کره ماه، آب دارد؟!

کره ماه، آب دارد؟!

اکنون دانشمندان فاش کرده‌اند که اسکن و تجزیه و تحلیل نمونه‌های موجود در محل استقرار کاوشگر و همچینن آزمایشگاه‌های زمینی هر دو، وجود آب در ماه را تأیید می‌کند.

کد خبر : ۱۰۷۹۶۲
بازدید : ۸۲۱

چین در ادامه رقابت خود با آمریکا در کاوش‌های فضایی، توانست با نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه، آب را در این سیاره کشف کند.

کاوشگر Chang'e۵ که از سوی چینی‌ها به ماه فرستاده شده بود، ماموریت خود را با یافتن آب در این سیاره به خوبی انجام داده است. به گزارش اسپیس، این کاوشگر در ماموریت جسورانه‌اش، دسامبر۲۰۲۰ روی ماه فرود آمد و تازه‌ترین نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه را با حفاری به دست آورد و به زمین ارسال کرد.

اکنون دانشمندان فاش کرده‌اند که اسکن و تجزیه و تحلیل نمونه‌های موجود در محل استقرار کاوشگر و همچینن آزمایشگاه‌های زمینی هر دو، وجود آب در ماه را تأیید می‌کند.

نویسنده این مقاله، لی چونلای، دانشمند سیاره‌شناسی در رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین در بیانیه‌ای گفت: این نخستین‌بار در جهان است که نتایج تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌های بازگشتی ماه و داده‌های طیفی از بررسی‌های سطح ماه در محل به‌طور مشترک، برای اندازه‌گیری شکل و مقدار آب در نمونه‌های قمری مورد استفاده قرار گرفت.

اما این نتایج قطعا به مخازن وسیعی در سطح ماه اشاره نمی‌کند. در عوض، نشان‌دهنده این است که به‌طور متوسط سنگ‌ها و خاک سطح ماه حاوی حدود ۳۰قسمت هیدروکسیل در میلیون است.

هیدروکسیل با یک اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن جزء اصلی آب را تشکیل می‌دهند. این تیم با انجام آزمایش‌هایی متوجه شدند که هیدروکسیل از دو منبع مختلف سرچشمه می‌گیرد.

بخش کوچکی از آن توسط مواد شیشه‌ای ساخته شده توسط باد‌های خورشیدی که با سطح ماه تداخل دارند، ایجاد شده است و بخش عمده آن نیز توسط آپاتیت (یک ماده معدنی کریستالی و غنی از فسفات که به‌طور طبیعی در ماه و همچنین زمین یافت می‌شود)، ایجاد شده است.

هرچند این کاوشگر سال گذشته وجود مولکول‌های آب (H۲O) و هیدروکسیل (OH) را در خاک ماه تأیید کرده بود، اما حالا در نمونه‌هایی که از دشتی روی سطح کره ماه با نام Oceanus ellarum جمع‌آوری شده، شواهد بیشتری از وجود آب در ماه به‌دست آمده است.

لی در ادامه گفت: این نتایج به‌طور دقیق به سؤال‌هایی درباره ویژگی‌های توزیع و منبع آب در منطقه فرود Chang'e۵ پاسخ می‌دهد و یک حقیقت زمینی برای تفسیر و تخمین سیگنال‌های آب در داده‌های سنجش از راه دور ارائه می‌کند.

به‌گفته لی ماموریت‌های آتی Chang'e با نام Chang'e۷ همچنان روی آب در ماه تمرکز خواهد کرد تا تصویر بهتری از وجود آب در ماه ارائه کند.

منبع: همشهری

۲
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید