دلار در مرز ۲۷ هزارتومان

دلار در مرز ۲۷ هزارتومان

بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران بر این باورند که افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در سامانه‌های رسمی فروش ارز می‌تواند ناشی از تغییر سیاست‌های ارزی نهاد‌های بازارساز باشد.

کد خبر : ۱۰۷۶۴۲
بازدید : ۵۸۴

نرخ دلار سامانه بازار متشکل به سمت مرز کانال ۲۷ هزار تومانی به حرکت درآمد. پس از بالارفتن دست خریداران در فضای روز‌های اخیر بازار ارز، روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار در سامانه بازار متشکل با ۲۶۱ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۲۶ هزار و ۹۴۵ تومان رسید.

بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران بر این باورند که افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در سامانه‌های رسمی فروش ارز می‌تواند ناشی از تغییر سیاست‌های ارزی نهاد‌های بازارساز باشد. به‌صورتی که با کنترل قیمت ارز و جلوگیری از نوسانات چشمگیر به آهستگی نرخ ارز را با نرخ تورم به تعادل برسانند و از ایجاد شکاف میان نرخ رسمی ارز با نرخ‌های مطرح شده در معاملات بازار غیررسمی جلوگیری کنند.

از سوی دیگر در معاملات بازار طلا، نرخ سکه مجددا شاهد کاهش قیمت بود. پس از عقبگرد قیمت سکه امامی از پله‌های میانی کانال ۱۵ میلیون تومانی در روز‌های میانی هفته جاری روز گذشته نیز قیمت این قطعه فلز گران‌بها روی پله دهم کانال ۱۴میلیون تومانی ایستاد.

روزگذشته نرخ سکه طلا در بازار تهران کاهشی بود. هر سکه با حدود ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز عوامل مختلفی می‌توانند در رخ دادن روند کاهشی نرخ سکه در روز گذشته موثر باشد.

به صورت کلی ارزش ذاتی سکه طلا در بازار ایران از حاصل‌ضرب ۳ عامل «نرخ اونس جهانی طلا»، «نرخ ارز در بازار آزاد» و «ضریب تبدیل وزن اونس به گرم سکه» به دست می‌آید.

اختلاف میان رقم به دست آمده به عنوان ارزش ذاتی با نرخ معامله شده در بازار نیز به عنوان حباب قیمتی سکه مطرح می‌شود. در نتیجه به غیر از عامل سوم تشکیل‌دهنده ارزش ذاتی سکه که رقمی ثابت و معادل ۲۳۵۳/ ۰ است دیگر موارد مطرح شده می‌تواند در تغییر نرخ سکه در بازار تهران موثر باشد.

به‌طور مثال با ثبات نرخ جهانی اونس طلا و بالا رفتن نرخ ارز در معاملات غیررسمی روند قیمت سکه نیز افزایشی خواهد بود یا در شرایط دیگر با ثبات نرخ اونس و ارز، تغییر میزان عرضه و تقاضای سکه که عامل افزایش یا کاهش نرخ حباب قیمتی این کالای سرمای‌های است محرک تغییر نرخ سکه خواهد بود.

در بازار روز‌های گذشته نیز کاهش نسبی نرخ اونس جهانی طلا در کنار کاهش حجم تقاضا را می‌توان به عنوان دلایل عقبگرد سکه از کانال قیمتی ۱۵ میلیون تومانی مطرح کرد. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا در بازار روز گذشته با حدود ۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۱۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسید.

روز چهارشنبه نمودار قیمت دلار در سامانه‌های رسمی فروش ارز مجددا افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار در سامانه بازار متشکل روز گذشته با ۲۶۱ تومان افزایش به رقم ۲۶ هزار و ۹۴۵ تومان رسید و در آستانه ورود به کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی قرار گرفت.

کارشناسان ارزی بازار تهران نیز از تغییر سیاست‌های بازار‌ساز در جهت همگام‌سازی نرخ ارز با نرخ تورم سخن گفتند. طبق آمار‌های رسمی منتشر شده در انتهای اردیبهشت ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه رقمی معادل ۳/ ۳۹ درصد برآورد شده است.

کارشناسان نیز با اشاره به رقم مذکور بر این باورند که نرخ دلار در بازار تهران در جهت همراهی با تورم نیازمند افزایش قیمت است و نهاد‌های بازارساز در روز‌های گذشته با افزایش کنترل شده نرخ ارز در تلاشاند تا از نوسانات افزایشی چشمگیر در این بازار جلوگیری کنند.

نمودار قیمتی دلار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید