کمدین‌های موفقی که جدی شدند!

کمدین‌های موفقی که جدی شدند!

سعید آقاخانی که همچنان ارتباطش را با تلویزیون حفظ کرده، سریال‌هایش از جمله «نون خ» یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های رسانه ملی است؛ اما او نیز طی سال‌های اخیر، حضورش در سینما به واسطه بازی در نقش‌های جدی چشمگیرتر شده است.

کد خبر : ۱۰۳۶۷۴
بازدید : ۷۹۲۶

سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره چهلم به بازیگری رسید که با وجود تلاش‌هایش برای حضور در نقش‌های متفاوت‌تر، همواره فرصت حضور در نقش‌هایی که او را از قالب همیشگی و تصویر ذهنی مخاطب به‌عنوان بازیگر طنز دور کند، کمتر نصیبش شد.

نادر سلیمانی که برای بازی در فیلم «ضد» شایسته تقدیر شناخته شد و سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد در جشنواره چهلم فیلم فجر را از آن خود کرد، اخیرا در گفت‌وگویی با خبرآنلاین با اشاره به اینکه می‌خواهد ثابت کند که کمدین می‌تواند جدی بازی کند و قابلیت بازی در هر نقشی را دارد، گفت:

«نادر سلیمانی همان نادر سلیمانی قبلی است. بستگی به این دارد که آیا کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها به خودشان می‌آیند تا فرصت به نادر سلیمانی بدهند؟ این را همیشه می‌گویم که جواد عزتی، بازیگر تئاتر بود و در «قهوه تلخ» بازی کرد و خیلی هم جذاب بازی کرد. بعد از آن هم وارد نقش جدی شد.

چون تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها این جرئت و جسارت را به خودشان دادند که نقش‌های جدی به جواد عزتی پیشنهاد بدهند. این جواد عزتی نیست که انتخاب کرده اسـت. قطعا اول از همه، این تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها هستند که انتخاب می‌کنند.

چون می‌دانند جواد عزتی قابلیت این را دارد که نقش‌های متفاوتی بازی کند. خیلی‌ها باورشان نمی‌شد این همان نادر سلیمانی است که در کار کودک و کمدی و... بازی کرده و حالا یک نقش بسیار جدی و حساس را روی پرده نقره‌ای دارد. این به خاطر آن است که کارگردان این جرئت را به خودش داده و از من دعوت کرده است.

اتفاقا قبل از این فیلم هم محمد کارت به من پیشنهاد داد که در نقشی بسیار جدی در سریالش بازی کنم، اما چون درگیر کار دیگری بودم، آن را قبول نکردم».

گروه درخشان بازیگری

سال‌های ۷۳ و ۷۴ زمانی که تلویزیون از محبوبیت بسیاری بین مخاطبانش برخوردار بود، به تبع آن آثار متفاوتی تولید و پخش می‌شد.

ساخته‌شدن مجموعه طنز «ساعت خوش» به کارگردانی مهران مدیری در همان سال‌ها اتفاقی بدیع بود و بازیگرانی در این مجموعه حضور داشتند که بعدتر هرکدام به ستاره‌های تلویزیون تبدیل شدند. هرچند طی سالیان، شرایط هریک را به مسیری برد؛ اما می‌توان اغلب بازیگران جوان آن سال‌ها را امروز در قامت بازیگران و کارگردان‌های طراز اول سینما و تلویزیون دید.

مهران مدیری که سال‌ها با ساخت سریال‌ها و جنگ‌هایش در تلویزیون مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد، چند سالی است عطای ساخت سریال در تلویزیون را به لقایش بخشیده است.

او که چند سالی است تنها با ساخت برنامه‌های ترکیبی در رسانه ملی حضور دارد، اخیرا در گفت‌وگویی با فریدون جیرانی در برنامه «کافه آپارات» به نکته مهمی درباره چرایی فاصله‌گرفتنش از ساخت سریال در تلویزیون اشاره و تأکید کرد تغییر محسوس شرایط نسبت به قبل آن‌قدر چشمگیر است که غیر از معدود ساخته‌های پیشینش در تلویزیون که گاه همچنان بازپخش می‌شود، حتی یک پلان از بسیاری از سریال‌هایش امروز دیگر در تلویزیون قابل پخش نیست و همین تغییر شرایط او را از صرافت بازگشت به عرصه سریال‌سازی در تلویزیون انداخته است.

مهران مدیری که در تمام سال‌های حضورش در تلویزیون و بعدتر شبکه نمایش خانگی همواره پرکار بوده، چند سالی است سعی کرده در قامت بازیگر در ساخته‌های فیلم‌سازان دیگر هم حضور پیدا کند و خودش را با بازی در نقش‌های جدی‌تر به چالش می‌کشد و قصد دارد تا عرصه ساخت و بازی در آثار جدی را بیشتر دنبال کند.

رضا عطاران نیز از دیگر چهره‌هایی است که با بازی در دو مجموعه «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» میان مخاطبان تلویزیون مطرح شد و این مسیر را با کارگردانی سریال‌های موفقی مانند «خانه به دوش» و «متهم گریخت» ادامه داد. سریال‌هایی که پس از سال‌ها بازپخش‌شان نیز همچنان مخاطب دارد و بی‌گمان از موفق‌ترین آثار تلویزیون محسوب می‌شود.

بدون شک رضا عطاران را می‌توان یکی از موفق‌ترین مجموعه‌سازان تلویزیون دانست که بیش از هر چیز اعمال سلیقه و سانسور‌های تلویزیون او را هم از ادامه حضوردر این مدیوم منصرف کرد.

عطاران هم پس از خداحافظی از تلویزیون مسیرش در سینما را با ایفای نقش‌های جدی و کمدی ادامه داد و در کنار بازیگری، کارگردانی سینما را نیز تجربه کرد و از معدود بازیگرانی است که علاوه بر محبوبیت بسیار میان مخاطبان، از سودآورترین بازیگران سینمای ایران محسوب می‌شود.

سعید آقاخانی هم از دیگر اضلاع تیمی بود که سال‌ها در مجموعه‌های طنز تلویزیون خوش درخشیدند. بازیگری و نویسندگی و کارگردانی را هم‌زمان در تلویزیون ادامه داد و ورودش به سینما نیز عمدتا با بازی در فیلم‌های طنز همراه بود.

سعید آقاخانی که همچنان ارتباطش را با تلویزیون حفظ کرده، سریال‌هایش از جمله «نون خ» یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های رسانه ملی است؛ اما او نیز طی سال‌های اخیر، حضورش در سینما به واسطه بازی در نقش‌های جدی چشمگیرتر شده است. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر برای حضور درخشانش در فیلم «خداحافظی طولانی» یکی از برگ‌های برنده او در بازیگری است.

از دیگر بازیگرانی که با حضور در تلویزیون و آثار طنز، به چهره شناخته‌شده‌ای تبدیل شد، مجید صالحی است. او سالیان متمادی در تلویزیون اغلب در آثاری با مضمون کار کودک و طنز بازی، نویسندگی و کارگردانی کرد و شخصیت «مجید دلبندم» او را بیش از پیش به شهرت رساند.

صالحی نیز در تمام این سال‌ها نشان داد به همان اندازه که در نقش‌های کمدی می‌درخشد، از پس نقش‌های جدی هم به‌خوبی برمی‌آید و طی سال‌های اخیر عمده انتخاب‌هایش در سینما و تلویزیون حضور در نقش‌های جدی‌تر بوده است.

نقش‌آفرینی درخشانش در فیلم «برف آخر» در جشنواره چهلم فیلم فجر و حضورش در میان نامزد‌های بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گواه تلاش‌هایش است.

در این میان می‌توان به بازیگران قدرنادیده‌ای اشاره کرد که حضور درخشانی در ابتدای حضورشان در تلویزیون داشتند و در ادامه آن‌طور که باید و شاید انتظارات را برآورده نکردند. رضا شفیعی‌جم یکی از همین چهره‌هاست. او که اغلب به واسطه حضور در مجموعه‌های طنز که بخش عمده‌ای از آن همکاری با مهران مدیری بود به شهرت رسید، در ادامه فعالیت‌هایش در تلویزیون و البته سینما، چندان موفق نبود.

بازی در «ارتفاع پست» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا قطعا یکی از نقاط عطف بازیگری اوست که شاید می‌توانست نقطه عزیمت خوبی برای تغییر مسیر بازیگری‌اش محسوب شود، اما این اتفاق نیفتاد و گاه با غیبت‌های طولانی‌مدتش از بازیگری و انتخاب‌هایی که شاید چندان مناسب نیست، به حاشیه رانده می‌شود.

بی‌گمان بسیاری از بازیگرانی که به آن‌ها اشاره شد و برخی دیگر که قطعا نامشان در حافظه تصویری هرکدام از ماست، روزگاری از رسانه‌ای کارشان را آغاز کردند که سکوی پرتابی برای مسیر آینده‌شان بود. رسانه‌ای که روزبه‌روز فاصله‌اش با سرمایه‌هایش بیشتر می‌شود و به همان اندازه مخاطبانی را از دست خواهد داد.

رسانه ملی همچنان جایگاهش را در میان طیف‌های مختلفی از مردم حفظ کرده است و باید امیدوار بود که با اتخاذ رویکردی مناسب باز هم شاهد ستاره‌سازی رسانه ملی باشیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید