اخبار مثبت مذاکرات، محرک بورس؟!

اخبار مثبت مذاکرات، محرک بورس؟!

به‌نظر می‌رسد دلیلی برای کاهش بیشتر قیمت سهام شرکت‌ها و ریزش شاخص وجود نداشته باشد، مگر اینکه مذاکرات ایران با کشور‌های ۱+۴ درباره موضوعات هسته‌ای و احیای توافق به بن بست بخورد.

کد خبر : ۱۰۲۴۵۴
بازدید : ۵۵۵۵

بازار سرمایه تهران هفته گذشته را با افت بیش از ۴/ ۲ درصدی پشت‌سر گذاشت.

در هفته گذشته نیز تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که شاخص در راه رشد در محدوده یک‌میلیون و چهارصد هزار واحدی احتمالا به چالش کشیده می‌شود، زیرا در این محدوده با چند مقاومت مهم مواجه است و عملا نیز همان‌طور که مشاهده کردیم شاخص در عبور از این مقاومت فعلا ناکام است.

جدال بورسی با ریسک‌های بازار

از طرف دیگر اولین حمایت شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۳۴۰ تا یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار واحد قرار دارد. برهمین اساس و با توجه به مسائلی که پیشروی این بازار است به‌نظر نمی‌رسد شاخص‌کل بازار سرمایه در هفته جاری نوسان شدیدی را به خود ببیند.

کارشناسان بورسی همچنان سایه ابهامات چندوجهی از جمله نتایج مذاکرات هسته‌ای و بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس را از عوامل اثرگذار بر روند معاملات بورس‌بازان عنوان می‌کنند.

به اعتقاد آن‌ها درحالی‌که بازار سهام با ضعف در ورود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند انتشار برخی اخبار ضد و نقیض اقتصادی از سوی سیاستگذاران نه‌تن‌ها کمکی به بورس نخواهد کرد حتی ممکن است موجب خروج بیشتر پول از بازار نیز شود.

بورس دنباله‌رو ابهامات

حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازارسرمایه: در تحلیل شاخص‌کل بورس باید در نظر داشت عدد شاخص بر مبنای فرمول بازده نقدی محاسبه می‌شود؛ به همین دلیل شاخص در ریزش کمتر از میانگین قیمت سهام افت کرده است و نمی‌تواند نشانگر دقیقی برای بازار باشد.

وضعیت سایر بازار‌های موازی سرمایه‌گذاری نیز نشان می‌دهد تقریبا در این بازار‌ها به ثبات رسیده‌ایم. همان‌طور که قبلا نیز در مورد قیمت دلار پیش‌بینی کرده بودیم قیمت این اسکناس آمریکایی در کوتاه مدت در محدوده ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود و همچنان نیز همین محدوده تا زمانی‌که شکسته نشده، قابل‌اتکا است.

بازارسهام این روز‌ها همچنان با ابهامات متعددی برای سرمایه‌گذاران مواجه است؛ علاوه‌بر چالش‌های قبلی یکی از دلایل منفی‌شدن بازار در هفته گذشته خبر تهیه پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه بود. همین موضوع باعث شد تا معاملات بورسی از مدار تعادلی خارج و نقدینگی بیشتری از بازار خارج شود.

باید توجه داشت در حال‌حاضر که بازار سهام با ضعف در ورود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند این پیش‌نویس نه‌تن‌ها کمکی به بازار سرمایه نخواهد کرد حتی ممکن است موجب خروج بیشتر پول از بازار نیز شود.

واقعیت امر آن است که قانون کنونی بازار سرمایه با چند اصلاح می‌تواند کارآیی لازم را داشته باشد و نیازی نیست ساختار آن دچار تغییرات اساسی شود. نکته مهم اینکه بهتر است قبل از تصویب هر تغییری نظر کارشناسان و فعالان بازار لحاظ شود.

از سایر خبر‌ها تصویب کلیات لایحه بودجه سال‌آینده در کمیسیون تخصصی بود که این هفته کلیات آن در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد؛ یکی از ابهامات موجود بر سرراه سرمایه‌گذاران و اهالی بازار، مصوبات لایحه بودجه است.

تعیین نرخ خوراک صنایع یا وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی و همچنین چگونگی جبران کسری بودجه و سایر تصمیمات اقتصادی از جمله مواردی هستند که معامله‌گران آن را دنبال می‌کنند و بر اساس اتفاقات این حوزه اقدام می‌کنند، از این‌رو این عوامل نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر داد و ستد‌های بورسی ایفا می‌کنند و برای بازار سرمایه مهم خواهند بود.

همچنین از دیگر عوامل اثرگذار بر روند سرمایه‌گذاری‌های بورسی اخبار مرتبط با حوزه سیاست خارجی کشور و ادامه مذاکرات هسته‌ای است که گفته می‌شود می‌تواند نتایج مثبتی به بار آورد، اما با توجه به اینکه هنوز نتیجه مشخصی از این نشست حاصل نشده چشم‌انداز مبهمی برای سرمایه‌گذاران ترسیم می‌کند.

به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیز برای مباحث کلان اقتصادی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ همچنین برای شرکت‌های بورسی نیز اثرات مثبت زیادی خواهد داشت.

با توجه به موارد گفته‌شده تا زمانی که ابهامات کنونی پابرجاست نمی‌توان رشد بالایی برای بازار متصور بود و از طرف دیگر با توجه به اینکه بسیاری از نماد‌ها به قیمت‌های زیر ارزش ذاتی رسیده‌اند و در محدوده‌های حمایتی قرار گرفته‌اند، افت قابل‌توجهی را نیز نباید انتظار داشت؛ بنابراین در هفته جاری با توجه به موارد گفته‌شده احتمالا بازاری متعادل متمایل به مثبت را می‌توان انتظار داشت.

اخبار مثبت مذاکرات، محرک بورس

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه: روند بازار سهام در هفته جاری به اخبار و اطلاعاتی که از مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود بستگی دارد. به‌عبارتی حرکت بازار به این گزاره بستگی دارد که مذاکرات ایران با کشورهای۱+۴ به چه صورت پیش‌رود و به چه کیفیتی باشد.

اگر اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شود بازار سرمایه نیز روند رو به رشد خود را آغاز خواهد کرد. همچنین وضعیت بازار جهانی هم می‌تواند اثرات مهمی بر بورس بگذارد، اما آنچه درباره بازار قطعی است و همه کارشناسان و تحلیلگران بر آن توافق دارند این است که بازار در حال حاضر هیچ مشکل بنیادی ندارد و صرفا از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

سایر پارامتر‌های بنیادی نیز وضعیت مناسبی دارند و بازار ارزنده است؛ با این حال اگر شاهد رشد شاخص نیستیم به عدم‌ورود نقدینگی مربوط است، نه مشکلات بنیادی. اکنون بازار سرمایه به لحاظ قیمتی ارزنده است و برای خرید سهام جذابیت دارد. حتی بسیاری از سهم‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. همان‌طور که تاکید شد دلیل این اتفاق کمبود نقدینگی است.

نقدینگی یا تقاضایی که باید بازار را فعال کند، منتظر است در محیط کم ریسک تری وارد شود. به‌عبارتی بسیاری از فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران منتظرند تا تکلیف مذاکرات هسته‌ای مشخص شود تا بعد از آن برای ورود سرمایه‌های خود به بازار تصمیم‌گیری کنند.

همه تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی از جمله تصمیمات بودجه ای، کاهش نرخ دلار، افزایش نرخ بهره بر بازار اثرگذار هستند و به‌نظر می‌رسد بازار در هفته‌های آینده آماده شروع یک روند رو به رشد خواهد شد و حتی شاید این روند صعودی از هفته پیش رو آغاز شود.

به‌نظر می‌رسد دلیلی برای کاهش بیشتر قیمت سهام شرکت‌ها و ریزش شاخص وجود نداشته باشد، مگر اینکه مذاکرات ایران با کشور‌های ۱+۴ درباره موضوعات هسته‌ای و احیای توافق به بن بست بخورد؛ تنها در این صورت است که ریسک‌پذیری وضعیت بازار سهام افزایش می‌یابد که در این صورت ممکن است بازار روند نزولی را بازهم تجربه کند.

در غیر این‌صورت همه عوامل اثرگذار بر بازار و همچنین اخبارمثبت است و از روند رو به رشد بازار حکایت می‌کند. مخصوصا اینکه در چند روز آینده شاهد انتشار کامل گزارش ۹ماهه شرکت‌ها نیز خواهیم بود. در همین راستا پیش بینی‌ها نیز حاکی از وضعیت خوب سودآوری شرکت‌ها در این گزارش هاست.

به‌نظر می‌رسد بازارسرمایه برای شروع روند رو به رشد خود به یک محرک نیاز دارد که این محرک می‌تواند مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبتی که در این راستا است، باشد که در صورت وقوع این اتفاق در آینده نزدیک شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید