یوهان گوتنبرگ مخترع ماشین چاپ

یوهان گوتنبرگ، مبتكر آلمانی و مخترع ماشین حساب در 1398م در آلمان متولد شد؛ اما پس از چندی به استراسبورگ در فرانسه رفت و به كارهای فنی و صنعتی پرداخت.

کد خبر : ۱۰۷۴۶
بازدید : ۷۰۶۲
یوهان گوتنبرگ، مبتكر آلمانی و مخترع ماشین حساب در 1398م در آلمان متولد شد؛ اما پس از چندی به استراسبورگ در فرانسه رفت و به كارهای فنی و صنعتی پرداخت.

تا عصر گوتنبرگ، كتاب‏ها با صرف وقت فراوان و زحمت بسیار، با دست نوشته و نسخه‌برداری می‏شد و درنتیجه، كتاب، هم كم بود و هم گران‌قیمت. این امر باعث شد كه تنها ثروتمندان قادر به تهیه كتاب باشند. از این گذشته، نسخه‏های خطی، غالبا همراه با غلط و اشتباهات فراوان بود و به‌رغم دقت در نسخه‌برداری، باز هم این كتب اشتباهات زیادی داشت.

هرچند در این زمان نوعی چاپ موسوم به چاپ قالبی موجود بود و در آن، حروف و مطالب را پس از حك كردن بر قالب چوب به‌طور معكوس بر سطح نرم می‏فشردند تا نقش ایجاد شود؛ ولی این روش نیز زمان زیادی صرف می‏كرد.

از این رو گوتنبرگ تمام توان خود را در راه تكمیل نقشه خود برای عملی ساختن فن چاپ مصروف داشت و پس از یافتن فلز مورد نظر و مركب مناسب، در سال 1444م ماشین چاپ سنگی و سپس سربی را اختراع كرد و گام مهمی درراه ثبت، انتشار و ترویج علوم و معارف در میان مردم برداشت.

گوتنبرگ در اولین كار خود، در 25 ژانویه 1456م انجیل را در 1282 صفحه به چاپ رساند و تحولی عظیم در این فن ایجاد كرد. هرچند در این میان گوتنبرگ مقروض و ورشكسته شد و دیگران كار او را ادامه دادند. با این حال، این اختراع بزرگ در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت و نام او را بلندآوازه گردانید. یوهان گوتنبرگ سرانجام در 3فوریه 1468م در 70 سالگی درگذشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید