نقش مکمل‌های کلسیم در مرگ زودهنگام

نقش مکمل‌های کلسیم در مرگ زودهنگام

محققان دانشگاه وین در مطالعه اخیرشان از ارتباط میان مصرف مکمل‌های کلسیم با مرگ زودهنگام در افراد مسن مبتلا به بیماری دریچه‌ای قلب خبر دادند.

کد خبر : ۱۰۶۲۳۲
بازدید : ۷۳۵

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله "Heart"، مکمل‌های کلسیم که اغلب به افراد مسن برای کاهش خطر شکنندگی استخوان‌ها (پوکی استخوان) و شکستگی‌ها داده می‌شود، با افزایش خطر مرگ در میان افرادی که به تنگی دریچه آئورت (یک بیماری پیشرونده و بالقوه کشنده) مبتلا هستند، مرتبط است.

به گزارش اس تی دی؛ نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که این مکمل‌ها چه با ویتامین D مصرف شوند چه نشوند، به نظر می‌رسد که به جای بهتر کردن حال فرد، وضعیت را بدتر می‌کنند که این امر شایع‌ترین شکل ابتلا به بیماری دریچه‌ای قلب در بزرگسالان در کشور‌های توسعه‌یافته است.

تنگی دریچه آئورت زمانی رخ می‌دهد که دریچه آئورت (دریچه اصلی خروجی قلب)، سفت و باریک شود. این بدان معنا است که این دریچه دیگر نمی‌تواند به طور کامل باز شود و بنابراین جریان خون را از قلب به شریان اصلی (آئورت) و سایر اعضای بدن کاهش می‌دهد یا مسدود می‌کند.

ارتباط بین رژیم غذایی و مکمل کلسیم یا ویتامین D با خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ به شدت مورد بحث است. با این حال، محققان خاطرنشان کردند شواهدی که در مورد ایمنی آن‌ها به دست آورده‌اند بیشتر نتایج آزمایشات آن‌ها بر روی حیوانات است و گفتنی است تجویز هر دوی این مکمل‌ها در سال‌های اخیر به ویژه در میان زنان یائسه به شدت افزایش یافته است.

محققان در گام بعد، سلامت قلب ۲۶۵۷ بیمار (میاگین سنی ۷۴ که ۴۲ درصد آن‌ها زنان بودند) با تنگی آئورت خفیف تا متوسط بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۸ را بررسی کردند و این بررسی بیش از ۵.۵ سال به طول انجامید.

سپس شرکت‌کنندگان به چند گروه تقسیم شدند. گروه اول که هیچ مکملی مصرف نمی‌کردند، گروه دوم آن‌هایی که تنها مکمل ویتامین D مصرف می‌کردند و گروه سوم کسانی که مکمل‌های کلسیم را همراه و یا بدون ویتامین D مصرف می‌کردند و از آن میان تنها ۱۱۵ نفر مکمل کلسیم مصرف می‌کردند.

کسانی که مکمل‌ها را مصرف می‌کردند به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی که مکمل مصرف نمی‌کردند، دیابت و بیماری سرخرگ کرونری داشتند. همچنین احتمال بیشتری وجود داشت که از استاتین‌ها، وارفارین و اتصال دهنده‌های فسفات (برای محدود کردن جذب فسفر) برای پیوند عروق کرونری و دیالیز کلیه استفاده کنند.

در طول دوره نظارت، ۵۴۰ نفر (۲۰.۵درصد) جان خود را از دست دادند. ۱۵۰ نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند. ۱۵۵ نفر نیز به دلایل دیگر جان باختند و ۲۳۵ نفر به دلایل نامعلوم جان باختند و ۷۷۴ نفر (۲۹درصد) دریچه آئورت خود را تعویض کردند.

بیش از یک سوم افراد در هر یک از گروه‌ها پس از پنج سال دچار تنگی آئورت شدید شدند. به نظر نمی‌رسد که مکمل ویتامین D به تنهایی بر بقا تاثیر بگذارد. اما مکمل کلسیم به همراه ویتامین D با خطر بالای مرگ و میر به هر علتی و افزایش دو برابری خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی مرتبط بود و با ۴۸ درصد افزایش عمل "تعویض دریچه آئورت" در مقایسه با افرادی که مکمل مصرف نمی‌کردند همراه بود.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است و بنابراین نمی‌تواند علت را کاملا مشخص کند. همچنین افرادی که مکمل‌ها را مصرف می‌کردند، عوامل خطر بیشتری برای مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کردند داشتند و علاه بر آن در این مطالعه مقدار کلسیم دریافتی از رژیم غذایی و مکمل‌ها ارزیابی نشده بود.

اما محققان با این وجود نتیجه گرفتند: با توجه به بزرگی نمونه‌های بررسی شده و دوره پیگیری طولانی، مطالعه ما نشان می‌دهد که مکمل کلسیم هیچ مزیتی برای بیماری قلبی عروقی ندارد و در عوض ممکن است منعکس کننده افزایش خطر کلی عمل "تعویض دریچه آئورت" و مرگ‌ومیر به ویژه در کسانی که عمل "تعویض دریچه آئورت" را انجام نداده‌اند، باشد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید