رئیس جمهور سابق اروگوئه: مسیح چپگرا بود

رئیس‌جمهور سابق اروگوئه می‌گوید جنبش چپگرایان به دنبال برابری عدالت بوده و در نبرد مداوم با طرف مقابل یعنی محافظه‌کاران که با تغییر مخالف و تنها به دنبال ثبات هستند، قرار دارد.

کد خبر : ۱۰۳۶۰
بازدید : ۱۳۲۰
رئیس‌جمهور سابق اروگوئه می‌گوید جنبش چپگرایان به دنبال برابری عدالت بوده و در نبرد مداوم با طرف مقابل یعنی محافظه‌کاران که با تغییر مخالف و تنها به دنبال ثبات هستند، قرار دارد.

خوزه موخیکا، رئیس جمهور سابق اروگوئه که لقب فقیرترین رئیس جمهور جهان را به خاطر صرف 90 درصد از حقوقش در امور خیریه گرفته تاکید کرد که هر دو طرف این درگیری کامل نبوده و نقایصی دارند.

وی در مصاحبه با پایگاه راشا تودی اظهار کرد: آسیب شناسی محافظه کاری حاکی از این است که این جناح یک جناح مرتجع و دارای گرایش به فاشیسم است. آسیب‌شناسی چپ‌گرایی پیشرو این است که دارای خوی بچگانه و تفکر واهی است.

رئیس جمهور سابق اروگوئه همچنین از چند شخصیت برجسته تاریخی به عنوان تجسم لیبرالیسم نام برد.

وی گفت: ما می‌گوییم که آشوکا از نقطه نظر چپگرایی سلطان چپ در تاریخ هند بوده و اپامینونداس ( یک رهبر سیاسی و نظامی در یونان باستان) یا گراکوس ( چهره اصلاح‌طلب با نفوذ در روم باستان) یا مسیح چپگرا بوده‌اند.

موخیکا که همچنین با نام پپه نیز شناخته شده است از سال 2010 تا 2015 رئیس جمهور اروگوئه بود. او در حالی ریاست جمهوری را ترک کرد که همچنان از محبوبیت 65 درصدی برخوردار بود. او یکی از رهبران سابق چریکهای چپگرا بود که 13 سال را در زندان گذراند و توانست در دوران رهبری‌اش اروگوئه را تبدیل به یک کشور صادرکننده نفت کند.

او دست به برخی اقدامات بی سابقه نظیر قانونی کردن مخدر ماری‌جوانا، سقط جنین و ازدواج همجنسگرایان زد و قبول کرد که پذیرای زندانیان گوانتانامو در کشورش باشد.

موخیکا زمانی که رئیس جمهور بود از رفتن به کاخ مجلل ریاست جمهوری خودداری کرد و همچنان در مزرعه‌اش در حومه شهر مونته ویدیو به همراه همسرش سکونت داشت.

او هنوزپشت فرمان ماشین فولکس واگن مدل 1987 قورباغه‌ای خود می نشیند و از فروش آن به یک شیخ عرب به مبلغ یک میلیون دلار خودداری کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید