قوانین دیه در صورت قتل مادر باردار

قوانین دیه در صورت قتل مادر باردار

توجه کنید هر‌کسی که مظنون به قتل عمد می‌شود، اولین شرط این است که یک انسان زنده را کشته باشد، اما جنین تا زمانی که از مادرش متولد نشده و اولین علائم حیات را که چیزی جز اولین دم و بازدم نیست، انجام نداده باشد، انسان زنده محسوب نمی‌شود.

کد خبر : ۱۰۶۸۵۰
بازدید : ۹۱۳

دیه جنس مؤنث نصف دیه مرد است و با توجه به اینکه ب‌ها‌ی دیه در پایان هر سال تعیین می‌شود، طبق نظر یک وکیل، در حال حاضر جنین پسر ۶۰۰ میلیون و دختر ۳۰۰ میلیون است.

با وجود اینکه ارزش اقتصادی زنان در اغلب قوانین کمتر از مردان بوده، در مواردی هم که فرد دست به قتل یک زن باردار با جنین دختر بزند، با پرداخت نصف دیه مواجه می‌شود. در این شرایط، اگر مادری با جنین داخل شکمش به قتل برسد، قاتل بخشی از دیه را پرداخت می‌کند و مابقی از سوی صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود.

همچنین طبق صحبت‌های نعیم‌رضا نظامی‌چهار‌محالی، وکیل پایه‌یک دادگستری، درباره جنین باید مشخص شود که دختر است یا پسر؛ اگر جنین دختر باشد، قاتل باید نصف دیه را پرداخت کند و نصف دیگر از صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود.

نعیم‌رضا نظامی‌چهار‌محالی، وکیل پایه‌یک دادگستری، در رابطه با تفاوت دیه زن و مرد و دیه جنین دختر و پسر می‌گوید: توجه کنید که در مواردی دیه زن و مرد برابر است؛ یعنی دیه باید کامل پرداخت شود که در این شرایط نصف دیه زن را فرد مرتکب پرداخت می‌کند و مابقی از طریق صندوق بیت‌المال پرداخت می‌شود.

اما در مورد دیه جنین، شرایط کاملا متفاوت است؛ تا زمانی که روح دمیده نشده است، مباحث دیگری برای دیه جنین تعریف می‌شود و وقتی هم که روح دمیده شود و جنسیت مشخص شده باشد، شرایط کاملا بر اساس جنسیت تعیین می‌شود.

این وکیل ادامه می‌دهد: حال تصور کنید خانمی باردار به قتل برسد؛ اگر روح در بدن جنین دمیده شده باشد، بر اساس آن دیه پرداخت خواهد شد، اما اگر جنین پنج‌ماهه و دختر باشد، نصف دیه را باید فرد مرتکب پرداخت کند و نصف دیگر را بیت‌المال.

پس مادری که باردار است و تولد صورت نگرفته، با لحاظ نظر اکثریت فق‌های معظم که در چهار ماه روح در بدن است، توجه خواهید کرد که روح پدیده‌اى شگرف و متعالى است که واقعیتى غیر از جسم دارد. این آفریده ارزشمند از دیرباز تاکنون، اندیشه فیلسوفان حوزه تمدن‌های اسلامى و غیر‌اسلامی را به خود مشغول کرده و سبب پدید‌آمدن مباحث پردامنه‌اى همچون تجرد یا عدم تجرد روح و آفرینش آن قبل و بعد از خلقت بدن یا مقارن خلقت آن شده است.

در هر سو، تا مادامی که جنین متولد نشده است، مطابق ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی، مرتکب قتل مادر، محکوم به قتل جنین نخواهد شد.

برای مثال، مردی یک زن را به قتل رسانده، ولی با وجود اینکه جنین داخل شکم خانم روح دارد، اما به دنیا نیامده، حال با مادری مواجه هستیم که دیه او کاملا مشخص است، اما در مورد جنین باید مشخص شود دختر است یا پسر؛ اگر جنین دختر باشد، قاتل باید نصف دیه را پرداخت کند و نصف دیگر از صندوق بیت‌المال پرداخت خواهد شد.

نظامی اضافه می‌کند: بنابراین هر زنی که به قتل برسد و اگر کار به پرداخت دیه برسد، کل دیه به آن تعلق می‌گیرد؛ مرتکب، بخشی از آن را می‌دهد و مابقی را صندوق بیت المال پرداخت می‌کند؛ فقط به شرطی که مشمول قتل عمد محسوب نشود و قاتل قرار نباشد قصاص شود که در این شرایط لازم است قبل از اجرای قصاص، نصف دیه به قاتل پرداخت شود!

توجه کنید هر‌کسی که مظنون به قتل عمد می‌شود، اولین شرط این است که یک انسان زنده را کشته باشد، اما جنین تا زمانی که از مادرش متولد نشده و اولین علائم حیات را که چیزی جز اولین دم و بازدم نیست، انجام نداده باشد، انسان زنده محسوب نمی‌شود.

بااین‌حال، بر مبنای نظر فق‌ها می‌گویم اگر روح درونش دمیده شده باشد، دیه کامل تعلق می‌گیرد. این در حالی است که از زمان تشکیل نطفه در رحم مادر، دیه مقرر تا حلول روح تعیین شده است. در نهایت اگر قتل مادر در ماه حرام صورت گیرد، پرداخت دیه جنین نیز از ضوابط تغلیظ تبعیت می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید