نقد‌هایی که حراج تهران به آن‌ها جواب نداده است

نقد‌هایی که حراج تهران به آن‌ها جواب نداده است

حراج تهران در معرض اتهام‌های بسیاری است. جنجالی‌ترین و آخرین این اتهام‌ها نظر مسعود فراستی، منتقد تند و تیز سینماست که در برنامه هفت گفت: این مسخره‌بازی را جمع کنید!

کد خبر : ۱۰۲۸۳۵
بازدید : ۷۲۳۶

نفس برگزاری مراسم حراجی به آن سبک و سیاقی که «حراج تهران» برگزار می‌کند، کاملاً یک کار کپی شده است و همان طور که فراستی اشاره کرد نه برای فرهنگ ماست و نه شرایط اقتصادی کشور ما با چنین رفتاری همخوانی دارد.

نگاه سرمایه‌داری به هنر، با نگاه اسلام به مقوله هنر، دو نگاه کاملاً متفاوت و متضاد است. خریدارانی هم که در حراج تهران شرکت می‌کنند، نه دوستدار هنر بلکه دلالان هنری هستند که به اثر هنری به چشم یک سرمایه نگاه می‌کنند، البته حراج تهران در چند سال گذشته بار‌ها مورد اتهام پولشویی بوده، ولی هنوز چیزی در این خصوص اثبات نشده است.

با وجود این رشد غیرطبیعی قیمت فروش تابلو‌های بعضی از هنرمندان در این حراجی و نوع خریدی که بانک‌های خصوصی و شرکت‌های تجاری از حراج تهران دارند، شائبه‌های فراوانی را در پی داشته است، برای نمونه ایرج اسکندری، هنرمند نقاش که در حراجی‌ای که سه سال پیش در گالری ساربان برپا کرده بود نتوانسته بود هیچ اثری را به فروش برساند، در حراج تهران قیمت اثر هنری‌اش با عنوان «عقل سرخ» با رشد شش برابری به فروش رسید.

در دوره سیزدهم نیز مسئله کپی بودن اثری که آیدین آغداشلو ارائه کرده بود و گران‌قیمت‌ترین اثر حراج شد، مطرح شد، ولی مدیران حراج تهران هیچ توضیح منطقی برای آن ارائه نکردند.

نحوه قیمت‌گذاری آثار حاضر در حراج تهران، یکی از موارد ابهام‌برانگیز این مراسم است. هیچ قاعده‌ای برای نوع قیمت‌گذاری اعلام نمی‌شود و شخص کارشناس که قیمت آثار را تعیین می‌کند مجهول‌الهویه است. حراج تهران با آنکه به دوره پانزدهم برگزاری رسیده است و هر سال ارقام درشت‌تری در آن برای فروش آثار اعلام می‌شود، هنوز به استاندارد‌های اولیه یک حراجی واقعی نزدیک نشده است.

در بخشی از برنامه هفت که از شبکه ۳ سیما پخش شد، فراستی منتقد و کارشناس ثابت این برنامه، در سخنانی به موضوع حراج تهران پرداخت. وی با اشاره به اینکه موضوع برگزاری حراج تهران او را از سال‌های قبل اذیت کرده است، گفت: «من نمی‌فهمم در چه مملکتی زندگی می‌کنم! در مملکتی زندگی می‌کنم که خط فقرش به قول مسئولان ۹ میلیون تومان است و در شرایط اینچنینی که این همه آدم در شرایط بد معیشتی هستند، یعنی چه در یک سالن کوچک برای آثار مثلاً هنری که هیچ کدام اثر هنری نیست ۱۵۰ میلیارد تومان رد و بدل می‌شود! اینجا کجاست؟! یا من نمی‌دانم یا دوستان در قاره دیگری هستند!»

این منتقد سینما که هنرهای تجسمی را در دانشگاه پاریس خوانده است، خواستار توقف «حراج تهران» شد و گفت: «یک جا باید گفته می‌شد که این مسخره‌بازی بس است، این نه برای ما و شرایط ماست و نه این آثار هنری هستند!»

خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید