آنتی بیوتیک، ایمنی واکسن‌های کودکی را کم می‌کند!

آنتی بیوتیک، ایمنی واکسن‌های کودکی را کم می‌کند!

طبق یافته‌های جدید محققان، نوزادان و کودکان مصرف کننده آنتی بیوتیک پاسخ ایمنی کمتری نسبت به واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی خواهند داشت.

کد خبر : ۱۰۶۳۱۶
بازدید : ۷۹۳

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد نوزادان و کودکان نوپا که آنتی بیوتیک دریافت کرده اند، احتمال دارد که پاسخ ایمنی کمتری نسبت به واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی داشته باشند.

به گزارش هلث دی نیوز؛ این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد آنتی بیوتیک‌ها ممکن است توانایی کودکان را برای تولید آنتی بادی‌های ضد عفونت در پاسخ به واکسیناسیون کاهش دهند.

کارشناسان هشدار داده اند که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و مشخص نیست که آیا استفاده از آنتی بیوتیک با نرخ بالاتر ابتلاء به عفونت‌ها ارتباط دارد یا خیر.

اما طبق این مطالعه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند مانع تولید آنتی‌بادی شوند. دارو‌ها به صورت موقت برخی از باکتری‌های مفیدی را که در روده زندگی می‌کنند از بین می‌برند و این باکتری‌ها نقش کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند.

واکسن‌های معمول دوران کودکی در برابر بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، سرخک، اوریون و آبله مرغان بسیار موثر هستند. آن‌ها با قرار دادن بدن در معرض نسخه‌های کشته شده یا ضعیف شده یک میکروب عمل می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با مهاجم خارجی در صورتی که کودک بعداً با آن مواجه شد، آموزش می‌دهد.

در اصل، واکسن‌ها سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند تا آنتی بادی‌هایی تولید کند که پروتئین‌های خاصی را در سطح میکروب تشخیص می‌دهد.

اما مدت‌ها است که مشخص شده که کودکان از نظر قدرت پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون متفاوت هستند.

این مطالعه شامل ۵۶۰ نوزاد و کودک نوپا بود که در معاینات معمول بین سنین ۶ ماه تا ۲ سال از آن‌ها نمونه خون گرفته شده بود. محققان از آن‌ها برای اندازه گیری پاسخ آنتی بادی کودکان به چهار واکسیناسیون معمول دوران کودکی استفاده کردند.

۳۴۲ کودک (یا ۶۱٪) حداقل یک نسخه آنتی بیوتیک دریافت کردند و این کودکان در مقایسه با کودکانی که آنتی بیوتیک دریافت نکرده بودند، احتمال زیادی داشت که پاسخ‌های آنتی بادی واکسنشان حفاظت کمتری داشته باشند.

محققان دریافتند که هر چه تعداد آنتی‌بیوتیک‌های دریافتی در سال اول زندگی کودک بیشتر باشد، سطح آنتی‌بادی واکسن در سنین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کاهش می‌یابد. هر نسخه بسته به واکسن با کاهش ۶ تا ۱۱ درصدی سطح آنتی بادی مرتبط بود.

دکتر مایکل پیچیچرو، محقق ارشد از مدیر موسسه تحقیقاتی بیمارستان عمومی روچستر نیویورک، گفت: آنتی بیوتیک‌ها فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند و نباید برای عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا استفاده شوند. بنابراین، والدین نباید پزشک اطفال خود را برای تجویز آنتی بیوتیک برای این نوع بیماری‌ها تحت فشار قرار دهند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید