سرطان‌هایی که تشخیص آن‌ها دشوار است

سرطان‌هایی که تشخیص آن‌ها دشوار است

بسیاری از سرطان‌ها زودتر از زمان شکل گیری علائم، تشخیص داده می‌شوند، اما متاسفانه تشخیص برخی از سرطان‌ها سخت است و باید مراقب این نوع سرطان‌ها باشیم.

کد خبر : ۱۰۶۱۷۴
بازدید : ۱۰۵۱

سرطان کلمه وحشتناکی است هیچ آدمی آمادگی شنیدن این کلمه از زبان پزشک خود را ندارد؛ اما سرطان هم مانند تمام بیماری‌ها اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است.

سرطان رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها در بدن است، با رشد غیرعادی سلول‌ها در بدن، توده‌هایی به نام تومور تشکیل می‌شود. گرچه سرطان کلمه ترسناکی است که هیچ شخصی دوست ندارد آن را از زبان پزشک خود بشنود، اما با تشخیص زود هنگام آن می‌توان شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی سالم را افزایش داد.

بسیاری از سرطان‌ها زودتر از زمان شکل گیری علائم، تشخیص داده می‌شوند، اما متاسفانه تشخیص برخی از سرطان‌ها سخت است و باید مراقب این نوع سرطان‌ها باشیم.

سرطان پانکراس

به گفته انجمن سرطان، حدود هفت درصد از کل مرگ‌های ناشی از سرطان به دلیل سرطان لوزالمعده است بنابراین می‌توان گفت که استراتژی‌های غربالگری سرطان اهمیت زیادی دارد و خبر امیدوارکننده این است که فناوری‌های جدیدی، مانند آزمایش خون مولکولی و سایر رویکرد‌های جدید که می‌تواند تلاش‌های اولیه برای تشخیص این نوع تومور‌های بدون سابقه را گسترش دهد وجود دارد.

دلیل سختی تشخیص سرطان لوزالمعده داخلی بودن آن است، زیرا در ابتدا بدون درد است و عموماً علائمی ندارد اگرچه استثناتی وجود دارد و این است که در صورت نزدیک شدن به مجرای صفراوی رخ می‌دهد و منجر به انسداد و زردی در دوره بیماری می‌شود.

درمان آن عمل جراحی است و در افرادی که سرطان آن‌ها بعدا تشخیص داده می‌شود تا حد زیادی بر اساس شیمی درمانی صورت می‌گیرد و حداکثر به طور موقت تسکین می‌یابد.

سرطان کلیه

تشخیص سرطان کلیه دشوار است، زیرا بیماران معمولاً تحت آزمایش قرار نمی‌گیرند مگر اینکه علائم چیزی را نشان دهند که اغلب شامل کمردرد، خستگی مزمن، کاهش وزن بدون دلیل و خون در ادرار است و از آنجا که کلیه‌ها در اعماق بدن قرار دارند، تومور‌های کوچک کلیه را نمی‌توان در طول یک معاینه فیزیکی سالانه مشاهده یا احساس کرد علاوه بر این، هیچ آزمایش غربالگری برای سرطان کلیه در افرادی که در معرض خطر نیستند، وجود ندارد.

بیمارانی که دارای شرایط ارثی خاصی هستند که باعث رشد تومور و سرطان می‌شوند، مانند سندرم فون هیپل-لینداو، HPRC و سندرم Birt-Hogg-Dubé بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه هستند. پزشکان ممکن است توصیه کنند که این بیماران به طور منظم آزمایشات تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا (MRI) را برای بررسی تومور‌های کلیه انجام دهند.

سرطان ریه سلول غیر کوچک

سه چهارم سرطان‌های ریه پس از گسترش تشخیص داده می‌شوند و اغلب این بیماران علامت ندارند تا زمانی که سرطان به اندازه‌ای برسد که علائم سرطان ریه مانند سرفه، ذات الریه و تنگی نفس را ایجاد کند و از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی راه خود را باز کرده باشد.

سرطان ریه سلول غیر کوچک شایع‌ترین نوع سرطان ریه و تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است، زیرا سرطان ریه در مراحل اولیه اغلب بدون علامت و با اشعه ایکس قفسه سینه تشخیص داده نمی‌شود. توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) و سی تی اسکن می‌توانند در تشخیص سرطان ریه مفید باشند همچنین پزشک ممکن است سلول‌های سرطانی را از ترشحات ریه، مایع در اطراف ریه‌ها یا از طریق بیوپسی تشخیص دهد که معمولاً در مراحل بعدی اتفاق می‌افتد.

در صورتی که این بیماری دیر تشخیص داده شود آمار مرگ ومیر را بالا می‌برد، بنابراین افرادی که سابقه طولانی استعمال سیگار دارند ممکن است بخواهند با پزشک در مورد غربالگری سی تی برای کمک به تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه صحبت کنند.

سرطان تخمدان

در حالی که سرطان تخمدان تنها ۳ درصد از سرطان‌ها را در بین زنان به خود اختصاص داده است پنجمین سرطان کشنده بشمار می‌رود و بیشتر از سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان باعث مرگ می‌شود.

طبق گزارشات تخمین زده می‌شود که ۲۱۷۵۰ زن تنها در سال جاری مبتلا به سرطان تخمدان می‌شوند و تقریباً ۱۳۹۴۰ نفر از این زنان بر اثر آن خواهند مرد مانند سایر سرطانها، هرچه زودتر تشخیص داده شود، نتیجه بهتری دارد، اما فقط حدود ۲۰ درصد از سرطان‌های تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و این عمدتاً به دلیل اندازه و انبساط حفره شکمی است و اینکه هیچ علامتی از سرطان تخمدان در مراحل اولیه وجود ندارد و اغلب در مراحل سه یا چهار تشخیص داده می‌شود.

سرطان سارکوم

تومور بافت‌های بدن مانند چربی، ماهیچه، بافت‌های عمیق پوست، استخوان یا غضروف علائم اولیه را ایجاد نمی‌کنند در حالی که این یک نوع بسیار نادر از سرطان در بزرگسالان و تنها حدود ۱ درصد از کل سرطان هاسارکوم هستند، اما در کودکان بسیار شایع است و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از تمام سرطان‌های کودکان را به خود اختصاص می‌دهد، تومور‌های سارکوم می‌توانند قبل از هرگونه علائم بسیار بزرگ شوند همچنین علامتی ندارند که بتوان آن‌ها را تشخیص داد و عموماً غیرمعمول هستند.

بیوپسی تنها ابزار تشخیصی و درمان آن به طور کلی جراحی است، زیرا اکثر درمان‌های سیستمیک موجود در حال حاضر چندان موثر نیستند.

سرطان مغز

سرطان‌های مغزی و تومور‌های نخاعی اغلب به دلیل علائم و نشانه‌هایی که ممکن است فرد به آن مبتلا باشد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. اگر توموری در قشر حرکتی ایجاد شود، به عنوان مثال (ناحیه‌ای از مغز که در کنترل حرکت ارادی نقش دارد) نقص قابل توجهی مانند ضعف در بازو یا پا ایجاد می‌کند.

با این حال، این تومور‌ها اغلب ممکن است در مناطق مجاور ایجاد شوند که در آن‌ها علائم مبهمی مانند گرفتگی دست در انجام کار‌های ظریف حرکتی یا مشکلاتی در گفتار ایجاد می‌شود.

همچنین بیماران ممکن است تغییرات بسیار ظریفی در شخصیت خود نشان دهند که فقط توسط نزدیکترین اعضای خانواده آن‌ها قابل مشاهده است.

یکی دیگر از موانع بزرگ در راه تشخیص این است که یکی از شایع‌ترین علائم تومور مغزی سردرد است و اغلب توسط بیماران و حتی برخی پزشکان مراقبت‌های اولیه نادیده گرفته می‌شود. تا به امروز، هیچ غربالگری برای سرطان مغز به جزام آر‌ای یا سی تی اسکن دردسترس نیست.

سرطان کبد

از آنجا که سرطان کبد هیچ علائمی در مراحل اولیه ندارد تشخیص آن دشوار است. اگر تومور کوچک باشد، تشخیص آن در معاینه فیزیکی بسیار دشوار خواهد بود، زیرا اکثر اعضای بدن توسط قفسه سینه راست پوشانده می‌شود. زمانی که کبد بزرگ است تومور به احتمال زیاد در سراسر اندام گسترش یافته و به طور کامل با جراحی برداشته می‌شود، اما کبد سالم باقی بماند.

در حالی که هیچ آزمایش غربالگری سرطان برای سرطان کبد به طور گسترده توصیه نمی‌شود، اما در صورت داشتن سابقه خانوادگی یا ویروس پاپیلومای انسانی پزشک ممکن است آزمایش را توصیه کند. بسیاری از بیماران الکلی پس از ابتلا به سیروز طولانی مدت یا بیماری کبدی دچار سرطان کبد می‌شوند.

منبع: ايسکانيوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید