برق فلز زرد در سیاه‌روزی طلای سیاه

کد خبر : ۱۰۷۱۵
بازدید : ۱۲۰۶

بازی نفت با بازارهای مختلف ادامه دارد. بهای نفت خام که روز سه‌شنبه تضعیف شده و موج تازه‌ای از نگرانی‌های جهانی را باعث شده بود، روز چهارشنبه به لطف سیگنال آمادگی روسیه برای همکاری با اوپک در جهت کاهش تولید، رشد را تجربه کرد، اما ادامه نوسان طلای سیاه در قیمت‌های نزدیک مرز 30 دلار در این روز همچنان به ضرر بازارهای سهام و نفع پناهگاه‌های سرمایه از جمله طلا تمام شد.

روز گذشته افت شاخص دلار نیز به نفع فلز زرد کار می‌کرد. هر اونس طلا که روز سه‌شنبه روی قیمت 1129 دلار ایستاده بود، چهارشنبه را نیز در قیمت‌های نزدیک این رقم گذراند.

اونس روز گذشته تا ساعت 6 عصر به وقت تهران به قیمت 1128 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد. اونس روز سه‌شنبه تحت‌فشار عوامل کاهشی بود، اما ادامه تقاضا برای این کالای امن، قیمت را در انتهای محدوده 1120 دلار نگه داشت. اونس طلا در این روز با یک دلار افزایش به قیمت 1129 دلار رسید، این اوج در حالی رقم خورد که کف قیمت روز 1123 دلار بود.

پایگاه اینترنتی کیتکو بازار روز سه‌شنبه را «دو پهلو» توصیف کرده است؛ زیرا هم عوامل کاهشی و هم عوامل افزایشی مشغول تاثیرگذاری بودند تا قیمت نهایی تکان چندانی نخورد.

سه‌شنبه چشم‌انداز خوب به قوی ماندن طلا کمک کرد. افت شاخص دلار به‌دلیل سودگیری معامله‌گران ارزی و تثبیت فنی نیز یار طلا شد تا نزدیک بالاترین قیمت در حدود 3 ماه گذشته بماند. همزمان افت شاخص‌های سهام نیز به نفع طلا تمام شد. سه‌شنبه بیشتر بازارهای سهام با فشار فروش روبه‌رو بودند که مهم‌ترین دلیل آن افت قیمت نفت بود. در این روز گزارش‌ها حاکی از آن بود که اعضای اوپک از برگزاری نشست اضطراری برای بحث درباره کاهش تولید، حمایت نمی‌کنند.

با این همه، روسیه اعلام کرد که به بحث درباره کاهش تولید جهانی علاقه‌مند است، اما آنچه بر طلا فشار وارد کرد، رشد شاخص برخی از بازارهای عمده سهام بود. شاخص شانگهای که در ماه‌های گذشته بارها عامل نگرانی‌های جهانی بوده، روز سه‌شنبه با جهش روبه‌رو شد. مقام‌های پولی چین روز سه‌شنبه اعلام کردند که محرک‌های تازه‌ای را برای اقتصاد این کشور در نظر گرفته‌اند.

تحریک جدید قرار است از طریق کاهش میزان پول لازم برای پیش‌پرداخت خانه اولی‌های چین اعمال شود. دیگر خبر روز این بود که بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد تورم پایین ممکن است نیاز به تصویب محرک‌های مالی در این کشور را حتمی کند. بازارهای جهانی روز چهارشنبه را نیز با عوامل مشابهی شروع کردند. صبح چهارشنبه اثرگذاری سیگنال نفتی روسیه به رشد نفت کمک کرد، اما نگرانی‌های نفتی ادامه پیدا کرد تا بازارهای سهام دوباره افت کنند. خروج سرمایه از بازار دارایی، حامی فلز زرد ماند. افت شاخص‌ها از آسیا شروع شد.

بورس‌های آسیایی در پی ضعیف ماندن نفت که نگرانی‌ها را نسبت به تاثیرات احتمالی بر اقتصاد جهان زنده نگه داشته است، افت شدیدی کردند. به گزارش «ایسنا» شاخص ام اس سی‌آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن روز چهارشنبه 1/ 2 درصد سقوط کرد. شاخص نیکی 225 ژاپن 2/ 3 درصد عقب نشینی کرد و شاخص کسپی کره جنوبی هم 8/ 0 درصد نزول کرد. هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ با 6/ 2 درصد کاهش مواجه شد و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 1/ 1 درصد افت کرد. شاخص اس‌اند پی/ ای اس ایکس 200 استرالیا 3/ 2 درصد سقوط کرد. بازارها در تایوان، آسیای جنوب شرقی، هند و نیوزیلند نیز در سطح پایین‌تری قرار گرفتند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، سرمایه‌گذاران نسبت به گسترش پیامدهای سقوط نفت نگران هستند؛ زیرا شرکت‌های انرژی به کاهش نیروی کار و سرمایه‌گذاری خود اقدام کرده‌اند. کاهش قیمت‌های نفت همچنین به چالش‌هایی اقتصادهایی که با تورم منفی مقابله می‌کنند، افزوده است؛ به‌خصوص در شرایطی که نشانه‌های آهسته شدن روند رشد اقتصادی در آمریکا و چین مشاهده می‌شود. با این همه بعضی از تحلیلگران معتقدند هزینه‌های پایین انرژی موجب رونق اقتصادی خواهد شد؛ زیرا درآمد واقعی مصرف‌کنندگان را می‌تواند چند هزار میلیارد دلار افزایش دهد.

با این همه، آنچه فعلا غلبه دارد، نگرانی است و این نگرانی به نفع پناهگاه‌های سرمایه عمل می‌کند. اونس طلا که سال 2016 را با قیمت 1061 دلار آغاز کرده بود، با کمک همین نگرانی‌ها در ژانویه بیش از 5 درصد رشد کرد و در روزهای اول فوریه به مرز 1130 دلار نزدیک شد.



۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید