اعلام رأی دادگاه در پرونده «قهرمان» اصغر فرهادی

اعلام رأی دادگاه در پرونده «قهرمان» اصغر فرهادی

دادگاه در پرونده فیلم قهرمان اصغر فرهادی، شکایت مسیح زاده در خصوص سهیم شدن در درآمد‌های فیلم و همچنین شکایت زندانی شیرازی را نپذیرفته است.

کد خبر : ۱۰۴۹۷۷
بازدید : ۱۰۹۸

در پی انتشار برخی اخبار در خصوص پرونده حقوقی فیلم قهرمان، کاوه راد وکیل اصغر فرهادی در صفحه شخصی خود نوشت: به دنبال طرح سه شکایت علیه فیلم قهرمان با عنوان «نقض حقوق مؤلف» و «ادعای سهیم شدن در کلیه درآمد‌های داخلی و خارجی فیلم» از سوی خانم مسیح زاده و همچنین شکایت زندانی شیرازی بااین ادعا که داستان فیلم قهرمان به حیثیت ایشان لطمه وارد کرده است، بازپرس پرونده در قرار صادره مورخ ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ شکایت مسیح زاده در خصوص سهیم شدن در درآمد‌های فیلم و همچنین شکایت زندانی شیرازی را نپذیرفته و دراین خصوص قرار منع تعقیب صادر و هر دو شکایت را رد کرده است.

در خصوص اتهام «نقض حقوق مؤلف»، همچنان که در لوایح دفاعیه و با ذکر مستندات و ارائه نظرات اساتید برجسته دانشگاه در حوزه حقوق مؤلف و نظر کارشناسی کانون کارگردانان در مورد این پرونده و نمونه‌های پرشمار مشابه داخلی و خارجی مطرح گردید، آن میزان از ابعاد زندگی زندانی شیرازی که در فیلم قهرمان با برداشتی آزاد مورد استفاده قرار گرفته، دارای وصف «افشاشدگی» بوده و به دلیل انتشار اخبار آن در رسانه‌های جمعی در مالکیت عمومی قرار داشته و هیچکس نمی‌تواند مدعی مالکیت آن باشد.

اما علیرغم تاکید ماده ۱۵۵ قانون آئین دادرسی کیفری و رویه قضائی دادسرای فرهنگ و رسانه در پرونده‌های مشابه که به جهت رسیدگی‌های فنی، دعاوی تخصصی حوزه فرهنگ و سینما به کارشناسان متخصص این حوزه ارجاع می‌گردد، بازپرس پرونده با تلقی سینما به عنوان موضوعی عرفی و نه تخصصی، پرونده را به کارشناسی ارجاع نداده و بدون جلب نظر کارشناسان حوزه سینما و حقوق مؤلف راسا اقدام به صدور قرار نموده‌اند.

با توجه به آنکه قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب و در ادامه فرایند رسیدگی، پرونده ابتدا در دادگاه کیفری دو و سپس در دادگاه تجدید نظر مورد رسیدگی مجدد قرار می‌گیرد، امید است در طول رسیدگی پرونده در مراحل بالاتر با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصی اساتید و خبرگان حوزه حقوق مؤلف، قرار موصوف نیز نقض گردد.

گفتنی است، ساعاتی پیش آزاده مسیح زاده مدعی صدور قرار جلب به دادرسی علیه اصغر فرهادی شد. وی در این رابطه اعلام کرده بود بازپرس پرونده مستندات و دلایل ارائه شده مبنی بر وقوع جرم و ارتکاب آن توسط فرهادی را کافی تشخیص داده و اقدام به صدور قرار نهایی جلب به دادرسی علیه این کارگردان کرده است.

فیلم «قهرمان» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. این فیلم در شیراز فیلم‌برداری شده‌است و موضوعی اجتماعی را روایت می‌کند. نقش اول این فیلم فردی است که به دلیل عدم پرداخت بدهی خود به زندان می‌افتد و سپس آزاد می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید