چرا پشه‌ها خون انسان را ترجیح می‌دهند؟

چرا پشه‌ها خون انسان را ترجیح می‌دهند؟

دانشمندان آمریکایی کشف کرده اند که چرا از میان حیوانات مختلف، پشه‌ها جذب بدن انسان می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۶۷۷۱
بازدید : ۸۷۴

شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که چرا پشه‌ها بیش از حیوانات، جذب خون انسان می‌شوند. حال دانشمندان «دانشگاه پرینستون» آمریکا بر این باورند که این مسئله، بیشتر به بدن ما که «رایحه میوه‌های مرکبات» را دارد، مرتبط است.

طبق یک پژوهشی که در «مجله نیچر» به چاپ رسید، تکامل پشه‌ها به نوعی بوده است که نیش زدن آن‌ها تنها به مولکول‌های رایحه‌ای که از دیگر موجودات حاضر در یک محیط خاص متمایز هستند، متکی بوده است.

نشریه ایندیپندنت گزارش داد بر اساس این پژوهش، «پشه تب زرد» که به عنوان ناقل بیماری‌های مانند زیکا، تب زرد و تب دنگی عمل می‌کند، به شدت رایحه بدن انسان را بر حیوانات ترجیح می‌دهد.

محققان آمریکایی برای دستیابی به این نتیجه، مغز پشه‌ها را با رزولوشن بسیار بالا اسکن کردند تا متوجه شوند مغز پشه‌ها چطور به انواع مختلف «بو» واکنش نشان می‌دهد و بتوانند آن‌ها را در برابر انواع مختلف بو قرار دهند.

این پژوهشگران برای آزمایش این که چطور این «حشره مکنده خون» رایحه میان انسان و پستانداران را تشخیص می‌دهند، اقدام به جمع آوری نمونه‌هایی از مو، خز و پشم کرده و در آن‌ها از رایحه‌هایی از ۱۶ انسان، دو موش، خوکچه هندی، دو بلدرچین، یک گوسفند و ۴ سگ استفاده کردند.

آن‌ها در تحقیقات خود دریافتند پشه‌ها از ۶۰ گلومرول (مرکز عصبی) خود، تنها از دو تا برای تشخیص بوی انسان استفاده می‌کند. محققان دریافتند پشه‌ها از این مراکز مغزی خود برای تشخیص دو ماده شیمیایی به نام‌های «دکانال» و «آندکانال» (Undecanal) استفاده می‌کنند که تا حدودی، این مواد شیمیایی بویی مشابه مرکبات و پرتقال دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید