دادگاه مانع ازدواج دختر ۱۳ ساله شد!

دادگاه مانع ازدواج دختر ۱۳ ساله شد!

پدر این دختر که از ساکنان یکی از روستا‌های صومعه‌سرا بود گفت پسر ۲۵ ساله‌ای که در تهران کار می‌کند و شغل و درآمد خوبی دارد به خواستگاری دخترش آمده و به‌دلیل علاقه‌ای که بین آن‌ها وجود دارد با این ازدواج موافق است.

کد خبر : ۱۰۲۸۵۷
بازدید : ۶۱۵۸

دادرس شعبه اول دادگاه عمومی و حقوقی دادگستری صومعه‌سرا اجازه ازدواج دختر ۱۳ ساله روستایی با پسر ۲۵ ساله را صادر نکرد.

سیدحسین موسوی‌فر روز گذشته در تشریح این ماجرا گفت: حدود یک ماه قبل مرد جوانی به همراه دختر بچه‌ای به این شعبه مراجعه کرده و خواهان دریافت حکم دادگاه برای ازدواج فرزندش شد.

پدر این دختر که از ساکنان یکی از روستا‌های صومعه‌سرا بود گفت پسر ۲۵ ساله‌ای که در تهران کار می‌کند و شغل و درآمد خوبی دارد به خواستگاری دخترش آمده و به‌دلیل علاقه‌ای که بین آن‌ها وجود دارد با این ازدواج موافق است. اما چون هنوز ۶ ماه به تولد ۱۳ سالگی دخترش مانده است باید اجازه دادگاه را بگیرند.

قاضی موسوی‌فر ادامه داد: از آنجا که طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر زیر ۱۳ سال به غیر از اذن، ولی نیاز به حکم دادگاه نیز دارد بنده موضوع را بررسی کردم ساعت‌ها با پدر این دختر، خواستگارش و خود دختر نوجوان صحبت کرده و متوجه شدم خودش نیز به این ازدواج تمایل دارد، اما تمایل وی بیشتر جنبه احساسی و عاطفی داشت و از روی آگاهی نبود؛ بنابراین رأی به عدم این ازدواج دادم، چرا که وی هنوز کودک است و آمادگی روحی و عاطفی برای پذیرش نقش همسری و احتمالاً مادری را ندارد و بی‌تردید چند سال دیگر از این ازدواج پشیمان می‌شود.

این قاضی دادگستری در پاسخ به این سؤال که چرا این خانواده بر ازدواج دخترشان در این سن اصرار داشتند، گفت: متأسفانه ازدواج در سنین کودکی در برخی مناطق کشورمان یک رسم دیرینه و عرف است. در واقع خانواده‌ها تسلیم مقتضیات مکانی می‌شوند و این رسم سالیان سال است که در خانواده‌ها تکرار می‌شود.

من برای صدور این رأی ساعت‌ها و روز‌ها وقت گذاشتم و تمام جوانب ماجرا را بررسی کردیم از یک سو بیم این می‌رفت که در صورت صادر نکردن حکم ازدواج، این دختر و پسر فرار کنند و در بدترین حالت ممکن بود سرنوشتی همانند رومینا دختر نوجوان تالشی پیدا کند که پدرش او را به‌دلیل فرار با پسر مورد علاقه‌اش به قتل رساند، اما از سوی دیگر این احتمال را که قوی‌تر نیز بود پیش‌بینی کردم که در صورت ازدواج وی چند سال دیگر و زمانی که به سن ۱۸ سالگی یا بالاتر برسد از اقدام خود پشیمان شود و تصمیم دیگری بگیرد که به طور قطع مشکلات بیشتری برای وی به همراه خواهد داشت.

موسوی فر با امید به اینکه شاید صدور این حکم تلنگری برای این خانواده باشد، گفت: امیدوارم صدور این حکم باعث شود حداقل این دختر و خانواده‌اش بیشتر فکر کنند و همین فرصتی که تا رسیدن وی به سن قانونی وجود دارد زمانی برای گرفتن تصمیم بهتری باشد.

مطابق قانون مدنی ایران، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط به اذن، ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید