آناناس؛ یک میوه جادویی

آناناس؛ یک میوه جادویی

آناناس حاوی ویتامین ۱ B است که این ویتامین، قند را به انرژی تبدیل می‌کند و مصرف آن سبب می‌شود انرژی بیشتری در طی روز داشته باشید. آب آناناس منیزیم و کلسیم (مفید برای استخوان ها) زیادی دارند که هر کدام در بدن نقش اساسی دارند.

کد خبر : ۱۰۶۰۲۵
بازدید : ۸۷۷

آناناس متنوع‌ترین میوه‌ای است که می‌توان آن را پخت، به صورت نارس خورد یا اینکه آن را به میوه‌های دیگر افزود یا از آن آبمیوه گرفت.

آناناس یک میوه بسیار پرخاصیت با ارزش غذایی بالا است و آب آناناس هم سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد، آب آناناس برای سلامت بدن هم بسیار مفید است و به درمان برخی بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند.

آناناس‌ها میوه‌های مشهور نواحی استوایی هستند. این یک حقیقت کمتر شناخته شده‌ای است که آناناس دومین میوه محبوب استوایی می‌باشد. آناناس متنوع‌ترین میوه‌ای است که می‌توان آن را پخت، به صورت نارس خورد یا اینکه آن را به میوه‌های دیگر افزود یا از آن آبمیوه گرفت.

این میوه همچنین کاربرد‌هایی برای هنر دارد، همچنان که برگ‌های آناناس برای درست کردن چندین نوع هنر استفاده می‌شود.

سرشار از آنتی اکسیدان: آب آناناس حاوی آنتی اکسیدان فراوانی است به علت از بین بردن رادیکال‌های آزاد سبب جلوگیری از پیری و سرطان می‌شود. رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها حمله می‌کنند و موجب تخریب بیرونی سلول‌ها یا تخریب DNA داخل سلول می‌شوند به همین علت افراد زیادی به سرطان مبتلا می‌شوند.

حاوی مواد مغذی: ویتامین C موجود در آناناس به تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند. آناناس حاوی ویتامین ۱ B است که این ویتامین، قند را به انرژی تبدیل می‌کند و مصرف آن سبب می‌شود انرژی بیشتری در طی روز داشته باشید. آب آناناس منیزیم و کلسیم (مفید برای استخوان ها) زیادی دارند که هر کدام در بدن نقش اساسی دارند.

بهبود گوارش و سلامتی روده: گوارش آناناس‌ها آسان است. از این رو به جلوگیری از ریسک نفخ و تولید گاز شناخته می‌شوند. این میوه همچنین سرشار از فیبر است که یک گوارش مناسب را تضمین می‌کند. با توجه به وجود آنزیم بروملاین، گوارش بسیار آسان می‌شود و به روند تجزیه پروتئین کمک می‌کند.

آب آناناس نیز یک روند راحت گوارش را تضمین می‌کند. تجزیه پروتئین به مواد کوچکتر توسط بروملاین اتفاق می‌افتد و از این رو روند گوارش در سرعت بالاتری ارتقا می‌یابد. ترشحات پانکراسی نیز با مصرف آب آناناس تنظیم می‌شود که این موضوع به کمک هر چه بیشتر به بهبود گوارش کمک می‌کند.

آب آناناس به کاهش التهاب روده شناخته می‌شود و بنابراین از اسهال جلوگیری می‌کند. آب آناناس همچنین به گوارش بعد از مصرف خوراکی‌های سنگین مانند استیک نیز کمک می‌کند.

تضمین سلامتی استخوان: این باور محکمی است که فقط کلسیم به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند، اما ین نیز باید به اطلاعات شما اضافه گردد که منگنز نیز شراکت مساوی در ساخت و حفظ سلامتی استخوان‌ها دارد.

یک لیوان آب آناناس حدود ۷۳ درصد منگنز مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. منگنز استخوان‌ها را تقویت می‌کند به طوری که از بروز بسیاری از مشکلات استخوانی در سنین پیری، شما را حفظ می‌کند. منگنز موجود در آب آناناس علاوه بر آن، به رشد سالم ساختار استخوان و شکل آن در سنین بزرگسالی نیز کمک می‌کند.

سلامت دهان: یکی از بهترین فواید آبمیوه آناناس این است که سرشار ویتامین ث می‌باشد که به حل تمامی مشکلات مرتبط با لثه کمک می‌کند و همچنین به تثبیت و حفظ سلامت مناسب دندان نیز کمک می‌نماید. این ویتامین، رشد باکتری‌هایی که در دهان جرم و رسوب ایجاد می‌کنند را مهار می‌کند.

کاهش باکتری‌ها به کاهش بیماری‌های دهان و لثه منجر می‌شود. محتوای ویتامین ث موجود در آبمیوه آناناس استحکام دندان‌ها را افزایش می‌دهد. دندانپزشکان همچنین نوشیدن آبمیوه آناناس را به علت مفید و سالم بودن آن برای لثه‌ها و دندان ها، توصیه می‌کنند. این آبمیوه، ریسک بسیاری از مشکلات مرتبط با دندان و لثه را کاهش می‌دهد.

محتوای ویتامین ث موجود در آبمیوه آناناس به کاهش مشکلات لثه کمک می‌کند. ویتامین ث به کمک به التیام و ترمیم بافت پیوندی که بیشترین جزء تشکیل دهنده سلامت دهان شما را تشکیل داده است، می‌شناسند. لثه‌های سالم برای تامین و تثبیت سلامت و بهداشت دهان ضروری می‌باشند و فقدان آن منجر به مشکلات جدی مرتبط با سلامت دهان می‌شود.

فشار خون: آبمیوه آناناس بسیار برای افرادی که از فشار خون رنج می‌برند توصیه شده است. آبمیوه آناناس به تنظیم سطح قند خون نیز کمک می‌کند.

محتوای پتاسیمی بالای آن به کاهش فشار خون و کاهش سطح سدیم بدن کمک می‌کند. کاهش سدیم به وسیله پتاسیم یک راه حل ایده آل در برخورد با فشار خون بالا است.

محافظت در مقابل آب مروارید: همانطور که قبلا گفتیم، آبمیوه آناناس به تثبیت سلامتی مناسب کمک می‌کند. همچنین این آبمیوه به مقابله با آب مروارید نیز کمک می‌کند. ویتامین ث به تثبیت جریان مواد در چشم شما کمک می‌کند که این مسئله به کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید منجر می‌شود.

ابتلا به آب مروارید حالتی است که عدسی چشم مه آلود و تار میشود که با بینایی نیز دچار تعارض می‌شود. ویتامین ث موجود در آب آناناس با این شرایط مقابله می‌کند.

تثبیت سلامت کامل چشم: آناناس سرشار از محتوای آنتی اکسیدانی مشابهی است که در هویج یافت می‌شود که این آنتی اکسیدان‌ها به تثبیت بینایی کمک می‌کنند. آناناس بینایی را ارتقا بخشیده و مانع مشکلات مرتبط با پیری و انحطاط لکه زرد می‌شود. آناناس سرشار از بتاکاروتن و ویتامین آ است که به ارتقای سلامتی بینایی کمک می‌کند.

خواص جادویی آناناس
ارتقای سیستم ایمنی: آناناس سرشار از ویتامین ث است که به بهترین منبع برای ارتقای سیستم ایمنی شما شناخته شده است. محتوای آنتی اکسیدانی آبمیوه آناناس نیز به جلوگیری از آسیب‌های رادیکال آزاد کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد منجر به افزایش سرعت پیری، آسیب سلول‌ها و حتی منجر به بیماری‌های مختلف و خطرناک می‌شود.

التیام آرتروز: آرتروز یا درد مفاصل یک مشکل رایج و به خصوص در دوران پیری است. مصرف آبمیوه آناناس به خلاص شدن از علائم آرتروز کمک می‌کند اگر در مراحل اولیه آن مصرف شده باشد. فواید آبمیوه آناناس همچنین شامل جلوگیری یا التیام درد مفاصل و درد ماهیچه حتی در سنین پیری نیز می‌شود.

وجود بروملاین گفته می‌شود که التهاب و ورم را کاهش می‌دهد. از این رو، نوشیدن یک فنجان آبمیوه آناناس به صورت منظم می‌تواند به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

سلامت قلب: آبمیوه آناناس برای قلب بسیار مفید است. این آبمیوه از گردش خون بهتر اطمینان حاصل کرده و به جریان خون اجازه می‌دهد تا در سیستم گردش به چرخش در آید. محتوای بروملاین آبمیوه آناناس خون را رقیق‌تر می‌کند. این کار ریسک بیماری‌های قلبی مانند سکته و دیگر مشکلات مرتبط به قلب را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن: آبمیوه آناناس به مانند یک جزء ایده آل در کاهش وزن عمل می‌کند. آبمیوه آناناس سرشار از محتوای مغذی است و حاوی هیچ گونه قند مصنوعی و چربی‌های ناسالم نیست.

آناناس کالری کمی دارد و محتوای آب زیادی دارد؛ بنابراین انرژی شنا را در طی روز تامین می‌کند. مانند میوه‌های دیگر آناناس نیز نقش قابل توجهی در تقویت کاهش وزن ایفا می‌کند.

تثبیت کلیه‌های سالم: آناناس به عنوان یک ادرار آور طبیعی شناخته می‌شود. این میوه به پاک سازی بدن شما و حفظ سلامتی کلیه‌های شما به عنوان اندام‌هایی که در دفع سموم بدن شما موثرند، کمک می‌کند.

بهبود آسم: با توجه به وجود بتا کاروتن در آبمیوه آناناس که به کاهش شدت آسم شناخته می‌شود، مخصوصا این اثر در زنان بیشتر از مردان است. به طور مشابهی، بروملاین نیز به کاهش شدت آسم شناخته می‌شود.

موثر در درمان زخم: بروملاین موجود در آناناس نیز به کمک کردن به درمان بافت‌های نرم، شناخته می‌شود. آناناس حاوی منگنز نیز هست که به تولید پرولین از آنزیم پرولیداز کمک می‌کند. پرولین که به تشکیل کلاژن کمک می‌کند که این ماده نیز در ترمیم زخم‌ها حضور دارد.

افزایش انرژی: برای پر انرژی ماندن، بدن شما نیاز به مواد غذایی دارد تا فعال و هوشیار بماند. نوشیدن آبمیوه آناناس شما را پر انرژی و آماده‌ی فعالیت‌های روزانه با مواد مغذی که بدن شما به آن اشتیاق دارد، می‌کند. مقدار زیادی ویتامین ث در آبمیوه آناناس موجود است که وقتی با ویتامین B ۱ این آبمیوه ترکیب می‌شود، سوخت و ساز و انرژی شما را ارتقا می‌دهد.

تسکین سینوزیت و سرماخوردگی: گزارش‌هایی وجود دارند که مدعی اند آبمیوه آناناس در درمان سرفه کردن، بیش از پنج برابر بیشتر از شربت‌های ضد سرفه؛ موثرترند. بروملاین خلط‌ها را شل‌تر کرده و کاری می‌کند که به راحتی دفع شوند و مخاط داخل بینی را نیز می‌گذارند و سینوزیت را التیام می‌دهد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان: آبمیوه آناناس حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. طبق مطالعات اخیر، بروملاین موجود در آناناس می‌تواند با رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی مقابله کند. این آنزیم ظرفیت کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی را نیز دارد. در موارد بالا، آبمیوه آناناس می‌تواند سیستم ایمنی شما را ارتقا دهد، همچنین با سرطان قبل از زمان رشدش مقابله کند.

درمان کولیت: یک مشکل روده‌ای مانند کولیت می‌تواند شکست داده شود، مخصوصا زمانی که گرفتگی‌های ماهیچه‌های شکمی شما را مجبور به غلت خوردن بر روی زمین لز شدت درد کند. نوشیدن یک لیوان آبمیوه تازه آناناس تازه می‌تواند کولیت را با کاهش دادن تورم و التهاب روده، کاهش داده و آن را طی روز تسهیل کند.

تنظیم نوسان‌های اخلاقی: در مطلب درمان طبیعی افسردگی گفتیم که ویتامین ب۶ در کاهش علائم افسردگی مفید است. ویتامین ب۶ در مقادیر زیادی در آبمیوه آناناس یافت می‌شود و این ویتامین به تنظیم فعالیت‌های هورمونی و بهبود خلق و خو در بدن شناخته می‌شود. این موضوع می‌تواند به مسائل اضطرابی کمک کند، همچنین به افرادی که افسردگی و تغییرات هورمونی دچار شده اند.

آناناس
جلوگیری از کم خونی: اگر حس میکنید که نیاز به اضافه کردن مقدار بسیار کمی آهن به رژیم غذایی خود دارید، یک کاسه آناناس خورد شده را برای خوردن در کنار آبمیوه خود آماده کنید.

مراقبت از پوست: آبمیوه آناناس سرشار از بتا کاروتن و ویتامین ث است که هر دو به سالم و درخشان نگه داشتن پوست شناخته شده اند. این دو به مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و ظاهر چین و چروکی و آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه فرابنفش و آلودگی را کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد ماهیچه: تحقیقات منتشر شده حاکی از آن است که پتاسیم موجود در آناناس، تعادل مایعات در بدن را تثبیت کرده و ضربه‌های عصبی را فعال می‌سازد و انقباض ماهیچه را تنظیم می‌نماید. اگر تمرین می‌کنید یا شخصی فعال هستی، مقدار زیادی از پتاسیم را برای عملکرد خوب ماهیچه‌ها نیاز دارید که آبمیوه آناناس می‌تواند آن را فراهم کند.

موثر برای رفع سرفه: سرفه‌های مدام فرد را کلافه می‌کند و زندگی را مختل می‌سازد برای رفع سرفه‌های مداوم یا سرفه‌های شبانه بهتر است آب آناناس مصرف نمایید.

هضم بهتر غذا: آناناس به دلیل وجود آنزیم بروملین در بهبود سیستم گوارش و هضم غذا موثر است، زیرا این آنزیم، پروتئین‌ها را که به سختی تجزیه و هضم می‌شوند را تجزیه می‌کند. اگر هنگام مصرف آب آناناس به آن زردچوبه بیافزایید، روند تجزیه پروتئین سریع‌تر خواهد شد.

تقویت کننده و انرژی زا: آب آناناس نوشیدنی بسیار انرژی زایی است که برای ورزشکاران بسیار مفید است. این نوشیدنی دارای پتاسیم فراوانی است که سبب حفظ تعادل الکترولیتی می‌شود.

تسکین کبودی و بهبود زخم: برای بهبود سریع زخم و کبودی می‌توانید آب آناناس مصرف نمایید و یا آب آناناس را روی کبودی بمالید تا زخم و کبودی زودتر بهبود یابد.

مضرات آبمیوه آناناس

بروملاین ممکن است منجر به سقط جنین شود. آب آناناس برای زنان باردار توصیه نمی‌شود از آنجا که باعث انقباض رحم و در نتیجه منجر به سقط جنین می‌شود. همچنین گفته می‌شود که بروملاین باعث تولد نوزاد نارس شود.

حاوی محتوای قندی بالا: معمولا هنگام آب گیری آناناس نیازی به افزودن هیچ شیرین کننده‌ای نیست، از آنجا که آناناس به خودی خود شیرین است. آناناس محتوای قند بالایی دارد و ااز این رو نباید به مقدار زیاد مصرف شود چرا که باعث التهاب لثه و پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین افرادی که اضافه وزن و یا دیابت دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود: برخی افراد که به آناناس حساس هستند ممکن تورم دهان، گلو، صورت و زبان و همچنین خارش در این نواحی را تجربه کنند. در موارد شدیدتر می‌تواند باعث سختی در تنفس یا حتی منجر به شوک آنافیلاکتیک شود. آناناس بسیار خوب است، اما در مقداری که توصیه می‌شود.

از مصرف زیاد آن بپرهیزید چرا که می‌تواند دردسر‌های جدی برای شما ایجاد کند. همچنین آبمیوه طبیعی و تازه گرفته شده را برای بدن بردن از تمامی فواید آن انتخاب کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که در صورت قصد داشتن برای مصرف آناناس، در مواردی که باردار هستید یا هر مشکل خاص دیگری دارید از پزشکان توصیه‌های پزشکی بگیرید.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید