۶ رفتار خاص آن‌هایی که در سلامت روانی‌اند

۶ رفتار خاص آن‌هایی که در سلامت روانی‌اند

آدم‌هایی هستند که با ما بدرفتار می‌کنند، ما را به لحاظِ احساسی و عاطفی فاقدِ قدرت می‌کنند و برخی اوقات ما را متقاعد می‌کنند که نمی‌توانیم به اهداف‌مان دست پیدا یا بهترین نسخه خودمان را خلق کنیم. اگر روی چیز‌هایی که این افراد می‌گویند و کار‌هایی که می‌کنند تمرکز کنیم و اجازه بدهیم که بهترین‌های وجودِ ما را به تاراج ببرند تا زمانیکه به نقطه‌ای برسیم که ببینیم دیگر راهی برای برون‌رفت از مشکل نداریم، حکمِ سم و زهر را برای‌مان دارد.

کد خبر : ۱۰۷۵۲۳
بازدید : ۱۴۹۵

فرادید | وقتی به عنوان یک روان‌درمان‌گر به موضوعی فکر می‌کنم تا درباره چگونگی بهبودِ سلامتِ روانی و افزایشِ انعطاف و سازش‌پذیریِ افراد بنویسم، متوجه می‌شوم که عنوان‌هایی که باید درباره‌شان نوشت، کم نیستند.

به گزارش فرادید؛ هرچه‌باشد، ما در عصر پرالتهابی زندگی می‌کنیم که عدمِ قطعیت درباره آینده فردی و آینده جهان‌ِ اطراف‌مان بسیار زیاد است؛ بنابراین تصمیم گرفتم برای افزایش آگاهی درباره سلامتِ ذهنی، مطلبی بنویسم که افراد را تشویق کند از خودشان مراقبت کنند و به این فکر کنند که سلامتِ ذهنی برای‌شان شاملِ چه مواردی است. ما هر کدام باتوجه به شرایطی زندگی، روابط و آرزوهای‌مان با چالش‌های متفاوتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. همه ما در زندگی‌مان در اعصار مختلف، درگیری‌های مختلفی داشته و داریم.


اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم از سلامتِ ذهنی و روانی‌مان در مواردی که اغلب افراد با آن مواجه هستند، مراقبت کنیم. انجام کار‌هایی که در ادامه شرح می‌دهم می‌تواند به همگان کمک کند تا بروی حفظِ سلامتِ روانی و ذهنی‌شان تمرکز کنند و قوی و انعطاف‌پذیر بمانند.


۱. تشخیص دهید که چه چیزی در حوزه اختیار و کنترل‌تان است و چه چیزی را می‌توانید تغییر بدهید
بسیاری از ما تمایل داریم روی کار‌های سخت، چیز‌هایی که نمی‌توانیم تغییر بدهیم و چیز‌هایی که ما را عقب نگه می‌دارند، تمرکز کنیم. این کار به سرعت باعثِ دلسردی می‌شود و اشتیاق ما را می‌کشد. وقتی مدام روی ناممکن‌ها، ناشدنی‌ها و چراییِ ناتوانی در انجام برخی کار‌ها تمرکز می‌کنیم، در چرخه ناامیدی گرفتار می‌شویم.


این‌درحالیست که وقتی روی چیز‌هایی که می‌توانیم کنترل کنیم تمرکز می‌کنیم، احساس قدرتمند بودن می‌کنیم. ما به خودمان باور پیدا می‌کنیم و می‌فهمیم چیز‌هایی وجود دارند که می‌توانیم به کمک‌شان زندگی‌مان را بهتر کنیم، روابطِ بهتری بسازیم و از نیازهای‌مان مراقبت کنیم.


۲. بدبینی را در پایین‌ترین سطح ممکن نگه دارید
مقداری طنزِ کنایه‌آمیز می‌تواند به کنار آمدن با ناامیدی‌های زندگی مفید باشد، اما شوخی‌های زیاداز‌حد به نوعی نگرشِ منفی و بدبینانه منجر می‌شود که می‌توانند به پیش‌فرضِ ما در زندگی تبدیل شوند. آن‌وقت ممکن است درگیر این باور شویم که تغییر هرگز رخ نمی‌دهد و جهان فقط می‌خواهد حالِ ما را بگیرد.


چنین چیزی هرگز به مثبت‌اندیشی و انعطافی که نیاز داریم تا زندگی متعادلی داشته باشیم و روی بهتر شدنِ زندگی‌مان تمرکز کنیم، منجر نخواهد شد. وقتی روی دورِ طنز‌های بدبینانه، مسخره‌کردن، ریشخند‌کردن و ... افتادید، حواس‌تان به خودتان باشد و به خودتان یادآوری کنید که اگر چنین گفتگو‌هایی تبدیل به روزمرگی شود، برای‌تان مفید نخواهد بود.


۳. افرادی که در زندگی‌تان به شما تعلق ندارند را شناسایی کنید
آدم‌هایی هستند که با ما بدرفتار می‌کنند، ما را به لحاظِ احساسی و عاطفی فاقدِ قدرت می‌کنند و برخی اوقات ما را متقاعد می‌کنند که نمی‌توانیم به اهداف‌مان دست پیدا کنیم یا بهترین نسخه خودمان را خلق کنیم. اگر روی چیز‌هایی که این افراد می‌گویند و کار‌هایی که می‌کنند تمرکز کنیم و اجازه بدهیم که بهترین‌های وجودِ ما را به تاراج ببرند تا زمانیکه به نقطه‌ای برسیم که ببینیم دیگر راهی برای برون‌رفت از مشکل نداریم، حکمِ سم و زهر را برای‌مان دارد.


ما مسئولیم روابط بدمان را شناسایی کنیم، خودمان را از این روابطِ بد آزاد کنیم و روبه‌جلو حرکت کنیم؛ نه‌آنکه روی خرابه‌هایی که این روابطِ بد برای‌مان ساخته‌اند به زندگی کردن ادامه دهیم.


درنهایت این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم و راهِ خودمان را بسازیم. آن‌هایی که دوست‌مان و قبول‌مان دارند، ما را همراهی و حمایت و تشویق‌های‌شان را نثارمان می‌کنند.


۴. اطرافِ خودتان را با آدم‌هایی پر کنید که مثلِ خودتان فکر می‌کنند و تلاش‌شان را می‌کنند که خوب زندگی کنند
همه در زندگی از افرادی تأثیر می‌پذیرند. دوستان، اعضای خانواده، همکاران و دیگری‌های مهم زندگی‌مان بر جهان‌بینی‌مان اثر می‌گذارند. الگو‌های رفتاری و خلق‌وخوها، چه مثبت و چه منفی، مسری و واگیر هستند.


وقت‌تان را در اختیار کسانی بگذارید که حسِ خوبی به شما می‌دهند و شما را در محقق کردنِ رؤیاهای‌تان تشویق می‌کنند. زیادی وقت‌گذراندن با آدم‌هایی که مدام از شما انتقاد می‌کنند یا مدام تصمیم‌ها و انگیزه‌های شما را به باد پرسش می‌گیرند، ممکن است که اعتماد‌به‌نفس‌تان را پایین بیاورد و باعث شود که به تصمیم‌های خودتان شک کنید.
بودن در حلقه دوستانِ خوش‌بین، مسئولیت‌پذیر، و کسانی که برای رسیدن به اهداف‌شان اقدام می‌کنند، الهام‌بخش است. رفتار آن‌ها شما را تشویق می‌کند که پیش‌کنشی باشید نه واکنشی. هم‌چنین می‌توانید در رسیدن به یک زندگی خوب از هم حمایت کنید و مراقبت همدیگر باشید.


۵. وکیل مدافعِ خودتان باشید
در طول زندگی ممکن است از حمایت‌های اجتماعی و تشویق دیگران به درجات مختلف بهره‌مند شویم. اما مواقعی هست که چنین حمایت‌هایی وجود ندارد، یا به‌اندازه کافی وجود ندارد، و آن‌وقت است که ما باید بهترین مدافع خودمان باشیم. باید بتوانید نامهربانی و بی‌عدالتی را در حقِ خودتان تشخیص بدهید و در بیان نگرانی‌ها و نیازهای‌تان قاطعانه برخورد کنید.


برخی‌اوقات، دیگران متوجه نیستند که رفتارشان در قبالِ ما چگونه است و اثرِ منفی‌ای که روی ما دارند عمدی نیست. بنابراین، نباید پیش از صحبت کردن با آن‌ها، درباره اتفاقاتی که درجریان است پیش‌داوری کنیم. به‌طور مشابه، اگر حس می‌کنیم طوری با ما رفتار شده است که برای‌مان مشکلاتی پیش آمده یا کیفیتِ زندگی‌مان را تحتِ تأثیر قرار داده است، باید درباره‌اش صحبت کنیم تا بتوانیم به شنیده شدنِ حرف‌ها و درک‌شدن‌مان کمک کنیم. گاهی وکیل‌مدافع بودن به سادگیِ طرح یک درخواست یا شناساندنِ آرزو‌ها و نیازهای‌مان به دیگری است.


۶. با احساسات و افکارِ دیگران همدلی کنید
اگرچه تمرکز کردن بر مراقبت از خویشتن و تمرکز بر دستیابی به اهداف و آرزو‌ها بسیار مهم است، اما زندگی ما جدا از نیاز‌ها و آرزو‌های دیگران نیست. داشتنِ روابطِ سالم برای سلامتِ روانیِ خوب ضروری است. اگر نتوانیم با مشکلات و چالش‌هایی که دیگران دارند همدلی کنیم، داشتنِ روابط و دوستی‌های خوب ناممکن است.


باید نیاز‌های خودمان را به دیگران بشناسانیم، اما هم‌چنین باید به دیگران نشان دهیم که به حسِ آن‌ها اهمیت می‌دهیم و دوست داریم که آن‌ها را درک کنیم. این باعث می‌شود که شبکه‌ای از دوستی‌های اجتماعی و حمایت‌های عاطفی داشته باشیم که در آن هر فردی بتواند دیگری را حمایت و تشویق کند و پیروزی‌های همه جشن گرفته شود.
قرار نیست انجام کار‌هایی که در بالا گفته شد یک زندگی بی‌نقص بسازد. اما دنبال کردنِ این اقدامات برای افزایش مقاومت و تاب‌آوری و سلامتِ روانی شروعِ خوبی است.


منبع: The Psychology Today
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید