قد بلند خطر کدام بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؟!

قد بلند خطر کدام بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؟!

البته قد بلند فقط با بیماری‌ها ارتباط ندارد، بلکه بر اساس نتایج بررسی که در ژورنال Genetics PLOS منتشر شده است، با مزایایی هم برای سلامت ارتباط دارد، از جمله کاهش خطر دچار شدن بیماری‌های کورونری قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا.

کد خبر : ۱۰۷۵۳۹
بازدید : ۵۶۷

بررسی‌ها در گذشته قد بلند افراد را با افزایش خطر دچار شدن به بیماری‌های متعددی از جمله نامنظمی ضربان قلب و ورید‌های واریسی مرتبط کرده‌اند، اکنون یک بررسی جدید بیماری‌های جدیدی را به این فهرست می‌افزاید.

به گزارش وب ام‌دی این بررسی جدید نشان می‌دهد آسیب عصبی در رشته‌های عصبی محیطی در دست‌ها و پا‌ها و نیز عفونت‌های پوست و استخوان هم با قد بلند افراد ارتباط دارند.

البته قد بلند فقط با بیماری‌ها ارتباط ندارد، بلکه بر اساس نتایج بررسی که در ژورنال Genetics PLOS منتشر شده است، با مزایایی هم برای سلامت ارتباط دارد، از جمله کاهش خطر دچار شدن بیماری‌های کورونری قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا.

پژوهشگران آمریکایی با استفاده از داده‌های مربوط به کهنه‌سربازان، اطلاعات ژنتیکی و به داشتی بیش از ۲۰۰ هزار بزرگسال سفید پوست و بیش از ۵۰ هزار بزرگسال سیاه پوست را بررسی کردند. در این بررسی، در مجموع بیش از ۱۰۰۰ عارضه پزشکی گنجانده شده بود.

این پژوهشگران با استفاده از روش‌های ژنتیکی به شواهدی دست یافتند که نشان می‌داد قد افراد بزرگسال با بیش از ۱۰۰ صفت بالینی از جمله عوارض متعددی با پیامد‌های بد برای کیفیت زندگی- نوروپاتی (اختلال اعصاب) محیطی، زخم‌های اندام تحتانی (پا) و نارسایی مزمن وریدی.

این پژوهشگران می‌گویند قد افراد یک عامل خطرساز غیرقابل‌تغییر مورد توجه قرارنگرفته برای چندین بیماری شایع در بزرگسالان است.

با اینکه ارتباط میان قد و بسیاری از بیماری‌های شایع برای مدت درازی شناخته شده است، معلوم نبوده که خودی بلندی یا کوتاهی قد است که افراد را مستعد این بیماری‌ها می‌کند یا سایر عوامل مرتبط با قد مانند تغذیه و وضعیت اجتماعی و اقتصادی را باید مقصر دانست.

تلاش پژوهشگران در این بررسی این بود که تاثیر این عوامل مرتبط با در نظر گرفتن «رابطه میان بیماری‌های گوناگون و قد حقیقی افراد و رابطه میان قد پیش‌بینی‌شده آن‌ها بر اساس خصوصیات ژنتیکی‌شان» کنار گذاشته شود.

قد میانگین افراد در این بررسی ۱۷۶ سانتی‌متر بود و ۹۱.۶ درصد آن‌ها مرد بودند.

این بررسی یافته‌ها بررسی‌های پیشین درباره رابطه میزان قد بالاتر از میانگین و افزایش خطر «فیبریلاسیون دهلیزی»، یک نوع اختلال ریتم ضربان قلب و ورید‌های واریسی و کاهش خطر عوارض قلبی‌-عروقی مانند فشار خون بالا، بالا بودن چربی‌های خون و بیماری شریان‌های کورونری قلب را تایید کرد.

یکی از یافته‌های جدید این بررسی یافتن رابطه‌ای میان قد افراد و آسیب رشته‌های عصبی محیطی (نوروپاتی محیطی) در دست‌ها و پا‌ها و عفونت‌های استخوان و پوست مانند زخم‌های مزمن پا بود.

این پژوهشگران می‌گویند برای توضیح یافته‌های این بررسی، تحقیقات بیشتر ترجیحا در گروه افرادی بزرگ‌تر، متنوع‌تر و از کشور‌های گوناگون ضروری است.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید