لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۱۰۵۱۸
بازدید : ۱۲۰۷
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

ته مایه هیجان در رشد دسته‌جمعی بورسی‌ها
دیروز شاخص کل با رشد چشمگیر 1794 واحدی (5/ 2 درصدی) در 72 هزار و 913 واحد متوقف شد. روز گذشته از 37 گروه صنعتی تنها 6 گروه با افت همراه شدند. پس از اصلاح قیمتی شاخص در روزهای ماقبل، به نظر می‌رسد شاهد بازگشت خریداران بعضا هیجانی در بورس هستیم.

حذف ریسک سیستماتیک از رفع تحریم‌ها در کنار چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی، خوش‌بینی‌ها نسبت به بورس را تقویت کرده است. اما انتظار می‌رود اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر سودآوری صنایع در میان مدت باشد.

بنابراین صف‌های طولانی خرید روز گذشته و رشد پرشتاب شاخص، نگرانی‌ها از رشد پرشتاب قیمت‌ها (overshoot) را بار دیگر افزایش داد. همچنان قیمت‌های پایین کالاهای جهانی عامل فشار بر صنایع است، با اینکه به اعتقاد کارشناسان در قیمت‌ها پیشخور شده است. اما تداوم شرایط کنونی بدون دید بلندمدت معامله‌گران، رشد پایدار شاخص را متزلزل خواهد کرد.

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

کم‌نوسانی دلار پس از برجام
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر نرخ معامله شد. در هفته پایانی دی و همزمان با فشار روانی رفع تحریم‌های بین‌المللی شاهد عبور نرخ دلار از کف 3600 تومانی بودیم. دلار که از ابتدای آذر با روند رو به رشد تقاضا به بیش از 3700 تومان نیز رسیده بود، با انتظار برای رفع نهایی تحریم‌های بین‌المللی روند نزولی را تا روزهای پایانی دی در پیش گرفت.

در ادامه اما با تخلیه هیجان بازار ارز، از روز پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی نوسانات آرام نرخ دلار را در کانال 3600 تومانی شاهد هستیم. در این خصوص، میانگین نرخ دلار پس از اجرای نهایی برجام معادل 3630 تومان بوده است. بر این اساس و در حالی که سایر عوامل نوسانات مقطعی دلار را در این مدت رقم زده‌اند، تعادل عرضه و تقاضا مانع از نوسانات شدید نرخ دلار شده است.

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

رشد با احتیاط سکه با اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی به قیمت 952 هزار تومان معامله شد. در شرایط عدم تغییر نرخ دلار، رشد اونس قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز دوشنبه، افت اندک شاخص دلار و تشدید نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و افت بازارهای سهام رشد اونس را رقم زد.

پیش از این نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا با تقویت شاخص دلار (عامل فشار بر اونس) تردید نسبت به اونس را به وجود آورده بود اما تغییر لحن فدرال رزرو عامل حمایت از اونس شد.

اونس نزدیک به بیشترین قیمت در 12 هفته اخیر حرکت می‌کند. خوش‌بینی به عدم ریزش شدید اونس باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه شد. آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند سیگنالی به اونس باشد. همچنین تداوم نوسانات اندک نرخ ارز می‌تواند قیمت سکه را به ارزش ذاتی نزدیک کند.

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

رشد اونس با آمارهای اقتصادی نگران‌کننده
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1122 دلار معامله ‌شد. روز گذشته افت اندک شاخص دلار و نوسانات بازارهای سهام رشد اونس را رقم زد.

شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات (PMI) کمتر از پیش‌بینی‌های چین نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین را تشدید کرد و افت شاخص سهام چین از ابتدای 2016 را به 24 درصد رساند؛ افت آن در ژانویه بیشترین افت ماهانه از 2008 بود (23 درصد).

همچنین نوسانات بازارهای سهام اروپا معامله‌گران را به سمت دارایی‌های امن سوق داد. چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس است؛ اما تاکید فدرال رزرو و تولید ناخالص داخلی آمریکا چشم‌انداز رشد تدریجی آن را می‌دهد.

آمارهای شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (ISM) و شاخص هزینه‌های شخصی آمریکا می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد. تقاضای سهام با پشتوانه طلا در ژانویه به بیشترین میزان در یک سال اخیر رسید.

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

حمایت تقاضا از «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه 9212) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 86 هزار و 769 تومان (بیشترین قیمت از 16 آذر 93) معامله شدند. دریافت وام جدید نیازمند خرید اوراق با نماد معاملاتی جدید است.

امری که قیمت «تسه»های جدید و پیشین را به هم نزدیک کرده است. قیمت‌های اوراق جدید نزدیک به 89 هزار تومان است. نرخ سود اوراق هم اکنون 8/ 23 درصد است.

افزایش سقف وام و تقویت قدرت خرید متقاضیان از جمله عوامل رشد تقاضای «تسه»ها محسوب می‌شود. همچنین امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده تقاضا را تقویت کرده است.

امری که رشد حدود 30 درصدی معاملات مسکن در دی ماه را رقم زد. در واقع، قیمت‌های پایین مسکن به دلیل رکود بیش از دو ساله این بخش باعث بالا ماندن تقاضای مسکن شده که عاملی در جهت حمایت از «تسه»ها در شرایط کنونی است.

لرزه چینی بر اندام بازارهای جهانی

کمرنگ شدن خوش‌بینی در سایه واقعیت چین
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 32 دلار معامله ‌شد. نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی چین با آمار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) این کشور تشدید شد.

با اینکه این آمار نزدیک به پیش‌بینی‌ها بود اما ششمین ماه متوالی کاهش و رسیدن به کمترین سطح از آگوست 2012 تصویر نگران‌کننده‌ای از کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت می‌دهد.

پیش از این خوش‌بینی‌ها به توافق برای کاهش تولیدات صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل رشد نفت شد؛ مقامات عربستان و روسیه توافق را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما احتمال توافق از سوی برخی کشورها مانند ایران که قصد افزایش صادرات تا 5/ 1 میلیون بشکه در روز را دارد ضعیف است.

این عامل در کنار سطح بالای ذخایر نفت تجاری بر قیمت نفت فشار می‌آورند. تنها عامل خوش‌بینی اثرگذاری کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای نفت از میانه دوم سال 2016 است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید