علم درباره افرادی که به طالع‌بینی معتقدند، چه می‌گوید؟

علم درباره افرادی که به طالع‌بینی معتقدند، چه می‌گوید؟

اخیراً گروهی از دانشمندان دانشگاه لوند سوئد طی یک بررسی علمی به این نتیجه رسیدند افرادی که به طالع بینی اعتقاد دارند، از هوش کمتر و خودشیفتگی بیشتری برخوردار هستند.

کد خبر : ۱۰۶۶۳۳
بازدید : ۱۱۹۳

اگرچه در جهان مدرن امروز بسیاری طالع بینی را امری خرافی می‌دانند، اما باید پذیرفت که افراد بسیار زیادی نیز هستند که دست کم برای تفریح هم اقدام به چنین کاری می‌کنند، اما واقعاً علم درباره معتقدان به طالع بینی چه نتایجی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

به گزارش فرارو به نقل از phys؛ سه نفر از روانشناسان دانشگاه لوند Lund University سوئد از طریق پرسشنامه آنلاین دریافتند که افرادی که به طالع بینی اعتقاد دارند، کمتر از حد معمول باهوش و بیشتر خودشیفته هستند. ایدا اندرسون، جولیا پرسون و پتری کاجونیوس، نویسندگان اصلی این مطالعه، در مقاله خود که در ژورنال Personality and Individual Differences منتشر شده، بررسی خود و آنچه بدان دست یافته اند را شرح می‌دهند.

در طول چند دهه گذشته، دانشمندان گهگاه طالع بینی را با وجود منطقی که نشان می‌دهد «حرکت ستارگان و موقعیت نسبی آن‌ها هیچ تأثیرگذاری بر رفتار انسان ندارد»، مورد آزمایش قرار داده اند.

طالع بینی
تا به امروز، همه به این نتیجه رسیده اند که این باور غیر واقعی است، با این حال، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هنوز مصرانه به آن باور دارند؛ و حالا در یک تلاش جدید، محققان با توجه به اینکه اعتقاد به طالع بینی در سال‌های اخیر افزایش یافته که احتمالاً باید آن را به عنوان واکنشی به استرس‌هایی مانند همه گیری COVID-۱۹ در نظر گرفت، مجدداً به این موضوع پرداختند.

دانشمندان دانشگاه لوند سوئد، یک پرسشنامه آنلاین طراحی کردند که برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی طراحی شده بود و سپس سوالات آن را به پرسشنامه دیگری درباره اعتقاد به طالع بینی که توسط دو دانشمند دانشگاه Rovira i Virgili اسپانیا در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد، اضافه کردند.

علم درباره افراد معتقد به طالع بینی چه می‌گوید؟
آن‌ها همچنین یک تست هوش کوتاه به پرسشنامه ترکیبی اضافه کردند و سپس ۲۶۴ بزرگسال انگلیسی زبان را که از فیس بوک استفاده می‌کردند، برای گرفتن پرسشنامه خود به کار گرفتند.

محققان دریافتند افرادی که به قدرت‌های طالع بینی اعتقاد دارند، در اندازه گیری‌های خودشیفتگی امتیاز بالاتری از حد متوسط کسب می‌کنند و همچنین در آزمون IQ ضعیف عمل می‌کنند.

آن‌ها نشان می‌دهند که افرادی که به طالع بینی ایمان دارند، بیشتر از حد متوسط روی خود متمرکز هستند و خود را افرادی خاص با مهارت‌های رهبری طبیعی می‌دانند، و همچنین از هوش کمتری نسبت به افراد عادی برخوردارند. آن‌ها خاطرنشان کردند که هر چه یک داوطلب در بخش IQ پرسشنامه نمره بالاتری کسب کرد، کمتر از افراد دیگر به طالع بینی اعتقاد دارد.

ترجمه: مصطفی جرفی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید