۳۳ درس مهم زندگی که باید در جوانی آموخت (بخش اول)

۳۳ درس مهم زندگی که باید در جوانی آموخت (بخش اول)

فرقی نمی‌کند چند سال دارید یا کجای زندگی هستید، بزرگ‌ترین درسِ زندگی آموختن است.

کد خبر : ۱۰۷۹۴۷
بازدید : ۳۲۶۴

فرادید | درس‌های بسیار زیادی هست که همگی ما آن‌ها را در سنین پایین آموخته‌ایم. اما خرد و بطور کلی درس‌های مهم زندگی را حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم یاد گرفته‌ایم، نه زمانی که به آن‌ها نیاز داشتیم. خبر خوب اینست که نسل جوان می‌تواند از تجربیات و درس‌هایی که بزرگ‌تر‌ها آموخته‌اند بهره ببرد.


به گزارش فرادید؛ زندگی یک پروسه‌ی یادگیری است و ما می‌توانیم با مطالعه، تماشای ویدیو‌های آموزنده یا از طریق تجربیات خودمان درس‌های مهم زندگی را بیاموزیم. اما نکته‌ی مهم اینجاست که با آموختن از تجربیات دیگران به میزان زیادی در وقت و انرژی ما صرفه‌جویی خواهد شد. در این مقاله ۳۳ درس مهم زندگی را می‌آموزید که از جوانی به آن‌ها نیاز دارید.


۱. پول هرگز مشکلات واقعی شما را حل نمی‌کند : پول یک ابزار است، کالایی که ملزومات زندگی‌تان را با آن خریداری می‌کنید و به برخی از خواسته‌های متعارف خود می‌رسید، اما پول همه‌ی مشکلات شما را حل نمی‌کند. خانه‌ی زیبا، ماشین مدل بالا، کفش عالی، حتی اندکی امنیت و مقداری وسایل آسایش را می‌توان با پول خرید، اما پول رابطه‌ی زخمی، تنهایی یا افسردگی را درمان نمی‌کند و شادیِ داشتنِ آن زودگذر است. شادی خریدنی نیست.

۲. آهسته و پیوسته حرکت کنید : زمانی که جوان هستیم و تازه وارد بزرگسالی شده‌ایم احساس می‌کنیم باید هر کاری را بی‌درنگ و آنی انجام دهیم در حالی که برای هر برنامه و تصمیمی باید اندیشید و برنامه داشت، همه چیز را تجربه کرد، به بهترین‌ها دست یافت، عشق واقعی را پیدا کرد، معنا و هدف زندگی را فهمید و به تمام این‌ها باید آهسته و پیوسته رسید. باید اجازه دهید زندگی ناشناخته‌هایش را برای شما آشکار کند. باید منتظر بمانید تا ببنید شما را به کدام سو هدایت می‌کند و تامل کنید تا بهترین تصمیمات را برای زندگی‌تان بگیرید. از هر لقمه غذایی که می‌خورید لذت ببرید، نظاره‌گرِ زیبایی‌های پیرامون خود باشید، به دیگران فرصتِ صحبت کردن بدهید و به خودتان فرصت اندیشیدن! اقدام کردن یک امرِ حیاتیست. کار کردن در راهِ رسیدن به اهداف و برنامه داشتن برای آینده ستودنی و بسیار به‌جاست، اما عاقبتِ عجله و شتاب به سوی هر چیزی فرسودگی شغلی و لذت نبردن از زندگیست.


۳. شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید : به نقل از بیل کازبی: «من رازِ موفقیت را نمی‌دانم، اما رازِ شکست قطعاً راضی نگه داشتنِ همه است.» نیاز نیست نظر موافقِ همه را به خودتان جلب کنید و لزومی ندارد همه شما را دوست داشته باشند. طبیعتِ انسان ایجاب می‌کند حسِ تعلق داشتن، دوست داشته شدن و محترم شمرده شدن را طلب کند، اما نه به بهایِ تمامیت و شادی خودش. نباید انتظار داشته باشید دیگران اعتباری که در جستجوی آن هستید به شما بدهند. این اعتبار باید از درون خودتان نشات بگیرد. عقایدتان را آزادانه بیان کنید، از هدف‌تان دست نکشید، خودتان را اثبات کنید، از حق‌تان دفاع کنید، به ارزش‌هایتان پایبند باشید تا گرفتار راضی نگه داشتن همه نشوید.


۴. سلامت شما ارزشمندترین دارایی شماست : سلامتی یک ثروتِ گران‌بهاست، همیشه قدردان و مراقب آن باشید. به طور معمول افراد این نعمت را در جوانی به خطر می‌اندازند و قدر آن را نمی‌دانند تا زمانی که زندگی آن‌ها را وادار به این کار می‌کند. بیماری‌های قلبی، تراکم استخوان، سکته مغزی، سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر قابل‌پیشگیری هستند به شرطی که از جوانی مراقب سلامت خودتان باشید.


۵. قرار نیست همیشه به خواسته‌هایتان برسید : به رغم برنامه‌ریزی‌های سنجیده و سخت‌کوشی‌هایتان، ممکن است نتیجه‌ی بدست آمده آن چیزی نباشد که شما پیش‌بینی کرده بودید و این هیچ اشکالی ندارد. همه‌ی ما این انتظارات و تصوراتِ از پیش تعیین‌شده از زندگیِ ایده‌آل را داریم، اما بیشتر مواقع واقعیتِ زندگی آن چیزی نیست که ما انتظارش را داریم.


۶. شما کانون توجه نیستید : شما مرکز جهان هستی نیستید. گاهی اوقات ما آن‌قدر غرقِ اتفاقات زندگی خودمان هستیم که جهان‌بینی از یک دیدگاه متفاوت بسیار دشوار می‌شود. آگاهیِ کامل از جریانِ زندگیِ خودتان طبیعی است، اما داشتنِ همین حد از آگاهی از دنیای پیرامون و نحوه‌ی اثرگذاری آن بر انسان‌های دیگر هم لازمست.


۷. ندانستن عیب نیست : هیچ‌یک از ما همه‌چیزدان نیست. گفتنِ «نمی‌دانم» عیب نیست. تظاهر به بی‌عیب بودن شما را بی‌عیب نمی‌کند. این نوع تظاهر شما را روان‌رنجور خواهد کرد. دانستنِ همه چیز از توان ما انسان‌ها خارج است. همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم و هر از گاهی گند می‌زنیم، اما این راهِ آموختن در کارگاهِ زندگیست.


۸. عشق نه تنها یک احساس بلکه یک انتخاب است : انتخابی که هر روز می‌کنیم. ما باید انتخاب کنیم ناراحتی‌ها از بین بروند، ببخشیم، مهربان باشیم، احترام بگذاریم، حمایت کنیم و وفادار باشیم. باید از رابطه‌ها مراقبت کنیم. گاهی‌اوقات مراقبت آسان است و گاهی‌اوقات به شدت دشوار. این به خودِ ما بستگی دارد که نحوه‌ی رفتار، کلام و تفکرمان را در رابطه انتخاب کنیم.


۹. آینده‌نگری زیباست : معمولاً نگرانی و آشفتگی نتیجه‌ی فقدان آینده‌نگری است. اتفاقات زندگیِ ما برای خودمان آن‌قدر مهم است که تصویر کلی زندگی را نادیده می‌گیریم. تمام مشکلات و دغدغه‌های امروزِ ما ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سالِ آینده بی‌اهمیت خواهد بود. وقتی دیدگاه شما بسته باشد نمی‌توانید به بلندمدت فکر کنید. به همین دلیل است که می‌گویند ادراکِ شما واقعیت شماست.


۱۰. صبر یک فضیلت است : از درس‌های مهم زندگی که باید آن را آموخت اهمیت صبر است. صبر یعنی منتظر یک اتفاق مهم و معنادار بمانید بدون اینکه از به تاخیر افتادن آن ناامید شوید. در زندگی چیز‌های زیادی هست که باید برای وقوع آن‌ها بدونِ منفی‌بافی صبر کرد. مثلاً مدیریت پول مستلزمِ صبر است. باید نهایت تلاش‌تان را کنید تا از ناامیدی‌های ناشی از چالش‌ها و ضرب‌الاجلِ لازم برای پرداخت بدهی، افزایش درآمد یا لذت بردن از بازده‌ی سرمایه گذاری‌تان اجتناب کنید. با صبر به بزرگ‌ترین اهداف‌تان می‌رسید و شادیِ واقعی را تجربه می‌کنید.


۱۱. منطقه‌ی امن شما دشمن شماست : اگر می‌خواهید به بزرگ‌ترین اهدافِ زندگیتان برسید باید از منطقه‌ی امن‌تان خارج شوید. یک نمونه‌ی خوبِ خارج شدن از منطقه‌ی امن برای دستیابی به اهداف مالی، سرمایه‌گذاریِ پولتان است. حتی اگر درباره‌ی سرمایه‌گذاری اطلاعات کامل ندارید، باید برای بهره بردن از سرمایه‌گذاری، زود اقدام کنید. مثال دیگر ملاقات با کارفرما برای درخواست افزایش حقوق است، کار دشواریست، اما به دستیابی شما به اهداف مالی‌تان در درازمدت کمک می‌کند.


۱۲. سحرخیز باشید : مزایای این عادت بیشمارست. مثلاً در حیطه‌ی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری سحرخیز بودن به نفع شماست. برگ برنده دست کسانیست که زودتر از بقیه سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند. سرمایه‌ی شما برای تکثیر در بازار به زمان احتیاج دارد.


۱۳. شروع کردن تنها راهِ پیشرفت است : تنها راهِ پیشرفت کردن در هر جنبه‌ی زندگی اقدام کردن است. وقتی شکایت می‌کنید انتظار پیشرفت نداشته باشید. پیشرفت بطور خودکار با اقدام کردن شما آغاز می‌شود. هدف‌گذاری بخش بزرگی از اقدام کردن است. روزانه یک درصد بهتر شدن بهتر از اقدام نکردن است.


۱۴. در لحظه‌ی حال زندگی کنید : اکثر متخصصانِ حوزه‌ی روان‌شناسی به مردم می‌گویند بخش بزرگی از افسردگی ناشی از زندگی کردن در گذشته است. از سوی دیگر، اضطراب ناشی از نگرانی زیاد درباره‌ی آینده است. تمرکز بیش از حد روی جنبه‌های منفی زندگی یا تلاش برای طرح‌ریزی یک برنامه‌ی بی‌نقص برای آینده شما را از لذت بردن از لحظه‌ی حال محروم می‌کند و نتیجه‌ی این محرومیت پشیمانی است. تمرکز روی حال قدرتِ متحول کردن زندگی را دارد.


۱۵. مهربانی با مردم پاداش دارد : همه‌ی ما انسان‌ها منحصربه فرد و متفاوت هستیم. هیچ‌کس بهتر یا باهوش‌تر از شما نیست؛ بنابراین اجباری نیست با دیگران ارباب‌وار رفتار کنید یا سلطه‌جویی کنید. مهربان بودن با دیگران به ویژه زمانی که در حالِ پیمودنِ راهِ رسیدن به اهدافتان هستید شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند. یکی از درس‌های مهم زندگی اینست که «از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری».


۱۶. حد و مرز تعیین کنید : این درس به ویژه زمانی اهمیت دارد که با انسان‌های سمی احاطه شده‌اید. فرقی نمی‌کند این انسان‌های سمی همکاران، دوستان یا اعضا خانواده‌تان باشند، بودن در کنار آن‌ها منجر به ایجاد جر و بحث، فشار خون بالا و نگرش منفی می‌شود. اگر حذف این افراد از زندگی‌تان غیرممکن است، باید ظرفیت را محدود کنید. تعیین حد و مرز‌های سالم و پایبند بودن به آن‌ها در دراز مدت اثربخش خواهد بود.

منبع: lifehack

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید