سینما و تلویزیون؛ از حذف سروش صحت تا شکایت از «دینامیت»

سینما و تلویزیون؛ از حذف سروش صحت تا شکایت از «دینامیت»

در آخرین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سازندگان فیلم‌های «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» با یک شوک بزرگ روبه رو شدند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه این دو فیلم اعلام به دلیل خفیف، تحقیر و تمسخر فریضه امر به معروف و نهی از منکر اعلام جرم کرد.

کد خبر : ۱۰۷۲۱۵
بازدید : ۱۰۱۷

در طول ماه اتفاقات ریز و درشتی در عرصه سینما، تلویزیون و البته شبکه خانگی می‌افتد.

اتفاقاتی که به فراخور اهمیت، رسانه‌ها به پوشش متن و حاشیه آ‌نها می‌پردازند.

حذف سروش صحت از اجرای کتاب باز / اول اردیبهشت

بیش از یکسال از پایان آخرین فصل برنامه «کتاب باز» می‌گذشت و خبری از تولید فصل جدید نبود تا اینکه عبدالجواد موسوی با انتشار یادداشتی، از دلیل اصلی تولید نشدن این برنامه پرده برداشت. او در این یادداشت نوشت که مشکل اصلی برنامه «سروش صحت» است.

طبق ادعای او تفکر حاکم بر تلویزیون صحت را با اصطلاح خودی نمی‌دانند و معتقدند مجری یک برنامه فرهنگی نباید از قشر روشنفکر جامعه باشد. محتوای این یاداشت هیچگاه به شکل رسمی از طرف مسولین تلویزیون تکذیب نشد و همه آن‌ها به شکل تلویحی ماجرای حذف سروش صحت را از برنامه «کتاب باز» تایید کردند.

بستری شدن رضا رویگری در آسایشگاه کهریزک / پنجم اردیبهشت

عصر روز پنجم اردیبهشت ماه، باشگاه خبرنگاران جوان ویدیو دردناکی از رضا رویگری در آسیایشگاه سالمندان کهریزک منتشر کرد. در این ویدیو رویگری اعلام می‌کند که چند روزی است همسرش او را به کهریزک آورده و آنجا رها کرده و رفته است.

او مدعی می‌شود که همسرش موبایلش را هم گرفته تا نتواند با افراد خارج از آسایشگاه ارتباط بگیرد. رویگری این ویدیو را با موبایل یکی از ساکنان آسایشگاه ضبط و در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گذارد. بعد از انتشار این ویدیو پرویز پرستویی به همراه تعدادی خیر به کمک رویگری می‌روند و مشکلش را مرتفع می‌کنند.

درگذشت شهلا ناظریان / پنجم اردیبهشت

از درگذشت رفعت هاشمپور یکی از بزرگان دوبله ایران، شهلا ناظریان هم اردیبهشت ماه امسال از دنیا رفت تا صنعت دوبله ایران یکی از قدرتمندترین گوینده‌های خود را از دست بدهد.

مرحومه ناظریان همسر زنده یاد حسین عرفانی بود. صداپیشگی او در نقش «اینگرید برگمن» در فیلم جاودان «کازابلانکا» از شاهکار‌های دوران کاری این هنرمند فقیدست. شهلا ناظریان کارش را در دوبله از سال ۱۳۴۱ و زمانی که در دبیرستان مشغول به تحصیل بود شروع کرد. او طی مدت فعالیتش دوبلور بازیگرانی، چون سوفیا لورن، دایان کیتون، فی داناوی، آن مارگرت، کاترین اسپاک، الیزابت تیلور و… بود.

بازگشت رضا عطاران به اکران / هفتم اردیبهشت

بعد از نزدیک به دوسال فیلمی با بازی «رضا عطاران» روی پرده سینما‌ها رفت. عطاران که به بمب گیشه معروف است، از چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه با فیلم «انفردی» به عرصه اکران بازگشت. آخرین فیلم او با نام «زیر نظر» پاییز سال ۹۸ اکران شد.

بعد از این فیلم عطاران در آثاری چون «انفرادی»، «شیشلیک» و «روشن» بازی کرد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما‌ها همگی این آثار پشت در اکران ماندند. از میان این سه فیلم در نهایت «انفرادی» با دریافت پروانه نمایش روی پرده رفت. فروش این فیلم از مرز ۲۰ میلیارد تومان گذشته است.

اکران لامینور / هفتم اردیبشهت

«لامینور» آخرین ساخته سینمایی داریوش مهرجویی تا رسیدن به اکران عمومی مسیر پر پیچ وخمی را طی کرد. این فیلم ابتدا قرار بود به عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروز ۹۹ روی پرده سینما‌ها برود، اما با شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی سینما‌ها اکران آن منتفی شد.

بعد از گذشت دوسال نام این فیلم در فهرست اکران نوروز ۱۴۰۱ قرار گرفت. اما دو روزمانده به شروع نمایش از سوی سازمان سینمایی اعلام شد که پروانه نمایش فیلم منقضی شده و تهیه‌کننده باید مجددا درخواست پروانه بدهد. همین امر اکران لامینور را به تاخیر انداخت و سرانجام این فیلم عید فطر روی پرده رفت.

حضور اصغر فرهادی در جمع داوران جشنواره فیلم کن / ششم اردیبشهت

روزنامه «گاردین» در خبری اعلام کرد که به احتمال زیاد اصغر فرهادی به عنوان ریس هیات داوران جشنواره فیلم «کن» انتخاب می‌شود. این خبر در رسانه‌های داخلی بازتاب زیادی داشت تا اینکه ششم اردیبهشت ماه به شکل رسمی ریس و اعضای هیات داوران کن معرفی شدند.

طبق اعلام مسولین برگزاری جشنواره «وینسنت لیندون» بازیگر فرانسوی به عنوان رییس هیات داوران انتخاب شد و اصغر فرهادی همراه با «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه» ترکیب هیات داروان بخش مسابقه هفتادو پنجمین دوره جشنواره کن را تشکیل دادند.

جنجال‌های زندگی خصوصی مسعود کیمیایی / شانزدهم اردیبهشت

شامگاه جمعه شانزدهم اردیبهشت، گوگوش در مصاحبه‌ای با هما سرشار ناگفته‌های از زندگی خصوصی خود و مسعود کیمیایی همسر سابقش بیان کرد که حرف‌های او جنجال‌های زیادی را به راه انداخت. بعد از پخش این مصاحبه پولاد کیمیایی عکسی از کودکی خودش کنار مادرش و گوگوش منتشر کرد و در توضیح آن نوشت:

«عکس دوستی مادرم با گوگوش. یه مثالی هست که می‌گه مجرم به صحنه جرم برمی‌گردد.» او سپس در سالروز درگذشت مادرش با حضور برمزار او ویدیویی ضبط کرد و با مسولین شبکه ماهواره‌ای فرصتی یک ماهه داد تا با او هم در این رابطه مصاحبه کنند.

معرفی برگزیدگان سینما توسط انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی / بیست و چهارم اردیبهشت

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی بعد از وقفه‌ای یکساله برگزیدگان خود را که مربوط به دو دوره جشنواره سی و هشتم و سی و نهم می‌شد را معرفی کرد. معرفی برگزیدگان این دوره با همکاری «فیلم‌نیوز» انجام شد و طی آن فیلم «آتابای» ساخته نیکی کریمی موفق شد در سه رشته بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی تندیس این انجمن را از آن خودش کند.

در رشته بازیگری مرد اصلی و مکمل جوایز به ترتیب به سعید آقاخانی (خون‌شد) و جواد عزتی (آتابای) رسید. در رشته بازیگر اصلی و مکمل هم الناز شاکردوست (تی تی) و باران کوثری (بی همه چیز) برگزیده شدند.

شکایت از فیلم‌های دینامیت و گشت ارشاد / سی و یکم اردیبهشت

در آخرین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ سازندگان فیلم‌های «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» با یک شوک بزرگ روبه رو شدند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه این دو فیلم اعلام به دلیل خفیف، تحقیر و تمسخر فریضه امر به معروف و نهی از منکر اعلام جرم کرد. این ستاد همچنین از وزارت ارشاد به اندازه فروش این دو فیلم که چیزی نزدیک به ۹۵ میلیارد تومان است خواستار تامین منابع مالی برای ساخت فیلم فاخر و جبران خسارت فرهنگی این دو فیلم شد.

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید