۸ پرسش مهم برای انتخاب شغل مناسب

۸ پرسش مهم برای انتخاب شغل مناسب

با پرسیدن این هشت سوال از خودتان میتوانید شغلی را انتخاب کنید که مناسب شخصیت، اصول اخلاقی، توانایی ها و مکان زندگی شماست.

کد خبر : ۱۰۵۸۴۸
بازدید : ۷۱۹

فرادید | عوامل زیادی در انتخاب شغل مناسب دخیل هستند. انتخاب شغل مناسب اهمیت زیادی دارد، چون بسیاری از مردم بیشترین ساعات بیداری‌شان کار می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ با این هشت پرسش که در ادامه می‌خوانید بهتر می‌توانید شغلی را انتخاب کنید که مناسب شماست. به یاد داشته باشید که ممکن است در مقاطع مختلف زندگی پاسخ شما به این پرسش‌ها متفاوت باشد.

۱. آیا این شغل می‌تواند از سبک زندگی دلخواه من پشتیبانی کند؟

سبک زندگی شما ترکیبی از زمان و پول است. فرقی نمی‌کند فرزند داشته باشید یا نه، بدون تردید به میزان خاصی از زمان به دور از کار نیاز دارید. یعنی کار شما باید این امکان را به شما بدهد؟ بله قطعاً! تنها راه اطمینان از اینکه برای خانواده و فعالیت‌های تفریحی‌تان وقت خواهید داشت فکر کردن به این پرسش است. پس از درک بازه‌ی زمانی یک شغل، باید مشخص کنید هزینه‌ی سبک زندگی خودتان چقدر است. اگر دوست دارید سفر کنید یا خانواده‌ی بزرگی داشته باشید پس برای داشتن این سبک زندگی به مقدار مشخصی پول نیاز دارید.

تصمیم شما هر چه که باشد بهتر است نسبت به نحوه‌ی صرف زمان و پول آگاهانه عمل کنید. مطالعات نشان می‌دهد ۷۸ درصد مردم تمام حقوق‌شان را خرج می‌کنند طوری که هیچ پولی برای پس‌انداز باقی نمی‌گذارند. این را هم می‌دانیم که قطعاً ۷۸ درصد مردم در فقر زندگی نمی‌کنند. این رقم فقط منعکس‌کننده‌ی شمار کسانی است که تمام درآمدشان را تا ریال آخر خرج می‌کنند.

۲. آیا این شغل مرا به چالش می‌کشد؟

فرض کنید یک ورزشکار حرفه‌ایِ بااستعداد هستید و در حال رقابت با کودکان دبستانی هستید. مثل روز روشن است که برنده‌ی هر مسابقه‌ای فقط خود شما هستید، اما این حسِ رضایت اصلاً قابل قیاس با حس رضایت از رقابت با همتایان حرفه‌ای و بااستعداد مثل خودتان نیست. دقت کنید شغلی را انتخاب کنید که در آن فرصت رشد و پیشرفت داشته باشید، چون تنها در این صورت است که امکان یادگیری مهارت‌های جدید، ارتقاء تحصیلات و گسترش دانش‌تان را دارید.

یکی از مزایای رشد کردن در محیط کار اینست که انجام کار‌های دشوارِ گذشته برای شما آسان خواهد شد. از اینجا به بعد است که دو انتخاب پیش روی شماست. یا با حداقل تلاش به شغلتان ادامه دهید یا از چالش‌های جدید در حوزه‌هایی که تجربه‌ای در آن‌ها ندارید استقبال کنید. دشواریِ تصمیم دوم به علت ترس ما از شکست است. وقتی از چالش‌های جدید استقبال می‌کنید، یک منحنی یادگیری در پیش دارید که می‌تواند ترس و عدم اعتماد به نفس ایجاد کند. اجازه ندهید ترس از ناشناخته‌ها شما را از منطقه‌ی امن‌تان خارج نکند!

۳. چه کسی می‌تواند پیش‌کسوت من باشد؟

اگر می‌خواهید به دانسته‌هایتان بیفزایید یا باید خودتان تجربیات جدیدی کسب کنید یا از تجربیات فرد دیگری درس بگیرید. با یافتن یک فرد باتجربه در شغلی که می‌خواهید انتخاب کنید منبعی دارید که می‌توانید برای یافتن پاسخ پرسش‌ها و راهنمایی گرفتن از او کمک بگیرید. وجود یک پیش‌کسوت که چند گام از شما جلوتر است، مسیر شغلی شما را هموار می‌کند.

۴. من حاضرم چه کاری را بدون دستمزد هم انجام دهم؟

دنبال کردن پول یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای ورشکسته شدن است. برای تاب آوردن در بیشتر مشاغل به چیزی بیش از عشق به پول نیاز دارید. حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که درآمد بسیار بالایی دارند با وجود این باز هم احساس بدبختی می‌کنند، چون هر روز تکه‌ای از وجودشان را در شغلی که دارند از دست می‌دهند. فایده‌ی پرسیدن این سوال که من چه کاری را بدون دستمزد انجام خواهم داد اینست که مغز شما توانایی شگفت‌انگیزِ منطقی کردن همه چیز را دارد به این معنا که ممکن است درگیر یک رابطه‌ی کاری سمی باشید، چون خودتان را متقاعد کرده‌اید شغلی که دارید آنقدر‌ها هم بد نیست. به جای اینکه خودتان را به این باور متقاعد کنید که کاری را می‌کنید که ضروریست، اجازه دهید مغزتان شغلی را تجسم کند که بدون دستمزد هم مایل به انجام آن هستید.

۵. خط مشی من چیست؟

زندگی کردن در دنیایی که در آن همه اخلاق‌گرا و قابل‌اعتماد باشند زیباست. با وجود این، سخن تازه‌ای نیست اگر بگوییم متاسفانه در واقعیت، ما در چنین دنیایی زندگی نمی‌کنیم. اگر در یک موقعیت مخاطره‌آمیز هستید، باید تصمیم بگیرید خط‌مشی شما چیست. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد، محققان به بررسی این موضوع پرداختند که انسان‌های خوب چگونه به انتخاب‌های بد سوق پیدا می‌کنند. دلایل به شرح زیر است:

وقتی بیان آزادانه‌ی عقاید خطرناک است
وقتی برای رسیدن به اهدافِ غیرواقع‌گرایانه فشار بیش از حد اعمال می‌شود
وقتی اهداف متضاد وجود دارد
وقتی هیچ الگوی مثبتی برای سرمشق قرار دادن وجود ندارد

شما قطعاً در شغل‌تان حداقل با یکی از این چهار سناریو روبرو خواهید شد و این فقط شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا دنبال کردن چنین شغلی ارزش دارد یا نه.

۶. آیا رشد من ادامه خواهد داشت؟

یکی از رایج‌ترین دلایلی که مردم شغل‌شان را رها می‌کنند اینست که احساس می‌کنند رشد آن‌ها متوقف شده است. انتخاب شغل چیزی بیش از کسب درآمد و داشتن امنیت شغلی است. انتخاب شغل باید توام با حس مداوم یادگیری باشد. نرخ ترک شغل در مشاغلی با سطح مهارت پایین، بالاتر است. علاوه بر ماهیت خسته‌کننده‌ی انجام یک کار تکراری و روزمره، دلیل دیگر ترک شغل، دستمزد پایین مشاغلی با مهارت‌های پایین است. کسی نیست که ارتقاء شغل و افزایش درآمد را دوست نداشته باشد، اما این تغییرات فقط تصدیق ظاهریِ رشد درونی شماست. ارتقاء شغلی زمانی ارزش دارد که بدانید آن را به واسطه‌ی رشد و پیشرفت مستمر مهارت‌هایتان به دست آورده‌اید.

۷. چه شغلی مناسب شخصیت من است؟

برای یافتن شغل مناسب شخصیت‌تان مطالب زیادی را می‌توانید در اینترنت جستجو کنید. یکی از معروف‌ترین منابع در این زمینه نظریه‌ی انتخاب شغل هالند است. به گفته‌ی جان هالند شش طبقه‌ی کلیدی وجود دارد که کارمند مدرن را تعریف می‌کند. ارزیابی او چارچوبی را پیشنهاد می‌دهد که علاقه‌ی شغلی را در نظر گرفته و محیط‌های ایده‌آل را با شخصیت‌های خاصی جفت می‌کند که در رضایت و عملکرد شغلی نقش دارند. این شش طبقه عبارتند از: واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و سنتی. برای نمونه، افراد متهور مناسب مشاغلی هستند که رهبری و متقاعد کردن شاخصه‌ی آنهاست، در نتیجه بهترین مشاغل برای این گروه از افراد مدیر فروش یا وکیل است.

۸. کجا می‌خواهم زندگی کنم؟

انتخاب یک شغل تاثیر مستقیمی بر مکان زندگی شما دارد. برای مثال، مناطق کلان شهری بهترین فرصت‌ها را برای مشاغل مهندسی دارند. شما باید جایی را به عنوان محل زندگی انتخاب کنید که بهترین فرصت‌های موفقیت را در اختیار شما قرار دهد. کسانی که ترجیح می‌دهند مکان زندگی‌شان را بر اساس نیاز فرزندان یا نزدیکی به خانواده‌شان انتخاب کنند باید مشاغل رایج در آن منطقه را بررسی کنند. اگر بتوانید شرکتی را پیدا کنید که در منطقه‌ی مسکونی شما دفتر مرکزی دارد، شانس یافتن شغل مناسب بیشتر می‌شود.

منبع: Lifehack

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید