تابلو نقاشی ۲۵۰ ساله؛ گران‌ترین اثرهنری جهان؟!

تابلو نقاشی ۲۵۰ ساله؛ گران‌ترین اثرهنری جهان؟!

این نقاشی از سال ۱۷۹۸ با لقب «پسر آبی‌پوش» شناخته شد و از آن پس به منبع الهام بسیاری از آثار هنری تبدیل شد.

کد خبر : ۱۰۲۳۸۵
بازدید : ۸۱۸۱

حدود ۱۰۰ سال پیش، زمانی که یک مجموعه‌دار آمریکایی تابلو نقاشی «پسر آبی پوش» اثر «توماس گینزبرا» را به قیمتی بی‌سابقه خریداری کرد، این اثر هنری به گران‌ترین تابلو نقاشی جهان تبدیل شد.

تابلو نقاشی «پسر آبی پوش» که در ماه ژانویه برای نخستین‌بار در صد سال گذاشته به خانه‌اش یعنی بریتانیا بازگردانده می‌شود تا در گالری ملی لندن به نمایش گذاشته شود، ۱۰۰ سال قبل، زمانی که توسط مجموعه‌داران آمریکایی به نام «هانتینگتون» به قیمت ۷۲۸،۰۰۰ دلار که در آن زمان بسیار قابل‌توجه بود خریداری شد، عنوان ارزشمندترین تابلو نقاشی جهان را از آن خود کرد.

با پرداخت این مقدار پول برای خرید این تابلو نقاشی که نخستین بار با عنوان «پرتره یک جنتلمن جوان» نمایش داده شده بود، این اثر «گینزبرا» به شهرت جهانی رسید.

تابلو نقاشی ۲۵۰ ساله

پیش از آنکه این نقاشی که در آن یک پسر نوجوان در لباس آبی براق به تصویر کشیده شده است از لندن به خانه جدیدش در کالیفرنیا منتقل شود، گالری ملی لندن به مدت چند هفته به عنوان یک مراسم خداحافظی میزبان این نقاشی شد.

این نقاشی از سال ۱۷۹۸ با لقب «پسر آبی‌پوش» شناخته شد و از آن پس به منبع الهام بسیاری از آثار هنری تبدیل شد.

با این که لباس آبی براق این پسر جذاب‌ترین نکته این تابلو نقاشی است، اما همین رنگ لباس در زمان خلق نقاشی، این تابلو را تا حدی نامتعارف کرده بود. «گیزنبرا» این نقاشی را برای نخستین‌بار در سال ۱۷۷۰ و در آکادمی سلطنتی به نمایش گذاشت؛ درست در همان زمانی که موسس این آکادمی نقاشی‌هایی با الهام از آثار هنرمندان فلورانسی و رومی که رنگ قرمز در آثارشان پررنگ بود خلق می‌کرد.

با توجه به این نکته، تابلو «پسر آبی‌پوش» متضاد نقاشی‌های هم دوره بود و در آن بیشتر رنگ‌های آبی و سبز مورد استفاده قرار گرفته بود.تابلو نقاشی
نکته قابل‌توجه دیگر درباره این نقاشی آن است که به گفته تاریخ‌دانان پوشش سوژه نقاشی «پسر آبی‌پوش» نمایانگر نحوه پوشش مرسوم حوالی ۱۷۷۰ نیست و بیشتر به پوشش مرسوم ۱۳۰ سال پیش از خلق نقاشی یعنی حوالی ۱۶۴۰ میلادی شباهت دارد.

به نظر می‌رسد «پسر آبی‌پوش» با الهام از پوشش سوژه‌های یکی از پرتره‌های «آنتونی ون دایک» که قهرمان و هنرمند محبوب «گیزنبرا» بود خلق شده است. بسیاری این تابلو نقاشی را ادای احترام «گیزنبرا» به پرتره دوک و لرد نوجوان اثر «ون دایک» می‌دانند.

البته پرتره دو نوجوان اثر «ون دایک» در دوران زندگی «ون دایک» مشهور بود و برای شماری از هنرمندان قرن هجدهم از جمله «گیزنبرا» تاثیرگذار بود.

تابلو نقاشی ۲۵۰ ساله
نکته دیگر درباره نقاشی «پسر آبی‌پوش» آن است که در این تابلو تصویر یک سگ با رنگ پوشانده شده است. تابلو نقاشی «پسر آبی‌پوش» حدود ۲۵۰ سال پس از این که خلق شد به مرمت نیاز پیدا کرد. در جریان یک پروژه ۱۸ ماهه که به منظور بازگرداندن شکوه اولیه نقاشی صورت گرفته بود، نکات جدیدی درباره این اثر مشخص شد.

بررسی این نقاشی با کمک اشعه ایکس-ری نشان داد در ابتدا یک سگ پشمالو سفید هم در سمت چپ پسر به تصویر کشیده شده بود. البته «گیزنبرا» بعد‌ها این سگ را با رنگ پوشاند و جای آن چند تکه سنگ نقاشی کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید