۷ مشکل گوارشی که موجب افزایش وزن می‌شود

۷ مشکل گوارشی که موجب افزایش وزن می‌شود

روده شما در حالت عادی حاوی دو باکتری خوب و بد است و تحقیقات نشان می‌دهد که نوع خوب آن با کاهش التهاب و حفظ وزن ارتباط دارد.

کد خبر : ۱۰۶۰۴۹
بازدید : ۱۱۵۴

مسائل مربوط به دستگاه گوارش می‌تواند تأثیر زیادی در نحوه غذا خوردن و هضم و جذب بدن داشته باشد.

به گزارش redbookmag؛ یکی از مسائل جالب در این رابطه، شیوع کاهش وزن در مشکلات گوارشی است، اما در برخی موارد مشکلاتی می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

مشکلات گوارشی و هاضمه گاهی مقصر افزایش وزن ما هستند و عوامل زیر در این رابطه موثر هستند:

۱. بیماری رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده احساس سوزش دردناک در شکم و حتی در نواحی قلب را در شما ایجاد می‌کند. وقتی اسید معده زیاد می‌شود و به داخل مری ورود پیدا می‌کند، احساس فشار بر قلب و سوزشی در این ناحیه طبیعی است. جالب است بدانید که در این حالت عمل غذا خوردن به شما کمک می‌کند که دردتان آرام بگیرد! در این حالت بزاق دهن، اسید را خنثی می‌کند. پس از هضم غذا، علائم نفخ، تهوع و سکسکه از بین نمی‌روند و تمایل به بازگشت دارند. حتما برای حل این مشکل نزد پزشک بروید و از چرخه پرخوری عبور کنید.

۲. زخم معده

برای رفع زخم‌های معده دارو‌های مسدود کننده اسید تجویز می‌شود. خوردن دارو‌های ضدالتهابی سرخود را متوقف کنید، زیرا ممکن است باعث خونریزی داخلی و در نتیجه تهدید زندگی شما شود. زخم‌های معده هم باعث ایجاد پرخوری می‌شود.

۳. یبوست

هنگامی که در بدن ما روند طبیعی دفع مختل شده است، احساس می‌کنیم که وزنمان در حال افزایش است. در این حالت بدن وزن بیشتری را جذب نمی‌کند، بلکه یبوست به خودی خودی موجب ضربه زدن به وزش و تغذیه سالم می‌شود. یبوست در تمام افراد احساس سنگینی ایجاد می‌شود و تحرکات را با خستگی بیشتری همراه می‌کند.

برای اینکه به علت یبوست وزن شما افزایش پیدا نکند، رژیم‌های غذایی که حداقل ۲۵ الی ۳۰ گرم پروتئین دارند را انتخاب کنید. آب بنوشید و به طور مرتب ورزش کنید.

۴. رشد بیش از حد باکتری‌ها

روده شما در حالت عادی حاوی دو باکتری خوب و بد است و تحقیقات نشان می‌دهد که نوع خوب آن با کاهش التهاب و حفظ وزن ارتباط دارد. زمانی دچار مشکل می‌شویم که باکتری‌ها از حالت تعادل خارج شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد و باکتری‌های بد رشد می‌کنند، ممکن است ما با افزایش وزن روبرو شویم.

باکتری‌ها می‌توانند گاز متان تولید کنند که عملکرد روده را کند می‌کند و کالری بیشتری را جذب کنند. این مسأله موجب کند شدن متابولیسم می‌شود. ممکن است برای حل مسائل باکتریاییی روده نیاز به دارو داشته باشید و به این منظور حتما به پزشک متخصص رجوع کنید.

۵. سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)

این بیماری از شایع‌تری مشکلات گوارشی است که اغلب با سایر مشکلات گوارشی مانند حساسیت‌های غذایی و عدم تعادل باکتری‌های خوب و بد همپوشانی دارد. این بیماری مانند یبوست می‌تواند باعث نفخ و التهاب مزمن شود که در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. انتخاب کردن رژیم‌های بدون گاز یا بدون گلوتن می‌تواند برای این سندروم موثر باشد و به نفخ شما کمک کند و هرگونه افزایش وزن را تحت کنترل داشته باشد.

۶. بیماری کرون

در حالی که اشتهای کم و در نتیجه کاهش وزن در بیماری التهابی مزمن کرون وجو دارد، اما درمان این بیماری با چاقی مرتبط است. استروئید‌ها از درمان‌های موثر در این بیماری هستند. استروئید‌ها هوس و میل شما به کربوهیدرات‌ها را افزایش می‌دهند و احساس نفخ را در شما بوجود می‌آورند. ابتدا سلامت شما است که در مقابل چند کیلو وزن اضافه اهمیت دارد. در این رابطه حتما از دستور پزشک متخصص خود پیروی کنید.

۷. گاستروپارزی

به گفته انستیتوی ملی دیابت، گاستروپارزی اختلالی است که حرکت غذا از معده به روده کوچک را متوقف می‌کند و موجب بیماری‌های گوارشی و کلیوی می‌شود. معمولا احساس می‌کنید که به علت نفخ و پر بودن معده دچار افزایش وزن می‌شوید، اما این اختلال معموا در نهایت موجب کاهش وزن می‌شود.

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل درمان معده است. غذا‌های چرب و پر از فیبر برای هضم زمان بیشتری می‌خواهند و به طور جدی باید در مصرف آن‌ها تجدید نظر کنیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید