آیا مکمل‌های گیاهی همیشه بی‌خطر هستند؟

آیا مکمل‌های گیاهی همیشه بی‌خطر هستند؟

به گفته متخصصان، مصرف مکمل‌های گیاهی را نباید ساده انگاشت و دُزهای توصیه شده را باید همیشه رعایت کرد.

کد خبر : ۱۰۶۹۵۳
بازدید : ۳۸۹

مکمل‌های گیاهی ممکن است طبیعی باشند، اما این بدان معنا نیست که همیشه بی خطر هستند. گزارش یک مورد جدید که در مجله رسمی انجمن ریتم قلب منتشر شده یک مورد در این زمینه است.

این گزارش در مورد، بیماری است که پس از مصرف روغن شاهدانه حاوی CBD و CBG و مکمل‌های بربرین، دچار احساس سرگیجه و غش شد و آریتمی خطرناک قلبی در او تشخیص داده شد.

یک متخصص گروه قلب و عروق بیمارستان دانشگاه ژنو، سوئیس گفت: افراد بیشتری از مکمل‌های گیاهی برای مزایای بالقوه آن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، ویژگی طبیعی بودن مکمل‌های گیاهی می‌تواند گمراه کننده باشد، زیرا این فرآورده‌ها به تنهایی یا در صورت ترکیب با مکمل‌ها یا دارو‌های دیگر می‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

به گفته متخصصان، مصرف مکمل‌های گیاهی را نباید ساده انگاشت و دُزهای توصیه شده را باید همیشه رعایت کرد.

در این مطالعه به بررسی پرونده بیماری ۵۶ ساله پرداخته شد که پس از احساس سرگیجه و غش در اورژانس بستری شده بود. نوار قلب بیمار دوره‌های کوتاه آریتمی قلب را نشان داد. این بدان معنی است که شارژ مجدد سیستم الکتریکی قلب بین ضربان‌ها بیشتر از حد طبیعی طول می‌کشد.

به غیر از فشار خون پایین، معاینه فیزیکی و آزمایش خون بیمار طبیعی بود. پزشکان توانستند علت این وضعیت در بیمار را مصرف مکمل‌های گیاهی که برای کمک به تعادل استرس مصرف می‌کرد، تشخیص دهند. این بیمار چهار ماه قبل، رژیمی شش برابر دُز توصیه شده روغن شاهدانه را شروع کرده بود و به تازگی بربرین را به ترکیب اضافه کرده بود.

در مدت زمان حضور بیمار در بیمارستان مصرف تمام مکمل‌ها قطع که منجر به کاهش تدریجی فاصله QT بیمار شد تا اینکه پس از پنج روز عادی شد.

محبوبیت مکمل‌های گیاهی به ویژه مکمل‌های حاوی کانابیدیول (CBD) در سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است. این مکمل‌ها بدون نسخه در دسترس و دارای خواص ضد التهابی، ضد صرع، ضد درد، ضد اضطراب، ضد روان پریشی و تعدیل کننده ایمنی هستند. مکمل‌های گیاهی به طور گسترده‌ای به عنوان مواد طبیعی بی ضرر شناخته می‌شوند، اما فرایند آماده سازی آن‌ها تا حد زیادی کنترل نشده است.

ترکیب دقیق آن‌ها می‌تواند از توزیع کننده‌ای به توزیع کننده دیگر بسیار متفاوت باشد و خواص فارماکودینامیک و فارماکوکینتیک این مواد به خوبی شناخته نشده است. اطلاعات محدودی در مورد اثربخشی، میزان مسمومیت زا بودن و تداخل آن‌ها با مواد دیگر وجود دارد. در نتیجه همیشه نمی‌توان عواقب منفی آن‌ها را پیش بینی کرد.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید