چرا نباید از خمیردندان فاقدِ فلوراید استفاده کنیم؟

چرا نباید از خمیردندان فاقدِ فلوراید استفاده کنیم؟

افزودنِ فلوراید به سیستمِ آب عمومی پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگ‌سالان را تا حداقل ۲۵‌درصد کاهش داده است.

کد خبر : ۱۰۷۵۲۲
بازدید : ۸۷۸

فرادید | مسواک زدن و استفاده از نخ‌دندان به‌صورت منظم فقط بخشی از فرایند رعایتِ بهداشتِ دهان و دندان است. افراد باید حتماً از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنند، زیرا این نوع خمیردندان، تنها روشِ اثبات‌شده برای پیش‌گیری از خرابی دندان است. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که برخی از مصرف‌کنندگان درحالِ عوض کردنِ خمیردندان‌های حاوی فلوراید با خمیردندان‌های فاقد فلوراید یا طبیعی هستند.


به گزارش فرادید؛ این مصرف‌کنندگان از محصولاتِ جایگزینی استفاده می‌کنند که به عنوانِ محصولاتِ «طبیعی» در فروشگاه‌های آنلاین یا در بازار به فروش می‌رسند.


ادموند هولتِت، استاد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، می‌گوید: «نگرانی من از این بابت است که افرادی که این محصولات را جایگزینِ خمیردندان‌های حاویِ فلوراید می‌کنند، درواقع خودشان را از مزایایِ اثبات‌شده فلوراید در پیش‌گیری از خرابی و پوسیدگیِ دندان محروم می‌کنند.»


فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در بیش‌ترِ منابع آبی مثل دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها پیدا می‌شود. در ۷۰ سالِ اخیر، فلوراید به آبِ آشامیدنیِ عمومی بسیاری از نقاطِ ایالاتِ متحده افزوده شده است. وقتی فلوراید به خمیردندان یا محصولاتِ دندانی افزوده می‌شود، باعثِ استحکامِ مینای دندان یا سطحِ سختِ دندان می‌شود و به‌این‌ترتیب به استحکام دندان‌ها کمک می‌کند.


مطالعات نشان داده‌اند افزودنِ فلوراید به سیستمِ آب عمومی پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگ‌سالان را تا حداقل ۲۵‌درصد کاهش داده است.


علی‌رغمِ وجود شواهد بسیاری که از فواید فلوراید در سلامت دهان و دندان حمایت می‌کند، برخی مصرف‌کنندگان درحالِ خریدِ محصولاتی هستند که در بازار به عنوانِ محصولاتی که به اندازه خمیردندان‌های حاوی فلوراید مؤثر هستند، تبلیغ می‌شوند.


جستجو در فروشگاه‌های معروفِ آنلاین مثل آمازون نشان می‌دهد که خمیردندان‌های متنوعِ فاقد فلوراید با شعار‌هایی مثلِ «در خریدِ محصولِ طبیعی و مؤثر» تعلل نکنید، به فروش می‌رسند. نظراتی که مصرف‌کنندگان در زیر این محصولات داده‌اند نیز نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها از فلوراید می‌ترسند.


این نوع مصرف‌کنندگان اغلب از فلوراید به عنوانِ ماده سمی یاد می‌کنند که می‌تواند در درازمدت باعثِ بیماری شود.


اما هولت می‌گوید که فلوراید یک ماده کاملاً طبیعی و بی‌خطر است. «فلوراید ماده‌ای است که در طبیعت یافت می‌شود و یک محصولِ طبیعی برای مبارزه با پوسیدگی دندان است.»


هولت می‌گوید بااینکه برخی از فروشندگانِ خمیردندان‌های فاقدِ فلوراید از آن‌ها به عنوان خمیردندان‌های بی‌خطر و بسیار مفید یاد می‌کنند که به حفظِ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند، اما هیچ ماده‌ای در طبیعت به‌اندازه فلوراید نمی‌تواند از پوسیدگی دندان پیش‌گیری کند.


او می‌گوید: «۷۰ سال تحقیق نشان می‌دهد که این محصول از پوسیدگی دندان‌ها پیش‌گیری می‌کند. هیچ ماده‌ای به اندازه فلوراید در حفظِ سلامت دندان‌ها مؤثر نبوده است.»

پوسیدگی چه زمانی رخ می‌دهد؟

پوسیدگی زمانی رخ می‌دهد که سطحِ سخت دندان تجزیه می‌شود. دندان‌ها دائم در پوششی چسبنده از باکتری‌هایی با عنوانِ پلاکِ دندان پوشیده شده‌اند. وقتی افراد غذا یا نوشیدنی‌های حاویِ شکر مصرف می‌کنند، باکتری‌های موجود در پلاک اسید تولید می‌کنند و این اسید به لایه سختِ دندان هجوم می‌برد و در طی زمان آن را تخریب می‌کند. بعد حفره‌های کوچکی به عنوان کرم‌خوردگی در دندان ایجاد می‌شود.


فلوراید باعثِ استحکامِ مینای دندان می‌شود و بعد از آنکه دندان‌ها موردِ هجوم اسید قرار گرفتند، به بازسازیی مینای دندان کمک و علائمِ کرم‌خوردگی را معکوس می‌کند.


منبع: healthline.com
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید