خواص تخم کرفس برای کاهش وزن

خواص تخم کرفس برای کاهش وزن

دانه کرفس که از گل‌های کرفس بدست می‌آید، همان بذر کرفس است که طبعی گرم و خشک دارد. از دیرباز خواص تخم کرفس شناخته شده بوده و به‌عنوان ادویه در انواع سس‌ها، غذا‌ها و چاشنی‌ها استفاده می‌شده است.

کد خبر : ۱۰۶۷۳۲
بازدید : ۱۰۹۰

از تخم کرفس به عنوان یک ماده کاهش وزن و لاغری نیز استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد خواص بیشمار تخم کرفس، سبب می‌شود نه‌تن‌ها به سلامت دستگاه گوارش و کاهش التهاب کبد و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.

دانه کرفس که از گل‌های کرفس بدست می‌آید، همان بذر کرفس است که طبعی گرم و خشک دارد. از دیرباز خواص تخم کرفس شناخته شده بوده و به‌عنوان ادویه در انواع سس‌ها، غذا‌ها و چاشنی‌ها استفاده می‌شده است. بذر کرفس سرشار از مواد معدنی همچون کلسیم، منگنز، منیزیم و فسفر، آهن و انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنل‌ها است؛ به همین خاطر در طب سنتی و طب نوین مصارف بسیاری دارد و ارزش غذایی آن بالا است.

خواص و ارزش غذایی تخم کرفس

از تخم کرفس به صورت دمنوش و یا برای ادویه یا روغن آن برای مصرف موضعی استفاده می‌گردد. تخم کرفس ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و حاوی مواد معدنی مختلفی همچون منیزیم، کلسیم، فسفر و آهن است و همچنین به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیر دارد که در ادامه به این موارد پرداخته‌ایم.

خواص تخم کرفس برای استخوان‌ها

کلسیم و منگنز موجود در تخم کرفس باعث استحکام استخوان‌ها و رشد آن‌ها می‌شود. منیزیم و فسفر موجود در تخم کرفس نیز باعث فعال شدن آنزیم‌هایی می‌شود که پروتئین تشکیل بافت استخوانی و غضروفی را فعال می‌کنند و به همین خاطر موجب جلوگیری از پوکی استخوان و استحکام آن می‌شود.

خواص تخم کرفس برای کم‌خونی

آهن موجود در تخم کرفس باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی و کاهش اکسیژن خون می‌شود.

یکی از شایع‌ترین انواع کم خونی، به‌خصوص در خانم‌ها، کم خونی فقر آهن است که به دلیل در دسترس نبودن و از بین رفتن ذخایر آهن ایجاد می‌شود. آهن را می‌توان در غذا‌های جانوری و برخی غذا‌های گیاهی جذب نمود، یکی از نمونه‌های خوب از منابع آهن در گیاهان تخم کرفس است که به بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌نماید.

خواص تخم کرفس به‌عنوان آنتی باکتریال

تخم کرفس حاوی چندین نوع ماده ضد میکروب است که در بدن همچون آنتی بیوتیک عمل می‌کنند. مهم‌ترین ماده ضد میکروب موجود در تخم کرفس، علیه میکروب هلیکوباکترپیلوری که موجب زخم معده می‌گردد، عمل می‌کند و از این رو در جلوگیری از زخم معده بسیار موثر است. در نتیجه با پیشگیری از بروز زخم معده، به بهبود گوارش و سلامت کلی دستگاه گوارش کمک می‌نماید.

خواص تخم کرفس در کاهش قند خون

منیزیم موجود در تخم کرفس باعث کاهش قند خون در دیابت نوع ۲ می‌گردد؛ بنابراین برای کسانی که دچار دیابت هستند بسیار مفید است.

همچنین به دلیل کاهش قند خون می‌تواند تا حدودی مانع از ایجاد دیابت نوع ۲ که شکل اکتسابی دیابت است نیز موثر باشد، با این وجود رژیم غذایی صحیح و تحرک، به‌طور کلی سبک زندگی سالم، تاثیر بیشتری در پیشگیری از دیابت نوع ۲ دارند و تخم کرفس نیز می‌تواند به‌عنوان مکمل استفاده شود.

تخم کرفس

خواص تخم کرفس در پیشگیری از سرطان

آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌های موجود در تخم کرفس از بسیاری از بیماری‌های مزمن همچون سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

اصلی‌ترین عامل در ایجاد سرطان، تاثیر رادیکال‌های آزاد بر عملکرد سلولی است که سبب آسیب‌های برگشت ناپذیر و ایجاد سرطان می‌شود. تخم کرفس با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها از تاثیر این رادیکال‌های آزاد کم کرده و در نتیجه عمر سلولی را افزایش داده و مانع از ایجاد سرطان می‌شود.

خواص تخم کرفس برای کلیه

تخم کرفس یک دیورتیک بسیار خوب است که با افزایش ادرار موجب کاهش فشارخون و رفع عفونت‌های ادراری می‌گردد. اغلب عفونت‌های ادراری به‌خصوص در خانم‌ها با افزایش ادرار از بین رفته و به راحتی میکروب ایجاد کننده آن‌ها را از بین برده و نه‌تن‌ها به سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از سنگ کلیه کمک می‌کند، بلکه سبب رفع عفونت‌ها ادراری می‌شود.

خواص تخم کرفس به‌عنوان ضد التهاب

تخم کرفس حاوی ۲۰ ماده ضد التهابی است، بنابراین در کاهش درد‌های نقرس و آرتریت بسیار مفید بوده و به‌عنوان یک ضد اسپاسم برای کسانی که دچار گرفتگی‌های ماهیچه‌ای هستند، کمک کنند است و همچنین در کاهش درد کمر و درد دل ناشی از قاعدگی در زنان نیز تاثیر زیادی دارد.

خواص تخم کرفس برای کبد و قلب

تخم کرفس برای کاهش کلسترول نیز بسیار مفید است و به همین دلیل با کاهش سطح کلسترل بد خون در پیشگیری از بیماری‌ها و سکته قلبی موثر است.

خاصیت دیگری که تخم کرفس دارد، برای کسانی است که دچار بیماری کبد چرب و یا چاقی هستند، این افراد نیز با مصرف تخم کرفس می‌توانند نه‌تن‌ها به کمک آنتی اکسیدان‌ها سبب کاهش التهاب کبد شوند، بلکه می‌توانند از وخیم‌تر شدن آن جلوگیری کنند.

مضرات تخم کرفس

موارد منع مصرف تخم کرفس برای افرادی که دارای قند خون پایین و یا التهاب حاد کلیه یا آلرژی به کرفس هستند، وجود دارد که سبب بروز مضرات تخم کرفس در آن‌ها می‌شود.

همچنین در دوران بارداری به علت آن که باعث خونریزی و سقط جنین می‌گردد، تخم کرفس منع مصرف دارد. برای منع مصرف آن در دوران شیردهی هیچ تحقیقی انجام نشده است؛ اما بهتر است برای احتیاط از تخم کرفس استفاده نکنید و یا با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص تخم کرفس برای لاغری

از تخم کرفس به عنوان یک ماده کاهش وزن و لاغری نیز استفاده می‌شود. همانطور که گفته شد خواص بیشمار تخم کرفس، سبب می‌شود نه‌تن‌ها به سلامت دستگاه گوارش و کاهش التهاب کبد و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند؛ بلکه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی می‌تواند به کاهش وزن افراد نیز کمک نماید.

البته هیچ ماده غذایی را نمی‌توان تنها عامل موثر در کاهش وزن دانست، به همین دلیل است که با مصرف هر ماده غذایی که در کاهش وزن موثر است، تنها می‌توان روند آن را بهبود بخشید و به‌عنوان مکمل لاغری از آن ماده غذایی استفاده کرد؛ به همین دلیل با مصرف تخم کرفس به تنهایی، نمی‌توان توقع رسیدن به وزن ایده آل را داشت.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید