اکسیژن؛ خودروی برقی جدید ایرانی در راه بازار

اکسیژن؛ خودروی برقی جدید ایرانی در راه بازار

مدیران خودروسازی جنوب گفتند: تولید این خودرو در خرداد ۱۴۰۱ آغاز و عرضه آن تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود.

کد خبر : ۱۰۴۱۶۵
بازدید : ۶۰۰۰

شرکت خودروسازی جنوب که ادعا می‌کند نخستین خودروی برقی ملی را تولید کرده است، روز ۱۹ اسفند از محصول خود در شیراز رونمایی کرد. این خودرو با نام اکسیژن، توسط یک تیم ۴ نفره و در طی سه سال ساخته شد. میزان داخلی‌سازی این خودروی برقی ۸۰ درصد اعلام شد.

مدیران خودروسازی جنوب گفتند: تولید این خودرو در خرداد ۱۴۰۱ آغاز و عرضه آن تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود.

قیمت احتمالی اکسیژن

عماد جعفری، کارشناس خودرو گفت: قیمت خودرو‌های برقی به نوع موتور موجود در خودرو بستگی دارد. قیمت خودرو برقی اکسیژن در مراسم رونمایی حدود ۸۵۰۰ دلار اعلام شد. اما ممکن است قیمت آن پس از تولید بالای ۲۵۰ میلیون تومان است.

مشخصات فنی

پیش از این شرکت خودروسازی جنوب خودروی برقی دیگری را به نام مینور تولید کرده بود. با رونمایی خودروی اکسیژن مشخص است که این خودرو با همان شکل و شمایل مینور طراحی و فقط سپر و جلوپنجره‌اش تغییر داده شده است.

عمر باتری‌های خودرو اکسیژن، سه هزار سیکل است؛ بنابراین باید هر هشت سال باتری‌های آن تعویض شود.

قرار است خودرو اکسیژن، با دو پکیج باتری به تولید برسد؛ پکیج اول که ارزان‌تر است، تا ۸۵ کیلومتر بر ساعت امکان سرعت‌گیری و با یکبار شارژ نیز حدود ۲۲۰ کیلومتر امکان جابجایی می‌دهد. اما در پیکج دوم که هزینه بیشتری دارد، می‌توان با یکبار شارژ، مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی و حداکثر سرعت را نیز به ۱۱۰ کیلومتر برساعت رساند.

همچنین عمر مفید موتور برقی خودرو اکسیژن، معادل ۲۰ سال است.

زیرساخت وجود دارد؟

آیا زیرساختی برای استفاده عمومی از خودرو‌های برقی در کشور وجود دارد؟

بهرام شهریاری، کارشناس خودرو گفت: درحال حاضر زیرساخت‌هایی برای استفاده عمومی از خودرو‌های برقی در کشور درحال آماده‌سازی هستند. مراکزی نیز برای شارژ این خودرو‌ها در حال ساخت است. او توضیح داد: باید از تولید خودرو‌های برقی در کشور استقبال کرد و اقداماتی برای جا افتادن استفاده از این خودرو‌ها در کشور انجام شود.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید