بازگشت سرطان سینه امکان دارد؟!

بازگشت سرطان سینه امکان دارد؟!

محققان آمریکایی موفق شدند عوامل جدیدی را در خصوص عود سرطان سینه شناسایی کنند.

کد خبر : ۱۰۶۱۵۹
بازدید : ۱۱۸۹

محققان آمریکایی در مرکز جامع سرطان جورج تاون لومباردی که در پردیس پزشکی دانشگاه جرج تاون در واشنگتن دی سی قرار دارد، اعلام کردند ژنتیک و دیگر عوامل می‌توانند تعیین کننده این مسئله باشند که آیا زنان در معرض بازگشت دوباره سرطان سینه قرار دارند یا خیر؛ مسئله‌ای که سبب می‌شود راه‌های جدیدی برای جلوگیری از تشکیل یک تومور جدید در این بیماران شکل بگیرد.

به گزارش مدیکال نیوز؛ یافته جدید این محققان به لطف فناوری‌های پیشرفته در موسسه جرج تاون لومباردی به دست آمد که به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا سلول‌های سینه را که به سختی به دست می‌آیند، بتوانند تا حد زیادی تکثیر کنند.

محققان آمریکایی در تحقیقات خود بر روی «سلول‌های اپیتلیال» متمرکز شدند؛ لایه‌ای از سلول‌ها که مجاری را تشکیل می‌دهند که در دوران شیردهی مادر، تولید شیر می‌کنند. آن‌ها در پژوهش خود اقدام به برداشت این سلول‌ها از یک بافت غیر سرطانی اهدایی از همان سینه‌ای کردند که بافت سرطانی از آن برداشته شده بود.

دانشمندان در پژوهش خود شماری از عوامل را که می‌توانند سبب عود بیماری شوند، مورد بررسی قرار دادند؛ اما هدف اصلی آن‌ها توالی یابی آر ان‌ای (RNA) در یک سلول بود که کمک می‌کند مشخص شود هر ژنی کِی و کجا در یک سلول فعال و یا غیرفعال می‌شود.

محققان به هنگام تحلیل سلول‌های اپیتلیال از زنانی که پیش از عمل جراحی، شیمی درمانی کرده بودند، متوجه تغییر قابل توجهی در «آر ان ای» شدند. به طور مشخص، آن‌ها تغییرات قابل توجهی را در ژن‌هایی دیدند که پیش از آن به عنوان شاخص‌های پیش بینی برای سرطان شناخته می‌شدند.

پریسیلا فورث، استاد سرطان شناسی در مرکز جرج تاون لومباردی در این زمینه گفت: زمانی که تشخیص داده شد که فردی مبتلا به سرطان سینه است، ما ابزار‌های مختلفی از جمله آزمایش ژن‌هایی مانند ژن «BRCA ۱» و «BRCA ۲» در اختیار داریم تا بتوانیم مشخص کنیم آیا فرد باید تحت انواع خاصی از شیمی درمانی قرار گیرد یا تنها بایستی درمان هورمونی داشته باشد.

اما [متأسفانه]این ابزار‌هایی که ما در اختیار داریم، به میزانی که می‌خواهیم، دقیق نیستند. در کشور‌های پیشرفته از هر ۸ زن، یک زن تشخیص داده می‌شود که به سرطان سینه مبتلا است. ما امیدواریم یافته‌های ما به غربالگری دقیق‌تر در آینده کمک بکنند.

شایان ذکر است حتی اگر تکنیک‌های جراحی همچنان بهبود یابد؛ اما ذرات میکروسکوپی غیر قابل تشخیص تومور می‌توانند باقی بمانند و همین امر یکی از علل بازگشت سرطان سینه در ۱۵ درصد از زنان است. همچنین گفتنی است یافته‌های این محققان در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ در مجله علمی «Scientific Reports.» منتشر شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید