کشف عجیب؛ انسان با «شقایق دریایی» پیوند ژنتیکی دارد!

کشف عجیب؛ انسان با «شقایق دریایی» پیوند ژنتیکی دارد!

دانشمندان به طور عجیبی ژن مربوط به رشد شنوایی در انسان را با رشد حسی در شقایق‌های دریایی نیز مرتبط کرده اند. پیوند بسیار عجیبی که بسیاری از دانشمندان انتظارش را نداشتند.

کد خبر : ۱۰۵۷۹۳
بازدید : ۲۸۶۰

دانشمندان ارتباط ژنتیکی بسیار عجیبی را بین انسان و شقایق‌های دریایی کشف کرده اند؛ چرا که محققان این موجود دریایی را با یکی از حواس مورد علاقه انسان مرتبط دانسته اند.

به گزارش العالم؛ دانشمندان به طور عجیبی ژن مربوط به رشد شنوایی در انسان را با رشد حسی در شقایق‌های دریایی نیز مرتبط کرده اند. پیوند بسیار عجیبی که بسیاری از دانشمندان انتظارش را نداشتند.

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله علمی "الایف"، ژنی که "pou-iv" یا "pow-four" نامیده می‌شود و نقشی اساسی را در حس لامسه حیوانات ایفا می‌کند را می‌توان در شاخک‌های شقایق دریایی (Nematostella vectensis) یافت.

دانشمندان تاکید کرده اند: که شاخه‌ای که شقایق دریایی به آن تعلق دارد، شاخه "Cnidaria" نام دارد که نزدیک‌ترین شاخه به "Bilateria" یعنی حیواناتی با تقارن دو طرفه مانند انسان هستند که با آخرین جد مشترک خود که در حدود ۷۴۸ تا ۶۰۴ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند تفاوت دارند.

کشف نقش این ژن در شقایق‌های دریایی ستاره‌ای نشان می‌دهد که این ژن در جد مشترک آن‌ها وجود داشته و احتمالاً در آن زمان نیز در رشد حسی نقش داشته است.

گیرنده‌های حسی سیستم شنوایی در انسان و سایر مهره‌داران «سلول‌های احساسی» نامیده می‌شوند. این سلول‌ها حاوی دسته‌هایی از اندامک‌هایی شبیه به انگشت به نام «استروسیت» هستند که محرک‌های مکانیکی را حس می‌کنند. pou-iv در پستانداران برای رشد سلول‌های حسی ضروری است و دانشمندان این را می‌دانند. به گونه‌ای که موش‌هایی که این ژن از آن‌ها حذف شدند، بدون این سلول‌ها متولد شدند.

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله Sciencealert، شقایق‌های دریایی سلول‌های حسی مکانیکی مشابهی روی شاخک‌های خود دارند که برای حس حرکت استفاده می‌شود. با این حال، اطلاعات کمی در مورد ژن "pou-iv" موجود در شقایق‌ها و نقش آن در رشد حسی وجود دارد.

تیمی از محققان به سرپرستی اتان اوسمنت زیست‌شناس از دانشگاه آرکانزاس می‌خواستند بدانند که این ژن در حال انجام چه کاری است و محققان ژن را ویرایش کرده و انواع آن را زیر نظر گرفتند.

محققان مخلوطی حاوی پروتئین «Cas ۹» را به تخم‌های شقایق دریایی بارور شده تزریق کردند تا ژن «pou-iv» را قطع کنند و رویان‌های در حال رشد و همچنین شقایق را مورد مطالعه قرار دادند.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که شقایق‌های جدید بدون حس لامسه متولد شده اند، به این معنی که سلول‌های حسی به هیچ منبعی پاسخ نمی‌دهند (حس لامسه را از دست می‌دهند) و شقایق‌ها قادر به درک محرک‌های مکانیکی از طریق سلول‌ها نیستند.

محققان گفتند که نتایج نشان می‌دهند که ژن pou-iv در رشد سلول‌های حسی مکانیکی در جد مشترک Cnidaria و Bilateria نقش داشته است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید