آب ماست و خواصی که از آن بی‌خبرید

آب ماست و خواصی که از آن بی‌خبرید

رنگ آب ماست خنثی است و اغلب روی ماست خانگی و ماست‌های پاستوریزه مشاهده می‌کنید. ترکیبات آب ماست مانند خود ماست است به همین دلیل نباید درو ریخته شود.

کد خبر : ۱۰۵۹۶۵
بازدید : ۷۲۵

برخی افراد بر این باور هستند که آب ماست را باید مصرف کرد و برخی دیگر می‌گویند باید آن را دور ریخت، اما در واقع استفاده از آب ماست خواص مناسبی به همراه دارد.

باور‌های متفاوتی درباره نگهداری آب ماست و یا دور ریختن آن وجود دارد. به اعتقاد برخی از مردم آب ماست مزایای بسیاری دارد و برخی دیگر مهتقدند که نباید آب ماست را مصرف کرد. آب ماست وقتی که شیر جوشیده و غلیظ شده را برای تهیه ماست آماده می‌کنید روی سطح ماست تشکیل می‌شود و حاوی مقدار کمی چربی و پروتئین است.

رنگ آب ماست خنثی است و اغلب روی ماست خانگی و ماست‌های پاستوریزه مشاهده می‌کنید. ترکیبات آب ماست مانند خود ماست است به همین دلیل نباید درو ریخته شود. اگر ظاهر این گونه ماست برای شما ناخوشایند است می‌توانید با استفاده از یک قاشق آب را با ماست ترکیب کنید و یا قبل از باز کردن در ظرف، آن را خوب تکان دهید تا با ماست ترکیب شود.

خواص آب روی ماست

آب روی ماست، وی نامیده می‌شود و حاوی مقداری پروتئین، پتاسیم، کلیسیم و مقداری چربی است. ترکیب وی با ماست نه تنها مانع از بین رفتن این خواص می‌شود بلکه حالت خامه‌ای شکل به ماست می‌دهد.

همچنان آب ماست دارای مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین ب ۲ و ویتامین ب ۶ است، به همین دلیل افرادی که رژیم چربی و پروتئین دارند باید از مواد معدنی و ویتامین‌ها استفاده کنند. آب ماست می‌تواند بهترین انتخاب برای آن‌ها باشد.

برخی از افراد نمی‌توانند به دلیل وجود پروتئین بسیار در شیر از مصرف آن منع شده اند. آب ماست به دلیل داشتن پروتئین کم می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر باشد.

مناسب برای کلیه‌ها

آب ماست کار کلیه‌ها را سنگین نمی‎کند و دارای پروتئین بسیار نیست که باعث چاق شدن باسن و ران و شکم شود. کلیه‌ها توانایی تحمل پروتئین به میزان کم را دارند. مصرف زیاد پروتئین، فشار روی کلیه‌ها را افزایش می‌دهد در نهایت اجزاء تشکیل دهنده کلیه صدمه دیده و حساس می‌شوند.

درمان یبوست

آب ماست مشکل یبوست را رفع می‌کند. برای درمان یبوست نوشیدن یک لیوان در روز کافی است. اسید لاکتیک و میکروب‌های اسید لاکتیک موجود در آب ماست موجب تحریک روده می‌شود و عمل دفع را راحت‌تر می‌کند.

رژیم مناسب برای کاهش وزن

افرادی که مشکل اضافه وزن و چاقی دارند‌ی توانند از رژیم محتوی آب ماست استفاده نمایند. نداشتن چربی، پایین بودن کالری، وجود ویتامین و مواد معدنی در آب ماست، بدون ایجاد کمبود مواد مغذی به کم کردن وزن و لاغری کمک بسیاری می‌کند همچنین برای هضم غذا نیز بسیار مناسب است.

علاوه بر باکتری‌های اسید لاکتیک موجود در آب ماست تازه، پروتئین موجود در آن به سیستم ایمنی بدن قدرت می‌بخشد.

رشد استخوان و تورم مفاصل

میزان بالای مواد آلی و معدنی موجود در آب ماسـت باعث رشد، تقویت استخوان‌ها و تحریک سلول‌های بنیادین تشکیل دهنده استخوان می‌شود. این امکان ابتدا با جذب مواد حیاتی از طریق روده ممکن می‌شود. آب ماست با دارا بودن حالت دفع بلغم و پاکسازی بدن از اخلاط مضر که گاهاً باعث تورم مفاصل در افراد بلغمی مزاج می‌شود باعث کاهش تورم در مفاصل و درمان در طولانی مدت خواهد شد.

طبق نتایج تحقیقات، فرآیند گوارش و دفع اغلب افراد سالمند که دچار مشکلات گوارشی بسیاری هستند با مصرف مداوم و مرتب آب پنیر و ماست نه تنها اصلاح می‌شود بلکه باعث درمان بسیاری از مشکلات مانند:بواسیر و هموروئید که در اثر نامنظم شدن گوارش در این افراد ایجاد می‌شود را در ابتدا پیشگیری و درمان می‌نماید.

تذکر*: کسانی که یبوست ندارند باید از مصرف زیاد آب پنیر و ماست خودداری کنند، زیرا باعث اسهال می‌شود.

روش‌های مصرف آب ماست

هندوانه‌ای را از وسط برش داده و هسته هی آن را جدا کنید. سپس گوشت آن را چرخ کرده و با نیم لیتر آب ماست، آن را به صورت پوره در آورید. با افزودن وانیل و شکر، مزه آن را بهتر کنید.

می‌توان از آب ماست در تهیه دوغ استفاده کرد. برای تهیه دوغ باید ماست، آب ماست و مقدار کمی آب و نمک را با هم ترکیب کنید. در نهایت با افزودن کمی نعناع خشک شده از دوغ خوشمزه‌ی خود لذت ببرید.

منبع:ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید