۳ گیاه گوشت‌خوار آپارتمانی؛ از شر پشه‌ها خلاص می‌شویم!

۳ گیاه گوشت‌خوار آپارتمانی؛ از شر پشه‌ها خلاص می‌شویم!

محیط گلدانی این گیاهان بهتر است ترکیبی از پرلیت، پیت ماس ​​و ماسه باشد. مخلوط خاک گلدان و خاک باغچه مناسب نیست و باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. برای بهتر شدن رشد آن‌ها از کود‌های مخصوص استفاده کنید.

کد خبر : ۱۰۷۸۸۸
بازدید : ۱۲۳۰

فاطمه عباسی | تا همین اواخر، گیاهان گوشت‌خوار را تنها در کتاب‌ها یا مستند‌های تلویزیونی می‌دیدیم، اما مدتی است وارد بازار متنوع گل و گیاه شده و به یکی از گیاهان آپارتمانی عالی و پرطرفدار تبدیل شده‌اند؛ نکته مهم اینکه نیاز‌های مراقبتی آن‌ها با گیاهان آپارتمانی معمولی کمی متفاوت است.

گیاهان گوشت‌خوار به شکل طبیعی معمولا در مناطق باتلاقی و غرقابی یافت می‌شوند که مواد مغذی کمی دارند، بنابراین با به دام انداختن حشرات نیاز خود را برطرف می‌کنند تا با شرایط زیستی خود سازگار باشند.

آن‌ها معمولا مگس‌ها، پشه‌ها و سایر حشرات کوچک را می‌خورند، اما برخی از گونه‌ها هم هستند که حتی می‌توانند قورباغه‌های کوچک، مارمولک‌ها و موش‌ها را به دام بیندازند؛ بنابراین همه گیاهان گوشتخوار برای نگهداری در آپارتمان مناسب نیستند:

۱. گل مگس‌خوار یا زهره مگس‌خوار احتمالا شناخته شده‌ترین گیاه گوشت‌خوار است. شکل این گیاه شبیه یک چنگک است و آرواره‌هایی قوی دارد که مگس‌ها و سایر حشرات کوچک را هنگام لمس مو‌های گیاه به دام می‌اندازد.

این حشره توسط شیره‌های گوارشی گیاه تجزیه می‌شود و نیتروژن و سایر مواد مغذی حشره را به گیاه می‌رساند؛ بنابراین به خاکی قوی نیاز ندارد و کافی است در داخل خانه در یک نقطه روشن نگهداری شود. اگر گلدان این گیاه را روی یک نعلبکی آب قرار دهید رطوبت کافی به ریشه‌ها می‌رسد و به‌خوبی رشد می‌کند.

اگر حشرات زیادی در خانه شما نمی‌چرخند بهتر است گاهی اوقات مقداری کود نیتروژن به خاک این گیاه اضافه کنید. مراقب باشید بچه‌ها چنگک‌های این گیاه را دستکاری نکنند، زیرا از کار می‌افتند!

کیپ ساندو
۲. دماغه دروسرا یا کیپ ساندو یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی گوشت‌خوار است که حشرات را با پیچاندن برگ‌های چسبنده خود به دام می‌اندازد. این گیاه کوچکی که ارتفاع برگ‌های آن تنها به حدود ۴ سانتی‌متر می‌رسد مخصوص این فصل از سال است و در تابستان گل‌های بنفش می‌دهد.

رشد و تکثیر کیپ ساندو راحت است؛ به نور زیاد علاقه دارد و بهتر است روی طاقچه‌های آفتابی باشد. این گیاه هم در صورت نبود حشره کافی به کود مخصوص نیاز دارد.

گیاه پارچ
۳. گیاه گرمسیری پارچ، گیاه مورد علاقه من است؛ به این گیاه جالب جام میمون هم می‌گویند چراکه پارچ‌های گوشت‌خوار آن شبیه گل میمون است. داخل این کیسه‌ها از شیره چسبنده پر شده و از آن برای فریب دادن و به دام انداختن حشرات استفاده می‌شود. غذای محبوب پارچ عنکبوت‌های کوچک و و کرم‌ها هستند، اما انواع درشت‌تر آن در طبیعت مارمولک‌ها را نیز به دام می‌اندازد.

یک خاک فقیر از نیتروژن یا حتی چند برگ از خود گیاه که داخل فنجانی افتاده برای رشد آن کافی است، اما به دلیل طبیعت گرمسیری آن، به تراریوم بیشتر علاقه دارد.

نگهداری از گیاهان گوشت‌خوار

محیط گلدانی این گیاهان بهتر است ترکیبی از پرلیت، پیت ماس ​​و ماسه باشد. مخلوط خاک گلدان و خاک باغچه مناسب نیست و باعث از بین رفتن گیاه می‌شود. برای بهتر شدن رشد آن‌ها از کود‌های مخصوص استفاده کنید.

بهتر است گوشت‌خوار‌ها را با آب مقطر یا آب باران آبیاری کرد، زیرا آب لوله‌کشی و آب چشمه سرشار از مواد معدنی است و گیاه به آن عادت ندارد. گلدان را روی یک نعلبکی پر از آب قرار دهید تا ریشه‌ها مرطوب بماند.

اکثر گیاهان گوشت‌خوار در طول زمستان به خواب می‌روند، بنابراین آن‌ها را به مکانی خنک و دور از نور روشن منتقل کنید تا شکوفایی بهاری آن‌ها باشکوه‌تر باشد.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید