زنان قلقلکی‌تر از مردان هستند

زنان قلقلکی‌تر از مردان هستند

قلقلک عملی است که با تحریک سطح بدن فرد، موجب به خنده درآمدن وی می‌شود. بیشترین نقاطی که در بدن باعث ایجاد قلقلک در انسان می‌شوند کف پا، زیر بغل و شکم و همچنین پهلو‌ها و سینه‌ها هستند که علت این امر حساس بودن پوست در این نقاط است.

کد خبر : ۱۰۴۶۰۸
بازدید : ۸۹۲۱

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زنان پا‌های قلقلکی‌تری نسبت به مردان دارند و نزدیکی قوس پایشان بسیار حساس است، در حالی که پای مردان بیشتر در اطراف انگشتان حساس است.

به گزارش دیلی‌میل، یا قلقلک دادن چه شما را به لبخند وادارد، چه موجب قهقهه زدنتان شود یا کاری کند که به خود بپیچید، چیزی است که حتی جدی‌ترین افراد هم بالاخره تسلیم آن می‌شوند.

اکنون تحقیقات جدید نشان داده است که وقتی صحبت از قلقلک دادن پا به میان می‌آید، زنان نسبت به مردان حساس‌تر هستند. محققان دانشگاه "اوکلند" دستگاهی به نام "تیکل‌فوت" (TickleFoot) به معنای "قلقلک دهنده پا" برای ارزیابی اثرات غلغلک دادن پا در مردان و زنان ساخته‌اند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که زنان در نزدیکی مرکز قوس پای خود حساس‌تر هستند، در حالی که در مردان، این انگشتان پا هستند بیشترین تحریک پذیری را دارند.

قلقلک عملی است که با تحریک سطح بدن فرد، موجب به خنده درآمدن وی می‌شود. بیشترین نقاطی که در بدن باعث ایجاد قلقلک در انسان می‌شوند کف پا، زیر بغل و شکم و همچنین پهلو‌ها و سینه‌ها هستند که علت این امر حساس بودن پوست در این نقاط است.

واکنش مغز نسبت به این عمل مانند احساس خارش است و با انجام این عمل، فشارخون بالا می‌رود و نبض تند می‌شود و فعالیت مغز افزایش می‌یابد. غلغلک همچنین باعث ایجاد حس ترس و اضطراب در انسان می‌شود.

مرکز قلقلک در قسمت پایینی پشت مغز و تقریباً بالای مخچه است. رشته‌های عصبی که از این قسمت منشعب می‌شوند و در نقاط مختلف بدن پراکنده شده‌اند، در بعضی از قسمت‌ها تراکم بیشتری دارند و همین قسمت‌ها در مقابل تحریک خارجی حساسیت نشان می‌دهند و فرد به خنده می‌افتد.

این قسمت از مغز به سرعت تشخیص می‌دهد که تحریک، خودی است یا غیرخودی. در صورتی که خودی باشد، قلقلک به وجود نمی‌آید و شخص نمی‌خندد. تشخیص خودی یا غیرخودی بودن تحریک در مغز احتمالاً با استفاده از کد‌های مختلف انجام می‌شود.

از آنجا که واکنش افراد غلغلکی به تحریکات خارجی یک حالت دفاعی است که بدن به خود می‌گیرد، وقتی خود شخص تحریک را انجام می‌دهد، مغز احساس خطر نمی‌کند و "مکانیسم واکنش" فعال نمی‌شود.

انسان قلقلکی نمی‌تواند با تحریک اعضای حساس بدنش خود را غلغلک دهد. هر چند در مورد کف پا قضیه کمی فرق می‌کند. با این حال، غلغلک دادن کف پا توسط خود شخص نیز باعث ایجاد خنده در وی نمی‌شود، زیرا مغز آمادگی آن را دارد، اما در بعضی انسان‌ها، غلغلک دادن کف پا و دست موجب آرام شدن آن‌ها می‌شود و به اصطلاح باعث در رفتن خستگی شدید پا می‌شود که موجب بی‌حس شدن تمام اعضای بدن می‌شود. قلقلک دادن موجب می‌شود سرعت گردش خون بالاتر برود و خون رسانی در کف پا و بدن ریکاوری شود.

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده بود که قلقلک دادن می‌تواند استرس را کاهش دهد، تا به حال اطلاعات کمی در مورد تأثیر متفاوت آن بر مردان و زنان به طور جداگانه وجود داشت.

محققان برای آزمایش این موضوع، یک دستگاه قلقلک دهنده پا که با باتری کار می‌کند، ابداع کردند که با برس‌های کوچکی برای لمس قسمت‌های مختلف پا طراحی شده است.

محققان به رهبری "دان سامیتا الویتیگالا" در این مطالعه نوشتند: ما ابتدا یک محرک ساختیم که می‌تواند با استفاده از برس‌های مغناطیسی، احساس قلقلک در کف پا ایجاد کند. سپس ما دو مطالعه برای شناسایی غلغلکی‌ترین نقاط کف پا و الگو‌های تحریکی که می‌تواند خنده را برانگیزد، انجام دادیم.

این دستگاه قلقک دهنده پا روی ۱۳ شرکت کننده شامل هفت زن و شش مرد آزمایش شد و سطح احساس قلقلک آن‌ها در نواحی مختلف در یک مقیاس هفت درجه‌ای ارزیابی شد. نتایج نشان داد که زنان میانگین نمره ۵.۵۷ و مردان میانگین نمره ۳.۸۳ را به دست آوردند.

در عین حال، زنان بیشترین امتیاز قلقلکی بودن را در ناحیه مرکز قوس پا و مردان در اطراف انگشتان پایشان کسب کردند. محققان بر اساس این یافته‌ها، یک کفی انعطاف‌پذیر ساختند که می‌تواند در هر کفشی قرار داده شود و در صورت نیاز، کاربر را قلقلک دهد.

محققان می‌گویند: ما محرک‌های خود را در یک کفی انعطاف‌پذیر تعبیه کردیم که یک کفی قلقلک دهنده پوشیدنی را ساخت.

تحقیقات قبلی نشان داده است که قلقلک دادن می‌تواند برای کاهش استرس و افسردگی استفاده شود و مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که قلقلک دادن حتی می‌تواند به کند کردن روند پیری نیز کمک کند.

محققان دانشگاه "لیدز" در آن مطالعه دریافتند که به نظر می‌رسد قلقلک دادن گوش با یک جریان الکتریکی کوچک باعث تعادل مجدد سیستم عصبی خودمختار برای افراد بالای ۵۵ سال می‌شود و به طور بالقوه یکی از اثرات پیری را کاهش می‌دهد.

در واقع، اولین مرکز "ماساژ قلقلکی جهان" در سال ۲۰۱۱ در اسپانیا افتتاح شد، جایی که در آن پا‌های مشتریان با پرداخت ۶۰ دلار به مدت یک ساعت با پر، قلقلک داده می‌شود.

"مارلیس اوستلند" محققی از کالج دانشگاهی لندن که قبلا تاثیر قلقک را در موش‌ها مطالعه کرده بود، این مطالعه جدید را تحسین کرده است. وی در یک مصاحبه گفت: من فکر می‌کنم انجام چنین تحقیقاتی فوق‌العاده مفید است.

وی افزود: مغز از کدگذاری پیش‌بینی شده و پیشگویانه استفاده می‌کند و یکی از راه‌های طبیعی آن، مطالعه چیز‌هایی مانند قلقلک دادن است، زیرا قلقلک یکی از رفتار‌های بسیار غیرعادی و عجیب در بدن انسان است که ما همواره فعالانه به دنبال کشف چرایی آن هستیم.

این مطالعه در مجله ACM Transactions on Computer-Human Interaction منتشر شده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید