چرا هنگام عصبانیت گریه می‌کنم؟

چرا هنگام عصبانیت گریه می‌کنم؟

آیا تا به حال هم‌زمان با خشمِ واقعی، حس گریستن به سراغ شما آمده است؟ در این مقاله درباره‌ی واکنش احساسی به خشم و نحوه‌ی مدیریت آن می‌خوانید.

کد خبر : ۱۰۷۶۲۹
بازدید : ۱۱۴۵

فرادید | برخی افراد هنگام عصبانیت داد می‌زنند و جیغ می‌کشند، اما برخی دیگر هنگام عصبانیت گریه می‌کنند.

به گزارش فرادید؛ گریستن در واقع یک واکنش بسیار طبیعی به خشم است چرا که خشم معمولاً نتیجه‌ی احساس صدمه یا ناراحتی است.

سابرینا رومانوف روان‌شناس بالینی می‌گوید: «در اصل ابراز خشم آسون‌تره تا آسیب‌پذیریِ ناشی از پذیرش و ابرازِ ناراحتی.»

به گفته‌ی رومانوف وقتی خشم‌تان را ابراز می‌کنید دسترسیِ شما به درد و احساسات نهفته‌ی مرتبط با خشم آسان‌تر می‌شود به همین دلیل ممکن است هنگام عصبانیت گریه کنید.

راهکار‌های رویارویی با گریستن موقع عصبانیت

نفس‌های عمیق بکشید. خشم سبب بروز تغییرات روانی و فیزیولوژیکی در بدن می‌شود، مثلاً افزایش ضربان قلب، فشار خون و آدرنالین. این تغییرات سرعت واکنش‌های شما را بالا برده و توانایی تصمیم‌گیری‌های منطقی را کاهش می‌دهد. نفس عمیق کشیدن راه خوبی برای آرام شدن است.

احساسات‌تان را به اشتراک بگذارید. بخشی از دلیلِ خشمگین شدن زیر پا گذاشته شدنِ مرز‌های شما و احساسِ دیده نشدن یا بدرفتاری از سوی دیگران است. خشم واکنش بزرگیست که نادیده گرفتن آن آسان نیست. از این رو، باید به اشتراک گذاشتن احساسات را جدی بگیرید. معنایش این نیست که هر وقت عصبانی هستید فریاد بکشید بلکه با یک دوست یا عضوی از خانواده درددل کنید یا احساسات‌تان را روی کاغذ بنویسید تا موقعیت را واضح‌تر ببینید، محرک خشم‌تان را شناسایی کنید و سپس به روش موثرتری واکنش نشان دهید.

خونسردی خودتان را در جمع حفظ کنید. گاهی‌اوقات در حضور جمع عصبانی شده‌اید، اما نمی‌خواهید کسی گریه‌ی شما از سرِ خشم را ببینید. در این موقعیت‌ها، باید به صورت موقت جلوی اشک‌هایتان را بگیرید اگر این خودداری مانع بدتر شدن موقعیت و سوءتفاهم و انگ زدن به شما می‌شود. اگر امکان‌پذیر است، به فرد مقابل بگویید باید درنگ کنید، موضوع را عوض کنید یا بعداً درباره‌اش حرف بزنید و ادامه‌ی آن را به زمان دیگری موکول کنید.

راه دیگر اینست که افکاری را که محرک گریستن‌تان شده‌اند به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و این قول را به خودتان بدهید که در فرصت مناسب به آن‌ها واکنش نشان می‌دهید و سپس به موقعیت باز گردید. تجسم در این موقعیت‌ها مفید است، مثلاً تصور کنید افکار شما به شکل تصاویر کارتونی درآمده‌اند و شما آن‌ها را در یک جای امن (مثلا در یک کابینت) قرار می‌دهید تا در فرصت مناسب به آن‌ها رسیدگی کنید.

گاهی‌اوقات بهترین کار اینست که موقعیت را ترک کنید، برای آرام کردن خودتان وقت بگذارید و در صورت لزوم زمانی که آرام شدید درباره‌ی واکنش‌تان توضیح دهید.

احساسات‌تان را رها کنید. وقتی احساس امنیت می‌کنید چه با دیگران و چه در خلوت خودتان، از گریستن به عنوان پاک‌سازی روانی استقبال کنید. گریستن یک ابزار ذاتی برای کنترل احساسات است. زمانی که نیاز به گریستن دارید دارید نباید در برابر آن مقاومت کنید. این مکانیسم داخلی برای پردازش و مدیریت احساسات شدید ما خلق شده است.

نتیجه‌گیری

گریستن یک واکنش عادی به خشم است، چرا که خشم معمولاً به واسطه‌ی موقعیت‌های آسیب‌زا ایجاد می‌شود. گریستن راهی برای آزادسازی احساسات و درک بهتر آنهاست.

منبع: verywellmind

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید