طرز تهیه گوش‌فیل؛ شیرینی خوشمزه سفره افطار

طرز تهیه گوش‌فیل؛ شیرینی خوشمزه سفره افطار

اگر طبق دستور عمل کردید و احساس کردید مواد شیرینی هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیش‌تر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

کد خبر : ۱۰۵۰۲۹
بازدید : ۸۳۹۴۵

گوش‌فیل یکی از شیرینی‌های مناسبتی خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که در مناسبت‌های خاص مثل ماه رمضان تهیه می‌شود و معمولاً سر سفره افطار در کنار زولبیا و بامیه قرار می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید در خانه یک گوش‌فیل ترد و خوشمزه تهیه کنید، باید نکات خاصی را رعایت کنید؛ بنابراین با ما همراه باشید تا طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را همراه با تمام فوت و فن‌های مربوط به آن با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه گوش‌فیل

مایه نشاسته: ۱۰۰ گرم (مخلوط ۵۰ گرم ماست و ۵۰ گرم نشاسته)
روغن مایع: ۳۰ گرم
تخم مرغ: ۱ عدد
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
پکینگ پودر: یک چهارم قاشق چایخوری
پودر خمیرمایه: دو قاشق غذاخوری
آب ولرم: نصف پیمانه (سه چهارم استکان)
نمک: نوک قاشق چایخوری
آرد: ۳۰۰ گرم (دو لیوان دسته دار)
روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن

مواد لازم برای تهیه شربت بار

شکر: دو لیوان دسته دار
آب: یک لیوان دسته دار
آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
گلاب: یک قاشق غذاخوری
گلوکز: دو قاشق غذاخوری سر پر
زعفران دم کرده: دو قاشق غذاخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به آرد

نکته مهمی که در مورد آرد باید به آن توجه داشته باشید، این است که کیفیت آرد‌های موجود در بازار متفاوت است. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا بیش‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شما درحال سفت شدن است و هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید.

اگر طبق دستور عمل کردید و احساس کردید مواد شیرینی هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیش‌تر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. ممکن است این مقدار باتوجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

نکات مربوط به گلاب

همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند.

گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

خمیر مایه

نکات مربوط به پودر خمیر مایه

خمیر مایه یا مخمر یکی از انواع مخمر است که در پخت نان، پیراشکی، پیتزا و ... از آن استفاده می‌شود. استفاده از پودر خمیر مایه در خمیر باعث تولید گاز کربنیک و مواد آلی می‌شود و در نتیجه افزایش حجم خمیر و عطر و طعم خوب آن را به همراه خواهد داشت و نان و شیرینی را پوک و توخالی می‌کند.

پودر خمیر مایه را می‌توانید در منزل و در محیطی که زیاد گرم نباشد، نگهداری کنید. پس از باز کردن بسته خمیرمایه حتما آن را در فریزر نگه دارید. خمیر مایه بعد از چند ماه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین بهتر است آن را به اندازه‌ای که مصرف دارید، خریداری کنید.

نکات مربوط به گلوکز

گلوکز مایعی است که در نتیجه هیدرولیز نشاسته با اسید یا آنزیم به دست می‌آید. این مایع چسبنده، روشن و بی‌بو است و ظاهری شبیه به عسل دارد. گلوکز در دو رنگ سفید و زرد شفاف در لوازم قنادی‌ها موجود است. از گلوکز مایع در تهیه انواع کیک، گز، سوهان، شیرینی و شکلات استفاده می‌شود. مدت زمان نگهداری گلوکز در منزل شش ماه است و نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

طرز تهیه گوش‌فیل

برای تهیه مایع نشاسته باید ماست و نشاسته را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید تا حدود نیم ساعت باقی بماند. در مرحله بعد همه مواد را به جز آرد با هم مخلوط کنید. سپس آرد را اضافه کنید و با قاشق هم بزنید.

کم‌کم آب را به مواد اضافه کنید و آرام با دست ورز بدهید تا خمیری به دست بیاید که نه به دست بچسبد و نه خیلی سفت باشد. اگر خمیر خیلی حالت چسبندگی داشت، مقداری آرد به آن اضافه کنید؛ سپس روی خمیر را سلفون بکشید و کنار بگذارید تا حدود یک ساعت در دمای محیط بماند و حجم آن دو برابر شود.

خمیر

خمیر را روی میز کار تمیز پهن کنید. خمیر پهن شده باید خیلی نازک باشد. در این مرحله با کاتر یا نوک تیز چاقو خمیر را به صورت لوزی، دایره یا مربع برش بزنید و بگذارید ده دقیقه دیگر بماند. سپس روغن را داخل یک قابلمه یا ماهی‌تابه گود بریزید و بگذارید روی اجاق گاز تا خوب داغ شود.

روغن باید به اندازه‌ای باشد که گوش‌فیل‌ها غوطه‌ور باشند. وقتی روغن خوب خوب داغ شد، گوش‌فیل‌های برش زده را دانه دانه داخل روغن بیاندازید. گوش‌فیل‌ها را مدام پشت و رو کنید و توجه داشته باشید که اگر گوش‌فیل‌ها را بیش از اندازه سرخ کنید، خشک می‌شوند.

بعد از اینکه گوش فیل‌ها را از روغن بیرون آوردید، بلافاصله آن‌ها را داخل شربت بار گرم بیاندازید و بعد از دو دقیقه بیرون بیاورید و داخل صافی بگذارید تا شربت اضافه آن گرفته شود.

طرز تهیه شربت بار

دو لیوان شکر را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید روی شعله اجاق گاز تا با شعله کم جوش بیاید. شربت باید حدود بیست دقیقه جوش ریز بخورد. در این دمت اصلاً شربت را هم نزنید. بعد یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری گلاب و دو قاشق سر پر گلوکز را به شربت اضافه کنید و اصلاً هم نزنید.

بگذارید شربت با شعله کم پانزده دقیقه دیگر بجوشد. هرازگاهی با یک فرچه خیس دور قابلمه و لبه شربت را تمیز کنید. در اخر وانیل و زعفران را اضافه کنید. زمان آماده‌سازی این شربت بین ۳۵ تا ۴۰ دقیقه است و جوشاندن آن نباید بیشتر از این زمان طول بکشد.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    عالیه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید