چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

قانونی به نام واردات به شرط مونتاژ وجود دارد. این قانون به این شکل است که ۲۰۰ دستگاه ابتدا وارد و آزمایش می‌شود. سپس به صورت سی کی دی وارد کشور می‌شود.

کد خبر : ۱۰۴۱۹۹
بازدید : ۵۹۸۱

بنیامین بهرامی، واردکننده خودرو در مورد واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ گفت: فقط خودروسازان اصلی که مجوز دارند، یعنی ایران‌خودرو و سایپا، به شرطی که خودرو صادر کنند می‌توانند خودرو وارد کنند. اما سایر خودروسازان می‌توانند مجوز سی کی دی بگیرند.

او افزود: قانونی به نام واردات به شرط مونتاژ وجود دارد. این قانون به این شکل است که ۲۰۰ دستگاه ابتدا وارد و آزمایش می‌شود. سپس به صورت سی کی دی وارد کشور می‌شود.

اما فربد زاوه، کارشناس خودرو گفت: بر اساس صحبت امروز وزیر صمت مشخص شد که منشاء ارز واردات اشخاص هستند و می‌توانند خودرو وارد کشور کنند. اما باید خدمات پس از فروش را خریداری کنند.

وزیر چه گفت؟

سید رضا فاطمی‌امین امروز در مورد واردات خودرو گفت: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم‌ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد.

این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.

وزیر صمت با بیان این‌که سال ۱۴۰۱، محدودیت‌های ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار می‌رسد؛ بنابراین در سال آینده نگرانی‌ای در خصوص تراز ارزی نخواهیم داشت و این یکی دیگر از علل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.

بر اساس بند الحاقی ۱- به منظور تأمین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی، اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از محل ارز غیرصادراتی (خود و دیگران) با تعرفه ورودی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب درآمدی جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید:

اقلام مشمول واردات خودرو عبارت است از:

۱- تعداد ۵۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری و ۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی و برقی)

۲- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰.۰۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری و درون شهری

۴- تعداد ۱.۰۰۰ دستگاه واگن و واگن یخچال دار

۵- تعداد ۵.۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت

منابع واریزی از محل جداول و ردیف­های هزینه­ای مربوط به مصرف می‌­رسد.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید