روز کم‌نوسان بازارها

روز کم‌نوسان بازارها

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۱۰۷۳۸
بازدید : ۳۱۰۹

روز کم‌نوسان بازارها

تقابل شناسایی سود و خو‌ش‌بینی‌ها
دیروز شاخص کل بورس با افت 42 واحدی (06/ 0 درصدی) به 73 هزار و 684 واحد رسید. به نظر می‌رسد تقابل خوش‌بینی‌ها و شناسایی سود از سوی برخی سهامداران، برآیند خنثی بازار سهام را رقم زده است.

به عبارت دقیق تر، رشدهای قابل توجه قیمت‌ها از ابتدای زمستان، سود مناسبی را عاید بسیاری از سهامداران کرده است؛ عاملی که به دلیل برخی تردیدها نسبت به پایداری رونق بورس، موجب قرار گرفتن این سهامداران در سمت فروش می‌شود.

از سوی دیگر، فعالان بسیاری وجود دارند که با امید به آینده بازار سهام در سمت خرید فعالیت می‌کنند. در این میان، برخی سهامداران حضور دارند که بدون تحلیل و صرفا برای حرکت روی موج صعودی وارد بازار می‌شوند که آنها پایداری رونق بورس را تهدید می‌کنند. به هر حال، حجم و ارزش بالای معاملات فعلی بورس همچنان نمایانگر پویایی این بازار است.

روز کم‌نوسان بازارها

حبس بازه‌ای دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به نرخ 3625 تومان معامله شد. شاهد حبس بازه‌ای دلار هستیم. ملموس شدن آثار رفع تحریم‌ها و انتظار برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده عامل روانی برای تقویت چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار است.

اما بالا بودن ارزش دلار در سطح بین‌المللی و نوسان قیمت نفت در سطح 30 دلاری (تضعیف سمت عرضه با کاهش درآمدهای نفتی) به‌صورت بنیادین از نرخ ارز حمایت می‌کنند. تقابل این دو عامل در شرایط کنونی نوسانات اندک نرخ دلار را رقم زده است.

تاکید مسوولان پیش از این بر کاهش نوسانات نرخ ارز پس از رفع تحریم‌ها بوده است. همچنین به تک نرخی کردن نرخ دلار تا 6 ماه آینده نیز مجددا تاکید شده است. امری که با توجه به فاصله بیش از 600 تومانی نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد روند مبهمی را پیش روی معامله‌گران ارز قرار داده است.

روز کم‌نوسان بازارها

حمایت اونس از سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت 955 هزار تومان معامله شد. در شرایط افت 5 تومانی نرخ دلار، خوش‌بینی‌ها به عدم ریزش اونس قیمت سکه را با رشد همراه کرد.

در شرایط کنونی شاهد نوسان اونس نزدیک به بیشترین میزان در 12 هفته گذشته هستیم. نوسانات بازارهای سهام با نوسانات شدید قیمت نفت نزدیک سطح 30 دلاری و نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است.

روز جمعه آمار اشتغال آمریکا می‌تواند تصویری از روند افزایش نرخ بهره (عامل فشار بر اونس) بدهد که انتظار می‌رود با روند کُندتری افزایش یابد (عامل حمایت از اونس). بنابراین خوش‌بینی معامله‌گران سکه نسبت به اونس مانع از ریزش سکه در برابر افت اندک نرخ دلار شد؛ اما همچنان روند نامشخص نرخ دلار احتیاط معامله‌گران و کم واکنشی آنها نسبت به اونس را رقم زده است.

روز کم‌نوسان بازارها

رشد اونس در نوسان بازارهای سهام
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1128 دلار معامله ‌شد. در شرایط کنونی شاهد نوسانات بازارهای سهام هستیم. امری که در کنار چشم انداز کند شدن رشد اقتصاد جهانی به ویژه در کشورهای نوظهور معامله‌گران را به سمت دارایی‌های کم‌ریسک شامل اونس و ین ژاپن سوق داده است.

با اینکه قیمت نفت روز چهارشنبه اندکی از کف فاصله گرفت، اما همچنان نوسانات شدید آن ریسک‌گریزی را در معامله‌گران تشدید می‌کند. علاوه بر اینکه پیش از آن نیز شاهد اثرگذاری زیان‌های شرکت‌های نفتی بر بازارهای سهام بودیم.

احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی اروپا در نشست مارس همچنین منفی کردن نرخ بهره ازسوی بانک مرکزی ژاپن بر نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی تاکید دارد.

نشست پیشین فدرال رزرو بر تدریجی بودن افزایش نرخ بهره تاکید شد. آمار اشتغال آمریکا (جمعه) تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد که در صورت ضعف، از اونس حمایت کند.

روز کم‌نوسان بازارها

افت «تسه»ها با فشار نرخ سود
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با افت 6/ 0 درصدی به قیمت 85 هزار و 959 تومان معامله شدند. هم‌اکنون نرخ سود اوراق در صورت ترکیب اوراق جدید و پیشین در سطح 6/ 23 درصدی قرار دارد.

رابطه مستقیم میان نرخ سود و قیمت اوراق، مانع از رشد پرشتاب قیمت «تسه»ها می‌شود. نرخ سود کنونی با توجه به روند کاهشی نرخ تورم توجیه پذیر نیست؛ اما ثبات نسبی قیمت مسکن و تقویت قدرت خرید متقاضیان با افزایش سقف وام، حبس بازه‌ای قیمت «تسه»ها را رقم زده است.

همچنان به دلیل رکود بیش از دو ساله مسکن، انتظار می‌رود بازگشت به رونق نیازمند زمان بیشتری باشد. اما اقدامات دولت برای تقویت تقاضا شامل امکان تامین بخشی از وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن در کنار افزایش سرمایه بانک مسکن در سال آینده می‌تواند با چشم‌انداز بازگشت رونق، عامل حمایت از «تسه»ها باشد.

روز کم‌نوسان بازارها

حمایت از نفت در مرز 30 دلار
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 30 دلار معامله ‌شد. شاهد نوسانات قیمت نفت در سطح 30 دلاری هستیم.

روز گذشته وزیر خارجه روسیه از احتمال برگزاری نشستی برای کاهش تولید خبر داد. با توجه به قرار گرفتن قیمت نفت نزدیک به کف 13 ساله، این سیگنال معامله‌گران را ترغیب به افزایش خرید کرد.

پیش از آن تخمین موسسه نفت آمریکا (API) افزایش 3/ 8 میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری عامل فشار بر نفت بود که آمار دقیق آن از سوی اداره اطلاعات آمریکا (EIA) منتشر می‌شود.

هم‌اکنون حجم ذخایر نفت تجاری 120 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5 سال اخیر قرار دارد. افت قیمت نفت شرکت‌های نفتی را ملزم به کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای کرده است.

بنابراین کارشناسان از جمله گلدمن ساکس پیش‌بینی بازگشت قیمت نفت از اواخر 2016 به دلیل کاهش تولیدات نفت شیل را می‌دهند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید