منبع امنیتی دیگر اعلام کرده که سرکرده داعش (شاخه خراسان) تابعیت عراقی دارد و از نام مستعار «ثناء الله غفاری» استفاده می‌کند.

در همین راستا، یک منبع در سازمان اطلاعات افغانستان اعلام کرد، اطلاعات در مورد زندگی و فعالیت "شهاب المهاجر" بسیار کم است و وی پس از بیعت با ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش، به عراق و سوریه رفت و ۳۵ جوان را با خود برد.

این منبع همچنین اعلام کرد، او از تجربه نظامی گسترده‌ای برخوردار است و تاکنون پیام صوتی‌ای از وی شنیده نشده، اما تصاویری که در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، صحیح است.

پیشتر چهار تن از سرکرده‌های برجسته داعش در جریان حملات پهپادی آمریکا یا نیرو‌های امنیتی افغانستان به هلاکت رسیدند و این اتفاق چهار سال پس از تاسیس این گروه تروریستی در شرق افغانستان در سال ۲۰۱۵ رخ داد و سرکرده پنجم- اسلام فاروقی- از قبیله اوراکزای که در نزدیکی مرز‌های افغانستان و پاکستان زندگی می‌کرد، بازداشت شد.

شهاب المهاجر، سرکرده ششم داعش است که نامش پس از عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، به دلیل دست داشتن در حملات انتحاری در لیست سیاه آمریکایی و انگلیسی قرار گرفت.

در همین رابطه، کریم جلیلی، روزنامه‌نگار می‌گوید، شهاب المهاجر به رغم فراهم بودن فضای مناسب، نتوانست عناصر جدیدی را به عضویت داعش دربیاورد و تعداد زیادی از اعضای بازداشت شده داعشی پس از فروپاشی دولت سابق افغانستان از زندان‌های دولتی آزاد شدند.

جلیلی بر این باور است که سرکرده این سازمان تروریستی نتوانست آنطور که از او انتظار می‌رفت طالبان را هدف قرار دهد.

به رغم اینکه محمد اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان در سال ۲۰۱۹ از نابودی گروه تروریستی داعش در شرق این کشور و سیطره بر مراکز آن در شهرستان اچین و برخی مناطق در کنر خبر داد، اما داعش پس از فروپاشی دولت اشرف غنی، مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را برعهده گرفت که در نتیجه آن ده‌ها تن کشته و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این گروه تروریستی همچنین در حملاتی دو مسجد در ایالت «قندوز» واقع در شمال افغانستان و «قندهار» در جنوب این کشور را هدف قرار داد و دولت جدید افغانستان را بر آن داشت که برخورد خود با داعش را مورد بررسی قرار دهد.

در همین راستا، امیر خان متقی، وزیر خارجه دولت موقت افغانستان خاطرنشان کرد، دولت سابق ۱۸۰۰ داعشی را از زندان «بگرام» و «پلچرخی» آزاد کرده واین امر درد سر بزرگی ایجاد کرد.

وی در ادامه افزود: ما توانستیم اوضاع را تحت کنترل خود در بیاوریم و در شهر‌های اصلی با این گروه تروریستی جنگیدیم و به جهانیان اطمینان می‌دهیم که ما به توافق دوحه متعهد هستیم که در آن قید شده است که از اراضی افغانستان نباید علیه دیگران استفاده شود.

در حال حاضر، فعالیت داعش یک تهدید برای دولت جدید افغانستان به ویژه پس از هدف قرار دادن نیرو‌های دولتی و مساجد در چندین شهر اصلی به شمار می‌آید و نیرو‌های امنیتی بر مبارزه با این سازمان تروریستی در سنگر اصلی خود متمرکز هستند و اجازه گسترش آن به سایر مناطق کشور را نمی‌دهند.

یک منبع دولتی همچنین اعلام کرد، دولت جدید افغانستان بیش از هزار نیروی امنیتی به شرق این کشور با هدف نابودی داعش و سیطره بر پایگاه‌ها و مراکز اصلی آن اعزام کرد.

این منبع همچنین اعلام کرد، نیرو‌های امنیتی به دنبال این هستند تا قبل از رسیدن فصل بهار، داعش را از پای درآورند، زیرا فرماندهی مرکزی معتقد است که مقابله با آن‌ها در فصل بهار دشوار خواهد بود و اگر این گروه تروریستی موفق به نفوذ به داخل شهر‌های اصلی شود، میدان‌های جنگ شعله ور خواهد شد.

گروه تروریستی داعش بسیاری از تاکتیک‌های جنگ شهری که توسط طالبان علیه دولت سابق افغانستان و نیرو‌های خارجی استفاده می‌شد، کپی برداری می‌کند و فرماندهان میدانی نگرانی خود را نسبت به فعالیت داعش در شهر‌های اصلی مخفی نمی‌کنند.

منبعی در سازمان اطلاعات افغانستان اعلام کرد، داعش از همان تاکتیک‌ها و روش‌های قدیمی و سابق خود برای هدف قرار دادن مسئولان و غیرنظامیان در شهر‌های اصلی استفاده می‌کند و به رغم برچیدن ساختار اصلی خود و در سایه تلاش و فعالیت نیرو‌های امنیتی همچنان یک تهدید محسوب می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید